Gå til innhold
Hundesonen.no

Kørka???


TonjeM

Recommended Posts

Vår flatt-gutt har så såre poter at han kan ikke få ordentlig tur. Nå er han en svært aktiv hund som fort går opp etter veggene, og det er et problem. Med alle hunder jeg har hatt før, har vi alltid kjørt litt "mental trening" som godbitsøk, lydighetsøvelser og ren moro-øvelser når de av en eller annen grunn ikke har kunnet få mosjon. Nå er flatten alt for stressa til godbit søk, og lydighetsøvelser må være korte og enkle for at han skal klare dem - og han blir jo ikke det minste sliten av dem. Så jeg tenkte at jeg kunne prøve han på "moro-øvelsene" - det har ikke funket før - men kanskje han i en alder av over 2 år kanskje var blitt litt mer moden?

Så jeg tok avis og pakket pølsebiter inni - flatten fikk en avis og basenjien fikk en avis. Basenjien elsker dette - hun bretter omhyggelig ut avisen - side for side - for å få tak i de gjemte godbitene. Min forrige hund, en schäferblanding hadde en mer brutal teknikk men elsket også å holde på med dette å lure ut godbitene. Så var det flatten da - Kark heter han - han snuser på avisen, ser på meg, snuser på avisen, ser på meg, snuser rundt avisen - og går så og ser på basenjien som koser seg med sitt "lesestoff". Ingen bedring på han - han lukter at det er godbit der men klarer altså ikke å finne på noe å gjøre for å få tak i dem.. Jeg forsøker å brette opp en side slik at han kommer til en godbit, forsøker å rasle i avisen i håp om at han forsøker å hjelpe til og kanskje dermed skjønner hvordan han skal få tak i godbitene - men til ingen nytte!

En annen øvelse som han heller ikke skjønner, er dette med godbit under en opp og ned vendt kopp - han sitter og ser på at godbiten legges under koppen, kan sikkert lukte at den er der - men det faller han visst ikke inn at han kan gjøre noe for å få tak i den! Jeg har lurt på om han synes det er ekkelt at jeg er rett ved siden av han, så jeg har trukket meg tilbake for å la han utforske i fred - men nei - han gjør heller andre ting (finner en vedkubbe å tygge på feks, eller legger seg ned eller går og plager basenjien..)

Jeg har kommet til konklusjonen at Kark er ganske kørka! Hvordan gir man en slik hund mental aktivisering som kan kompensere for at han får ikke brukt seg når han har såre poter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe løsning til deg, men har også en "stokk dum" bikkje. Eller er han så smart at han gjør seg dum...hmmm...

ved alle sånne tenkeøvelser setter han seg på rumpa og ser på meg. Så går han bort til søstra og ser på henne holde på. Når hun da er ferdig går jo hun bort til hans ting og han dilter etter.. Når hun da f. eks løfter vekk hindringen til godbiten, så står han klar og tar nam nammen. Men hvis vi bare skal aktivisere han så gidder han ikke. Setter seg bare ned og ser hjelpesløst på meg.

Så tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan på plass så er en veldig god øvelse for hjernen å gå sagte marsj. Dette er mer krevende for hunden enn å gå vanlig. Du trenger ikke en gang å ha han på plass(men det er foretrukket da han må bruke enda mer av hjernen da :D ), men han må gå sagte.

Omtrent det samma spm hadde ei dame sendt inn til ekspertpanelet på canis, og hu hadde fått dette svaret. Har prøvd å gå sagte med min egen sjøl, og han blir sliten!

En anna ting du kan gjøre er å lære han at det finnes godbit under skåla. Altså legg godbiten under mens han ser på. Hold den ene sida av koppen litt oppe sånn at han kan få tunga under, og få fiska frem godbiten. Etterhvert senker du den mer og mer.

