Gå til innhold
Hundesonen.no

Petit Brabancon oppdretter?


Camillax
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren min er på jakt etter et nytt familiemedlem, og vi har endelig blitt enige om å skaffe en petit brabancon tispe, helst black and tan. Men, vi sliter litt med å finne oppdrettere som har ledige valper, det virker som det ikke er veldig store sjanser for å få en valp hvis ikke man "bestiller" før parring, og da vet man jo ikke hvilke valper som kommer.
Så, er det noen som vet om noen seriøse brabancon oppdrettere med valper eller valper på vei? Vi er villige til å reise et stykke for å hente valpen (f.eks finland), så det trenger ikke være i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en så liten rase med små kull, er det omtrent umulig å valp fra seriøse oppdrettere uten å være på valpeliste på forhånd. Og noen ganger må man vente gjennom flere kull for å få akkurat det man vil ha..

Hilsen en superkresen som har venta gjennom 18 kull/3år uten å få den neste valpen min ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig i alle raser å sette seg på valpeliste før valpene er født, også gjerne før parring. Man "bestiller " ikke nødvendigvis valp selv om man setter seg på liste. Om dere vil ha tispe, så er det jo ikke sånn at dere må ta en hannhund om det bare kommer hanner i kullet ;) Det er heller ikke sånn at man nødvendigsvis får valp selv om det kommer en som er akkurat sånn man vil ha i kullet, det er opp til oppdretter hvem de velger at skal få de valpene som kommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig i alle raser å sette seg på valpeliste før valpene er født, også gjerne før parring. Man "bestiller " ikke nødvendigvis valp selv om man setter seg på liste. Om dere vil ha tispe, så er det jo ikke sånn at dere må ta en hannhund om det bare kommer hanner i kullet ;) Det er heller ikke sånn at man nødvendigsvis får valp selv om det kommer en som er akkurat sånn man vil ha i kullet, det er opp til oppdretter hvem de velger at skal få de valpene som kommer.

Nei, det forstår jeg jo. Det jeg lurte på da var om noen visste om en oppdretter som planla et b/t petit brabancon kull, siden de fleste virker som de helst bruker to foreldre som er belge, og / eller er røde, ikke black and tan.

Er også fullt klar over at man ikke bare kan velge seg en valp, men at oppdretteren velger hvem som skal få ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en så liten rase med små kull, er det omtrent umulig å valp fra seriøse oppdrettere uten å være på valpeliste på forhånd. Og noen ganger må man vente gjennom flere kull for å få akkurat det man vil ha..

Hilsen en superkresen som har venta gjennom 18 kull/3år uten å få den neste valpen min ;)

Ja, det er jammen ikke lett! Og bare det å finne en oppdretter som ikke har laaaaang venteliste er jo umulig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ville jeg satt andre egenskaper dere ønsker enn akkurat farge som førstepri. Jeg er jo selv litt sånn at jeg helst vil ha den og den fargen i rasen min jeg og, men individet er til syvende og sist viktigst. Det er hunden dere skal leve med, ikke fargen ;)

Jeg skulle jo aaaldri ha svarte hunder. Sitter nå her med en svart alaska husky og en svart og hvit papillon siden det var individene som tiltalte meg mest i kullene, og stortrivs selv om jeg ikke fikk riktig farge ;) Jeg ventet 3 kull (fikk valp i det 3.) da jeg skulle ha papillon. Første gang kom det bare hannhunder, og jeg skulle ha tispe, andre gang fikk jeg ikke valp fordi det var andre som stod på liste og kullet var lite. Tredje gangen fikk jeg førstevalget, og selv om jeg ville drive med utstilling valgte jeg tispa med utstillingsfeil fordi hun føltes mest riktig som individ å leve med da jeg møtte kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT på petiten er ikke spesielt vanlig. Du kan jo se på oppdrettere i europa - nederland for eksempel. Er ikke så kjent i griffonmiljøet lenger, og da jeg var det - var det mye ymse rundt BTavl på petiten - foreksempel helsøskenparringer. Så der tror jeg du bør undersøke nøye før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk på finn, så fant jeg bt-valp ;)

