Gå til innhold
Hundesonen.no

Lang pels og hun er veldig hårsår.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hunden min er langhåret og jeg tror hun er ekstremt hårsår på spesielle steder på kroppen. Hun blir helt spinnvill og hyper hver gang jeg skal børste henne under magen og på innsiden av lårene og rundt ved halen og oppå der halen sitter. Da biter hun på børsta og spreller og setter seg ned og gjør det vanskeligst mulig for at jeg kommer til.

Dette blir ikke noe bedre heller med årene da hun har vært sånn siden hun fikk mere pels som valp/unghund. Og siden det er så vanskelig å børste henne under magen og på innsiden av lårene og områder rundt halen så får jeg ikke tatt underulla hennes og da blir det tugger og floker og det gjør det bare værre for henne fordi da gjør det vondt i tillegg.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Når jeg børster henne på ryggen, forlabbene, ved øra, oppå hodet, nederst på bakbeina går det kjempefint. Men resten er nesten helt håpløst synes jeg. Hun stritter i mot og nekter meg å hjelpe. Saks tør jeg ikke da hele hunden spreller og jeg er redd for å klippe feil. Hva bør jeg gjøre med hårsår på visse steder på kroppen? Jeg prøver å være forsiktig men når jeg børster forsiktig og hun rykker til så blir det jo vondt og smertefullt for henne siden det da lugger.

Hun er ganske stor og jeg får henne ikke til å sitte stille eller å stå stille eller å ligge stille når jeg børster henne på disse stedene. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du gjør men vet at på BOrder Collien til sønn så ser jeg at hun ikke liker seg når jeg tar frem karda men når jeg bruker stålkammen på de samme stedene så koser hun seg. Med sønnen så koser hun seg med karda men ike fult så mye med stålkammen. Så prøve andre redskaper kan være lurt. KAn også være lurt å holde igjen huden når du skl børste og børst ofte og litt med mye kos og ekstra gode godbiter. KAn hende dere må starte med bare at børsten er der på plassene som det er hrsårt, men tugger kan også lugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere til å holde henne men hun er helt vill så hjelper ikke å holde henne igjen. Jeg har omtrent over 20 forskjellige typer børster og uansett hvem børste jeg bruker så spreller henne. Bare hun ser en børste nærme seg magen hennes og på innsiden av låret og ved halen så får hun helt panikk stakkars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er også mer hårsår på enkelte steder enn andre (jeg napper henne i røytetiden). Enten må du bare leve med at det er hyl og tenners gnissel mens 4 stk holder bikkja fast og du får tatt flokene - eller så får du begynne helt på nytt og forbinde børstinga med noe positivt. Og da tenker jeg type "hunden ser børsten = godbit, hunden snuser på børsten = godbit, hunden er rolig om børsten ligger ved siden av den = godbit (eller lek eller whatnot)" helt til børsten er positivt betont. Så fortsetter du, sette børsten mot pelsen uten å gre = godbit etc etc. Men til forskjell fra tidligere ville jeg kanskje ikke børstet så hardt, men gjort det ytterst forsiktig. Enda bedre: kanskje du kan gjøre det med hendene? eller klippe vekk flokene?

Innsiden av lårene, under magen og baksiden av lårene (rundt halen) og på selve halen er hunden min og helt hysterisk hvis jeg napper. I stedet for å nappe "hardt" napper jeg ytterst forsiktig, bruker 1 minutt på å dra ut en pelsdott liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsting lugger kun når det er floker i pelsen.

Og floker som ikke ENKELT går ut med en fuktet børste er floker som alltid bør bli klippet vekk. det skal ikke gjøre vondt for en hund fordi du ikke har vært flink nok til å børste.

Jeg har en hund selv som er nødt til å bli gredd hver eneste dag, allikevel hender det han kan få noen floker som ikke enkelt går ut, så da blir saksen brukt jevnlig på disse småflokene her og der.

Kanskje det noen ganger kan se litt rart og ujevnt ut, men det er jo min feil at det ble slik, og hunder bryr seg heldigvis heller ikke om utseendet.

Så ta alt som ikke enkelt går ut, og så ta heller korte økter hver dag der du forsiktig grer, blir du ikke ferdig på en kort økt så deler du opp arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...