Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg og samboer har en border collie/collie blanding på straks 7 mnd.

Vi har drevet med alene hjemme trening siden vi fikk han, og var en periode han ikke bjeffet i det hele tatt.

Nå har vi flyttet i et boligfellt og han har sine dager der han bjeffer så han over hører. Vi går turer med han hver dag før vi drar.

noen dager kan han også være stille.

Nå har vi prøvd å fylle kongleke med noe fryst godt inni men dette fungerer heller ikke.

har dere noen tips? Det kam virke som han trasser veldig til tidrt nåt han må være alene.

Skrevet

Tror ikke en hund trasser. Jeg tror en hund som bjeffer når den er alene, er redd. Mange hunder syns det er vanskelig å være alene på et nytt sted. Den vet ikke hva flytte betyr. Den er jo fremdeles en valp og dere forventer kanskje for mye av den. Hvor lenge er den alene om gangen?

Skrevet

Vi jobber forskjellig begge to, så han er ikke noe lenger alene enn maks en og en halv time. Som regel er han med, men av og til må han være alene.

men om han er redd, hvorfor er det mange ganger han er musestille da?

Han måtte også begynne å sove i buret da han gikk på gulvsteppe vårt. Da er han av og stille da også, og noen dager kan han ule og bjeffe som bare det

Skrevet

Prøvd å få han til å bli ekstra glad i en leke / kosebamse? Kan hende det vil hjelpe om du legger den i buret med han, slik at han føler seg mindre alene. Eller så kan du også legge inn et plagg som lukter deg? Mine valper bjeffer MYE når jeg forlater leiligheten, men det har roet seg betraktelig etter vi har forsøkt et par ganger.

Jeg begynte treningen med Amigo sakte, men sikkert. Jeg fikk han inn i buret, godbit, lukket burdøra, godbit. Gang på gang. Etterhvert gikk jeg ut av rommet og da begynte *******. Så fort han roet seg ned, gikk jeg inn i rommet og roste han med godbit, og det har virkelig hjulpet masse!

Skrevet

Kanskje det kunne hjelpe med mer hjernetrim før dere drar, ikke bare tur? Kan han reagere på mer bråk fra naboer og utenfor de dagene han bråker? Hjelper det hvis dere setter på radioen, at han ikke blir så forstyrret av lyder utenfra?

Står buret hans på en stor åpen plass eller litt i en krok/lite rom? Hvis det står på stor åpen lys plass der han kan se ut eller kan se bevegelser utenfra, så kan han ha vanskeligere for å slappe av, det kan hende han føler han må passe på huset.

Håper det løser seg for dere! :ahappy:

Skrevet

Vi har drevet med alene trening en lang periode nå. Har pledd i buret og et plagg som er mitt. Faste godleka hans er i buret. Hjernetrim får han også uten hell.

Buret står i en krok.

jeg har prøvd det meste nå. Tips fra hundeskoler også.

Vi vil virkelig ikke måtte flytte igjen pga bråk.

Kan det hjelpe å få en kompis o hus med han?

Skrevet

Fikk beskjed i dag om at han trolig hadde separasjonsangst. Så jeg skal ha gamle hunden min på besøk en uke å se hvordan det går ")

Er ikke sikkert andre hunder hjelper. Men er verdt et forsøk. Min var like hysterisk, og eneste som var ok var å være i bilen eller med meg.
  • Like 1
Guest lijenta
Skrevet

Buret kan faktisk stå på feil plass. Her kan jeg ikke ha hunder i stua hverken løse eller i bur når de er hjemme alene. Det fordi katta til naboen syntes det er noe av det beste den vet å legge seg i vinduskarmen på utsiden og hunden blir stressa selv om dem ikke har seperasjonsangst

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...