Når det gjelder om hunden min er dum på sånne steder, så er jeg ikke helt sikker. Han har lært seg en metode for å snu koppen, så for min del er det ike no' poeng å gi'n enten en nesten tom leverpostei boks eller kopp me godbit under... Han snur'n på tre sek... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D kakkerlakken er pr def en veldig enkel sjel Tonje, når skal du innse det? *klaske avisen med godbitene i hodet ditt*

Hva med å stappe en kong stappfull av leverpostei, det klarer han vel? Du må gi han den altså *flir* Tennisball med leverpostei inne i, mistenker jeg blir for krevende for kakkerlakken... Slike ting gjør ihvertfall Z litt mindre hyper.

pst dette med kopper på hodet fikser ikke gutta mine heller... da spruter koppene rundt og godbiten forsvinner i kastingen

Håper du vet og vil informere andre om at min mobbing av kakkerlakken er godsinnet :D

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D kakkerlakken er pr def en veldig enkel sjel Tonje, når skal du innse det? *klaske avisen med godbitene i hodet ditt*

Hva med å stappe en kong stappfull av leverpostei, det klarer han vel? Du må gi han den altså *flir* Tennisball med leverpostei inne i, mistenker jeg blir for krevende for kakkerlakken... Slike ting gjør ihvertfall Z litt mindre hyper.

pst dette med kopper på hodet fikser ikke gutta mine heller... da spruter koppene rundt og godbiten forsvinner i kastingen

Håper du vet og vil informere andre om at min mobbing av kakkerlakken er godsinnet :D

Mvh

Margrete

Håååå - blir dette riktig mht quote mon tro (vanvittig spent!)

Joda Margrete - du har så rett - Kakkelakk er en særdeles enkel sjel. da han var valp var jeg jo ikke sikker på om han hadde hjerne en gang.. Bare mobb han du, både han og jeg er for tungnemme til å skjønne slikt! :D

Det med leverpostei i kong, har jeg forsøkt før - men det blir som med godbit-søk - han holder på i 10 sekunder og så går han og gjør noe annet.. Basenjien blir jo veldig glad da - hun overtar kongen og rengjør den omhyggelig, ikke så bra for hennes liv-linje!

Så gutta dine slenger koppene vegg i mellom? Blir mye plastkopper av sånt.. Pippen pleide å kjøre golfteknikk på dem hun også - klasket til dem med labben slik at koppen føk avgårde, men godbiten ble liggende igjen og kunne nytes i fred og ro (kan forøvrig opplyse om at plastkopper kan slås overraskende langt!). Nei det med koppen er ikke trivielt, mange hensyn å ta. Basenjien, sirlig og forsiktig som hun er, løfter koppen forsiktig opp etter hanken. Der oppdaget jeg at dette med hank-utforming er svært viktig (hadde aldri tenkt på det før). Hun klarte å tre hanken inn på kjeven slik at det ikke var snakk om å få koppen løs - mye skrik og hyl og fortvilet kloring da, endte med at jeg måtte slå i stykker koppen for å få henne løs!

For Kakkelakk er jo livet å bare løpe løpe løpe, så nå uten trim blir han veldig stressa og rastløs, har visst både lopper i blod og mark i rompa stakkars. Jaja, de såre labbene blir vel snart bedre slik at han kan få blåst av seg energi, og så må jeg finne noen potesokker som funker (han har visst sokkeavstøtende bein, finner ingen som vil sitte på han - superlim er kanskje veien å gå, da har han sokker til neste vinter og, "sokker for livet").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan på plass så er en veldig god øvelse for hjernen å gå sagte marsj. Dette er mer krevende for hunden enn å gå vanlig. Du trenger ikke en gang å ha han på plass(men det er foretrukket da han må bruke enda mer av hjernen da :D ), men han må gå sagte.

Omtrent det samma spm hadde ei dame sendt inn til ekspertpanelet på canis, og hu hadde fått dette svaret. Har prøvd å gå sagte med min egen sjøl, og han blir sliten!

En anna ting du kan gjøre er å lære han at det finnes godbit under skåla. Altså legg godbiten under mens han ser på. Hold den ene sida av koppen litt oppe sånn at han kan få tunga under, og få fiska frem godbiten. Etterhvert senker du den mer og mer.

