Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvaksinerte valper og kattunger under 3 måneder kan ikke lenger innføres fra Nederland


Justisia
 Share

Recommended Posts

artikkel

21. oktober 2013 ble det bekreftet rabies på to hunder i Nederland. Hundene var innført fra Bulgaria 5. oktober og avlivet 18. oktober. Nederland har nå mistet statusen som rabiesfritt land, og for å hindre eventuell smitte til Norge er det nå forbudt å innføre uvaksinerte valper og kattunger under 3 måneder fra Nederland.

-----------------

Oki, jeg må ha dette inn med t-skje jeg: det vil da si at man ikke får innført valper under 3 mnd fra Nederland, de må ha rabiesvaksine? Hva er minstealder for å ta rabiesvaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstealder er vel tre måneder, også må det gå 21 dager før innreise, så det blir tre ukers utsettelse. Noen veterinærer setter rabies når de er åtte uker, men jeg mener det er anbefalt tre måneder.

Jeg synes det er en større nyhet at det fra årsskiftet kan bli umulig å ta inn valper under tre måneder uansett land, som det står avslutningsvis. Det rammer jo alle, ikke bare de som importerer fra Nederland. Men jeg forstår det, med den økte graden av smugling og dodgy innførsel av hund. Når folk ikke klarer å følge reglene, så ødelegger de for alle - og da blir dette konsekvensene. En kan ikke stole på at en valp er fra det landet den sies å komme fra, og det er for mange kunnskapsløse mennesker som henter seg valp fra Europa og verden for øvrig.

Det burde ikke være sjokkerende at det er andre regler for å hente en valp i Romania enn i Rakkestad. Men for mange er det det, og dette sjekkes selvfølgelig ikke før noen kommenterer det på et valpekurs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra andre land kan jo tolkes som at det er flere land de vurderer forbud mot, ikke nødvendigvis alle.

Jeg vet jo at det rammer alle, ikke bare dem som skal ha fra Nederland, men, julegaven min bor i Nederland, så akkurat nå synes jeg litt mer synd på meg selv enn på alle andre. Dog, jeg forstår det jo, absolutt. Jeg er ikke interessert i å ha rabies i Norge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra andre land kan jo tolkes som at det er flere land de vurderer forbud mot, ikke nødvendigvis alle.

Jeg vet jo at det rammer alle, ikke bare dem som skal ha fra Nederland, men, julegaven min bor i Nederland, så akkurat nå synes jeg litt mer synd på meg selv enn på alle andre. Dog, jeg forstår det jo, absolutt. Jeg er ikke interessert i å ha rabies i Norge.

Jeg tolker det som andre, ellers hadde det vel stått utvalgte eller enkelte eller listeførte eller whatnot's.

Men au, den forstår jeg er kjip! Og med såpass umiddelbar effekt får en jo ikke gjort noe heller, annet enn å håpe på samarbeidsvillig oppdretter.

I forfjor ble det for eksempel varslet mye strengere regler for innførsel av hund til Australia fra 01.01.2012, og dermed importerte "alle" i 2011 før det ble dyrere og vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
  • Dyret skal være vaksinert mot rabies med en godkjent vaksine etter vaksineprodusentens anbefaling, vanligvis tidligst når den er tre måneder gammel. Ved første gangs vaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Hvis dyret vaksineres igjen regnes vaksinasjonen som gyldig fra datoen vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke har gått ut da ny vaksine ble gitt. Vaksinasjonene skal være dokumentert i passet.

Betyr dette at valpen kan reise etter første vaksine er satt? Eller betyr det at valpen må vente 21 dager før neste vaksine er satt før den kan reise?

Edit: Nevermind, I got it :lol: Da blir det å vente 21 dager etter første er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake med mattilsynet var svaret at Rabies vaksinen kan settes så tidlig som det middelet de bruker tillater i DET landet. De fleste sier 3 mnd/12 uker.

Akkurat det har jeg også argumentert for, nesten alle anbefalinger sier 12 uker, men rabisin er feks tillatt fra 6 uker i USA. Der har de jo statslover som kan regulere alderen videre, men selve legemiddelet er godkjent fra 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket akkurat det der ang alder og rabies vaksinering ved siste import.
Og det jeg fikk til slutt som svar etter mye kverulering var at om noen produsenter godkjenner tidlig vaksinering av rabies(før 3mnd) så krever vaksinene(og det må være en vaksine som godkjennes i Norge) også det at de må ha to doser med vaksine og da er det siste vaksine som gjelder og man må vente 21d etter denne for å få inn valpen. Så min konklusjon var egentlig at det var like godt å vente til valpen var 3mnd, vaksinere og vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hva de sa til meg i dag, at sprøyte når 3 mnd gammel og vente 21 dager, og velkommen hjem valp.

Spurte også om dette med "andre land", og det kommer til å gjelde alle.

Passer noe j...vla dårlig når mar bestilt valp som ikke er leveringsklar før utpå nyåret ja.... jeg vil helst ha valp når den er 8 uker, jeg, jeg liker ikke å overlate ansvaret for min valp til andre folk liksom :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...