Men jeg er enig med de andre; Farge burde ikke være det viktigste når dere skal finne dere hund, selv om jeg skjønner at det er en farge dere synes er mest tiltalende :)

Edit; Beklager. Sjekket annonsen, og det var visst foravtale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk på finn, så fant jeg bt-valp ;)

Men jeg er enig med de andre; Farge burde ikke være det viktigste når dere skal finne dere hund, selv om jeg skjønner at det er en farge dere synes er mest tiltalende :)

Edit; Beklager. Sjekket annonsen, og det var visst foravtale

Har hørt fra flere at ingen seriøse griffon oppdrettere legger ut annonse på finn.no, men jeg har selvfølgelig sjekket slike steder uansett :) Farge er ikke førstepri, men når man skal finne seg en valp til, så går det an å ha et utgangspunkt og ikke bare ta det første som blir ledig. Hvis vi møter på en rød valp som kaprer hjertet vårt så velger vi ikke bort denne for en b/t vi ikke får samme følelsen for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT på petiten er ikke spesielt vanlig. Du kan jo se på oppdrettere i europa - nederland for eksempel. Er ikke så kjent i griffonmiljøet lenger, og da jeg var det - var det mye ymse rundt BTavl på petiten - foreksempel helsøskenparringer. Så der tror jeg du bør undersøke nøye før du kjøper.

Nei, er nok derfor vi sliter litt med å finne ledige valper, for de som kommer blir solgt fort :) Stamtavle er vi veldig nøye på, så det skal ikke være noe innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ville jeg satt andre egenskaper dere ønsker enn akkurat farge som førstepri. Jeg er jo selv litt sånn at jeg helst vil ha den og den fargen i rasen min jeg og, men individet er til syvende og sist viktigst. Det er hunden dere skal leve med, ikke fargen ;)

Jeg skulle jo aaaldri ha svarte hunder. Sitter nå her med en svart alaska husky og en svart og hvit papillon siden det var individene som tiltalte meg mest i kullene, og stortrivs selv om jeg ikke fikk riktig farge ;) Jeg ventet 3 kull (fikk valp i det 3.) da jeg skulle ha papillon. Første gang kom det bare hannhunder, og jeg skulle ha tispe, andre gang fikk jeg ikke valp fordi det var andre som stod på liste og kullet var lite. Tredje gangen fikk jeg førstevalget, og selv om jeg ville drive med utstilling valgte jeg tispa med utstillingsfeil fordi hun føltes mest riktig som individ å leve med da jeg møtte kullet.

Ja, det er jeg enig med deg i. Men, i første omgang er det en svart eller b/t vi ser etter, siden det er denne vi vil drive oppdrett på. Men møter vi på en skjønn valp med annen farge så velger vi ikke denne bort bare på grunn av fargen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra flere at ingen seriøse griffon oppdrettere legger ut annonse på finn.no, men jeg har selvfølgelig sjekket slike steder uansett :) Farge er ikke førstepri, men når man skal finne seg en valp til, så går det an å ha et utgangspunkt og ikke bare ta det første som blir ledig. Hvis vi møter på en rød valp som kaprer hjertet vårt så velger vi ikke bort denne for en b/t vi ikke får samme følelsen for :)

At "ingen seriøse oppdrettere legger ut valper på finn" føler jeg blir sagt veldig ofte, på alle mulige raser. Så det ville jeg hørt på med en klype salt. Finn kan være et veldig fint hjelpemiddel på letingen etter valp i mine øyne iallefall, og jeg har sett flere griffon annonser der tidligere :)

Jeg ville kontaktet flere oppdrette og hørt om det er noen planlagte kull, eventuelt når det er planlagt og hvilke linjer de har tenkt å avle fra. Så setter du deg på venteliste hos de som høres greie ut, og tilslutt velger utifra de valpene som kommer fra de ulike oppdretterne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer så mye @Debbie😍 Dette blir bra! 
    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...