Når det gjelder om hunden min er dum på sånne steder, så er jeg ikke helt sikker. Han har lært seg en metode for å snu koppen, så for min del er det ike no' poeng å gi'n enten en nesten tom leverpostei boks eller kopp me godbit under... Han snur'n på tre sek... :roll:

Takk for tipsene LouDan! Joda Kark kan på plass (man må bare huske å gjenta kommandoen ofte for ellers så glemmer han hva han driver på med), også ved sakte marsj. Jeg har forsøkt å ha han på plass hver gang jeg går frem og tilbake inne, men enten går jeg svært lite inne eller så er han bare hyper - han blir ikke det minste sliten (men det blir jeg..).

Det om han kan lære å ta godbit fra under koppen, skal jeg forsøke på, kanskje det kan funke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan på plass så er en veldig god øvelse for hjernen å gå sagte marsj. Dette er mer krevende for hunden enn å gå vanlig. Du trenger ikke en gang å ha han på plass(men det er foretrukket da han må bruke enda mer av hjernen da :D ), men han må gå sagte.

Omtrent det samma spm hadde ei dame sendt inn til ekspertpanelet på canis, og hu hadde fått dette svaret. Har prøvd å gå sagte med min egen sjøl, og han blir sliten!

En anna ting du kan gjøre er å lære han at det finnes godbit under skåla. Altså legg godbiten under mens han ser på. Hold den ene sida av koppen litt oppe sånn at han kan få tunga under, og få fiska frem godbiten. Etterhvert senker du den mer og mer.

Når det gjelder om hunden min er dum på sånne steder, så er jeg ikke helt sikker. Han har lært seg en metode for å snu koppen, så for min del er det ike no' poeng å gi'n enten en nesten tom leverpostei boks eller kopp me godbit under... Han snur'n på tre sek... :roll:

Hei. Det hørtes ut som en idè. :D Leter etter nye inne-øvelse ideer når det er såpass kaldt :roll:

Kan du ta det med teskjeer...? Gå sakte.. hvordan gjør du/ hvordan lære inn? Bare trener fot også sakker farten eller..? :oops: De kan fot og å gå inntil i vinkler og gå baklengs fot. Aldri prøvd sakte, men det høres vanskeligere ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bortkastet med en konkurranse også dah?

Hihi PO - konkurranse i tungnemhet? Hos eier eller hund? Forutsetter jo at deltagerne skjønner at det er konkurranse i det hele tatt, eller enda mer at vinneren skjønner at han/hun har vunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda...he he..han hørtes ut som en slektning av ei tispe jeg hadde før Pan.Retriever blanding faktisk.Snill som et lam men usannsynlig dum.

Fordelen var at når hun først hadde lært noe så satt det,det falt henne overhodet ikke inn å gjøre noe nytt eller å variere øvelsen.Sånn sett så virket hun til slutt veldig lydig og intelligent for de som ikke visste bedre,men det tok jo utrolig lang tid å lære henne selv de enkleste ting.Klikkertrening ville absolutt ikke vært noe for henne -jeg kan ikke se for meg Sheila tenke selv.Men angående aktivisering : det Sheila klarte (kopper ,aviser etc var ikke noe for den jenta heller) var å finne godbiter jeg hadde gjemt når hun så på.Hun lå på plassen sin og fulgte med når jeg "gjemte" ørsmå godbiter på stoler,i hjørner i vinduskarnmer etc.Det ble på en måte litt som spillet Memo.Hun skulle huske hvor jeg hadde lagt de.Å putte nam under noe var bare slemt mot Sheila.Det ble altfor vansklig for det søte lille hodet hennes :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D må også innrømme at jeg har meldt fallitt vedr Kark og klikker. Var jo så spent på å endelig begynne med klikker fra dag1 da vi fikk Kark - basenjien er egentlig en crossover, og forrige bisken var også en crossover - så nå skulle det bli en ekte klikkerhund ja!

