Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor utsender ikke NKK ny stamtavle på importer?


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er fordi det bare skal finnes ett slikt dokument per hund - flere former for offisielle registreringspapir per hund øker muligheten for misbruk og juks, forfalskninger, forvirringer og lureri.

Det er derfor importer til Norge beholder sitt registreringsnummer, så en alltid skal vite hvilken hund det er. I Sverige får importer et nytt svensk nummer, og det kan for eksempel gjøre det vanskeligere å regne innavlsgrad og få en samlet oversikt over avkom. En hund kan opptre flere ganger i en samtale, under ulike registreringsnummer, og dermed framstå som ulike hannhunder.

Det var for eksempel en australsk bernerhannhund som i voksen alder ble sendt til Nederland, og sto der en stund for å brukes i avl. Så var han i Sverige en stund, og da fikk han nytt registreringsnummer. Så ble han sendt til USA, og fikk jaggu et nytt registreringsnummer der også. Det betyr at han allerede har minst tre reg.nummer, og med dagens lette utveksling av sæd og valper, kan han fort være tre ganger i en stamtavle med hvert sitt registreringsnummer.

Om en da legger til muligheten for slurvete registreringsmedarbeidere, slik at navnet skrives forskjellig, en glemmer et ord her, og hunden framstår ikke som like lett å identifisere.

Jeg har selv sittet med utenlandske stamtavler, og det er ikke alltid så lett å dechiffrere hva som er navn og hva som er titler når en skal legge inn hundene. I noen stamtavler føres mye forskjellig informasjon opp - selv antall BIR og BIM, og da er det ikke alltid så godt å vite hva som på polsk eller tsjekkisk er tilstrekkelig informasjon. Jeg har for eksempel sett flere importer ha foreldre som heter Multiv EtEllerAnnet, mens det i virkeligheten handler om at de er multivinnere.

Kanskje et kennelnavn en skulle vurdere en gang :whistle:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt årstall for mine importer mtp reg.nr. Bare som en kuriositet..

I 1992 fikk min eng. import norsk reg.nr men ikke den svenske importen jeg kjøpte - hun beholdt sitt svenske reg.nr.

1995 - fremdeles norsk reg.nr på den engelske hannen jeg kjøpte.

2002 - den eng.importen min dette året beholdt reg.nr. sitt fra UK.

Men jeg ante ikke at man ikke engang fikk norsk reg.bevis nå, da..

Er en stund siden jeg importerte noe nå, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...