Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva feiler Rina?


Wildah
 Share

Recommended Posts

Rinalina er ikke seg selv for tiden, og jeg lurer på om noen her har ideer om hva som kan være galt?
Hun er fryktelig sutrete, piper, har litt dårlig matlyst, er veldig urolig og graver inne (noe som er helt unormalt) og hun er generelt sett ikke helt seg selv.

Symptomene minner en del om da hun hadde borrelia i fjor. Men hun testet nå negativt på det. Ikke har hun feber, og alle blodverdier var innenfor normalen. For å utelukke (evt bekrefte) at det dreier seg om smerte, ble hun satt på smertestillende over noen dager, men det har ikke hjulpet. Når jeg kjenner over henne, virker det heller ikke som om hun har vondt noe spesielt sted.

På tur, ved godbitsøk og små lydighetsøkter i hagen er hun helt med, logrer og er seg selv. Men så snart det ikke skjer noe, begynner hun å sutre.

Nå skal vi tilbake til dyrlegen i morgen, og jeg lurte rett og slett på om noen av dere har forslag til hva som bør sjekkes? Det er litt over 8 uker siden hun begynte løpetid, og på mange måter kan det virke som om hun har innbilt svangerskap, men hun har hverken melk i pattene eller tatt til seg valper. :icon_confused:

Jeg er i villrede, og blir veldig bekymret. Det er ikke noe kjekt å se henne slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbildt er ikke kun fysisk, men også psykisk. Noen får mer av det ene enn det andre. JEG hadde halvert maten og doblet mosjon/trening en ukes tid.

Hvorfor det, egentlig? Jeg veit at det er et råd som gis ofte, men jeg klarer ikke helt å skjønne grunnen til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, egentlig? Jeg veit at det er et råd som gis ofte, men jeg klarer ikke helt å skjønne grunnen til det :)

Ved å halvere maten og øke mosjonen har man to effekter: hunder får mindre protein til å lage melk og den er mer stimulert slik at den hviler/roer seg lettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så betryggende å høre! Dere soniser er gode å ha :D
Jeg har selvsagt gått gjennom alle worst-case-senarioer i hodet,

selv om fornuften stille har prøvd å si at hun ikke virker direkte syk.

Da satser vi på at det snart blir "valper" og husfred her igjen, for nå er hun direkte plagsom.
Men dyrlegen skal få noen kroner av meg i morgen, kanskje kan det bli vaksinering isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å halvere maten og øke mosjonen har man to effekter: hunder får mindre protein til å lage melk og den er mer stimulert slik at den hviler/roer seg lettere.

Okay. Men det sies at de har de samme fysiologiske forandringene i kroppen som når de er svangre, altså med løsere leddbånd, mer hormoner og sånne ting, og er det ikke da litt slemt å gi de mindre mat og mer mosjon? Vi ville ikke gjort det med en drektig tispe, liksom?

Jeg pleide bare å la Dina være jeg, når hun var innbilt. Det var over på en uke allikevel, uten å gjøre forandringer i formengde og mosjon. Hun fikk til og med lov til å ha en valp. Det var stort sett ingen big deal, hun ville ha med "valpen" ut fra soverommet om morgenen og inn på soverommet igjen om kvelden, og som nevnt.. Det var som regel over på ei uke uansett. Hvis jeg får ei tispe som er innbilt igjen senere, så vil jeg kjøre samme taktikk, så sant ikke innbilt-perioden varer veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Men det sies at de har de samme fysiologiske forandringene i kroppen som når de er svangre, altså med løsere leddbånd, mer hormoner og sånne ting, og er det ikke da litt slemt å gi de mindre mat og mer mosjon? Vi ville ikke gjort det med en drektig tispe, liksom?

Det sies så, og brukes feks som årsak til dårlig HD rtg, men det er ingen forskning som tilsier det. En drektig tispe har ekstra vekt fra valper og morkaker som belaster henne, ikke det at kroppen er løsere her og der. Og vi vil jo helst ikke at hun aborterer?

I det ville er det vanlig at dyr kaster avkom om de blir hardt presset nær fødselstidspunktet, men jeg har ennå ikke hørt at noen har skadet bekken eller leddbånd av det. De får som regel nytt avkom året etter, helt uten problemer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min under innbilt, bare hun slutter helt å spise og "adopterer" mat. Her bærer det rett til sterilisering når "valpene" er ute av hus. :whistle:

Sender sympati din vei! Her går det til tider hardt ut over nervene mine. Men det er godt å vite at det ikke var noe alvorlig.

Sånn som Rina var på onsdag, så trodde jeg at hun var døden nær.

Rina har ikke adoptert noe enda, men jeg lurer på om "fødselen" er like rundt hjørne.

Jeg har diskutert sterilisering med dyrlegen nå, men er litt usikker enda. Hun har jo tross alt bare løpetid 1 gang i året.

Samtidig er det en fordel å slippe å tenke på livmorbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...