Og vi gikk på valpekurs hos ulvehiet, og klikkerkurs hos Canis, grunnkurs, grunnferdigheter og alt hva det heter. Men Kark er vanskelig å belønne, ikke er han matfiksert (må faktisk fores 4 ganger om dagen for å få i han nok mat - han spiser kun i få sekunder før han gjør noe annet, så han rekker ikke å få i seg nok på 1-2 måltider!) Ikke er han noe særlig leken heller (men det beynner å komme, så hvem vet..) og i tillegg har jeg mistanke om at han har glemt hva han ble klikket for når han får belønningen. Og det å finne på noe selv - glem det! Sånn er det.. jeg kan enten velge å si at "klikker funker ikke på alle hunder" - og jeg har hardnakket påstått det motsatte i flere år!!! - eller si at jeg er simpelthen ikke dyktig nok til å lære Kark noe som helst.. blir "humble pie" uansett hvilken variant jeg velger! :oops:

Godt at personlig verdighet og respekt etc er oppskrytt!!! (Vel, trøster meg med det ihvertfall..) Tungnemhet derimot - se det er flott! Man kan jo ikke for at man er litt tett i pappen, deilig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Tungnemhet derimot - se det er flott! Man kan jo ikke for at man er litt tett i pappen' date=' deilig det![/quote']

Jeg blir helt impregnert over selvinnsikten din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det hørtes ut som en idè. :) Leter etter nye inne-øvelse ideer når det er såpass kaldt :roll:

Kan du ta det med teskjeer...? Gå sakte.. hvordan gjør du/ hvordan lære inn? Bare trener fot også sakker farten eller..? :oops: De kan fot og å gå inntil i vinkler og gå baklengs fot. Aldri prøvd sakte, men det høres vanskeligere ut. :D

Jepp :D Vanlig fot i sagte fart :D Hvis du aødri har gjort det før kan du kanskje saktne farten gradvis.

Men du skrev at hundene dine kan baklengs fot. Det funker helt sikkert like bra, hvis ikke bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en golden-gutt ganske ofte en stund, og da prøvde jeg å få ham til å "finne" godbiter under en liten plastbøtte. Han måtte hjelpes igang før han skjønte det :) Måtte legge godbiten under kanten på bøtta slik at han kunne se den, (samt "hjelpe"ham å vippe bøtta) MANGE ganger før han klarte det på egenhånd. Men det gikk tilslutt :D

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D

Så flat'en er for dum til å finne godbitene? Wow - vår tidligere hund har altså fått konkurranse om "dummeste-hund-tittelen"

Husker jeg leste en artikkel hvor det sto flere tester man kunne gjøre for å sjekke intelligensen på pelsen. Da hadde vi en Breton og en EngelskSetter. Den ene testen var å få hunden til å sitte, og så legge et stort pledd over hele hunden, for så å se hvor lang tid den brukte på å komme seg ut. Jo færre sekunder, jo smartere hund.

Joda, som tenkt så gjort - Breton-hannen fikk pleddet over seg, og nesten i det jeg slapp pledd og hund, var han ute av det og så bare dumt på meg som om han tenkte "hva var da vitsen med det?" Farten var så høy at han kom utenfor den skalaen som var oppgitt i artikkelen. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve det samme på setteren. Joda, hund sitter, pledd blir lagt over...hund sitter..og sitter..og sitter...og sitter.... Jeg går ut av stua, inn på kjøkkenet, begynner å romestere med matskålene deres - slipper noen tørre tørrfòr-biter i stål-skålene sånn at det blir "mat-lyd"...og engelsksetteren sitter... Jeg ser hodet går frem og tilbake under pleddet, som for å se seg rundt, men ikke pokker om han kom seg ut. Til slutt lager jeg en liten åpning i ene enden, slik at det kommer lys inn under pleddet, og da tok setteren hintet - "åj, her er det muligheter for å komme seg ut av denne mørke greia".

Så - en fin og god hund, flott jeger, men herregud så dum han var. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D

Så flat'en er for dum til å finne godbitene? Wow - vår tidligere hund har altså fått konkurranse om "dummeste-hund-tittelen"

Husker jeg leste en artikkel hvor det sto flere tester man kunne gjøre for å sjekke intelligensen på pelsen. Da hadde vi en Breton og en EngelskSetter. Den ene testen var å få hunden til å sitte, og så legge et stort pledd over hele hunden, for så å se hvor lang tid den brukte på å komme seg ut. Jo færre sekunder, jo smartere hund.

Joda, som tenkt så gjort - Breton-hannen fikk pleddet over seg, og nesten i det jeg slapp pledd og hund, var han ute av det og så bare dumt på meg som om han tenkte "hva var da vitsen med det?" Farten var så høy at han kom utenfor den skalaen som var oppgitt i artikkelen. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve det samme på setteren. Joda, hund sitter, pledd blir lagt over...hund sitter..og sitter..og sitter...og sitter.... Jeg går ut av stua, inn på kjøkkenet, begynner å romestere med matskålene deres - slipper noen tørre tørrfòr-biter i stål-skålene sånn at det blir "mat-lyd"...og engelsksetteren sitter... Jeg ser hodet går frem og tilbake under pleddet, som for å se seg rundt, men ikke pokker om han kom seg ut. Til slutt lager jeg en liten åpning i ene enden, slik at det kommer lys inn under pleddet, og da tok setteren hintet - "åj, her er det muligheter for å komme seg ut av denne mørke greia".

Så - en fin og god hund, flott jeger, men herregud så dum han var. :D

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D

Så flat'en er for dum til å finne godbitene? Wow - vår tidligere hund har altså fått konkurranse om "dummeste-hund-tittelen"

Husker jeg leste en artikkel hvor det sto flere tester man kunne gjøre for å sjekke intelligensen på pelsen. Da hadde vi en Breton og en EngelskSetter. Den ene testen var å få hunden til å sitte, og så legge et stort pledd over hele hunden, for så å se hvor lang tid den brukte på å komme seg ut. Jo færre sekunder, jo smartere hund.

Joda, som tenkt så gjort - Breton-hannen fikk pleddet over seg, og nesten i det jeg slapp pledd og hund, var han ute av det og så bare dumt på meg som om han tenkte "hva var da vitsen med det?" Farten var så høy at han kom utenfor den skalaen som var oppgitt i artikkelen. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve det samme på setteren. Joda, hund sitter, pledd blir lagt over...hund sitter..og sitter..og sitter...og sitter.... Jeg går ut av stua, inn på kjøkkenet, begynner å romestere med matskålene deres - slipper noen tørre tørrfòr-biter i stål-skålene sånn at det blir "mat-lyd"...og engelsksetteren sitter... Jeg ser hodet går frem og tilbake under pleddet, som for å se seg rundt, men ikke pokker om han kom seg ut. Til slutt lager jeg en liten åpning i ene enden, slik at det kommer lys inn under pleddet, og da tok setteren hintet - "åj, her er det muligheter for å komme seg ut av denne mørke greia".

Så - en fin og god hund, flott jeger, men herregud så dum han var. :D

Djises, det er leeenge siden jeg har flirt så tårene triller av en hundehistorie! DEN scenen skulle jeg gitt mye for å ha sett!!!

Tusen takk - dagen min er redda! :(:D:D:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Det er ikke bare du som har en så blÅnd bikkje, Helix... Pleier som regel tillegge belgertrollene litt ekstra intelligens jeg da, heh, men tok litt tid før pelsen skjønte vitsen med pleddet og at det kunne taes av, det var jo natta joh :):D

Det er vel sånt vi helst ikke deler med andre vel :D

Belgere er alltid smarte bare så det er sagt ,vipsen likte vel kanskje å ha teppet der?:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånt vi helst ikke deler med andre vel :P

Belgere er alltid smarte bare så det er sagt ,vipsen likte vel kanskje å ha teppet der?:oops:

Hen e vipsen? Titt...nei.... Heeeeeeen e vipsen??? Ti..**** da... Kor e du???? *god morgen* #-o

Men kan vel være enig i at sånne sære ting kan forbli blandt oss invidde. (Loke har vel ingen blÅnde trekk han vel? :P Kan ta det på bakrommet...) *ber aller høfligst om unnskylding* :roll: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...