Gå til innhold
Hundesonen.no

Da blir det operasjon


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Edit2: på do behøver vel ikke bli et problem? Bær ham ut på nærmeste gressflekk, la ham gå på do, inn igjen. Evt gå rolig luftetur på et stabilt underlag i 5 minutter, og så inn igjen og ta det med ro.

Åh..... Du kunne jo prøvd å fortelle førkja mi det.... Herregud som hun styrte.

For det første ble min hund korsbåndsoperert med beinbruddsmetoden (TTA), og hun er en Labrador. Stor og ukontrollert, med andre ord. Skulle helst være i 100% ro, sant? For det første var det ikke snakk om å ikke bruke beinet, hun gikk på beinet fra jeg hentet henne hos veterinæren, og når jeg skulle til å løfte henne inn i bilen HOPPET HUN INN SELV. Jeg stod der og kjente iskald væske renne ned ryggen omtrent, j*vla ADHD bikkje liksom :lol: Anyways. Bikkja er sta, og bortskjemt. Så ikke f*** om hun ville drite i hagen. For sikkerhets skyld var det vår også, så det var dyp snø i skogen, og høye brøytekanter.

Bikkja tisset ikke på 35 timer, og dreit ikke på over 72 timer. Jeg ringte til slutt veterinæren og sa "HVA SKAL JEG GJØRE :cry:" og han sa jeg bare måtte ta henne med i bilen og kjøre et sted hun fikk gjort fra seg. Så jeg lempa bikkja i bilen, bikkja satt og nærmest SANG i baksetet (hadde fått viljen sin) og pissa med en gang vi stoppet på ett jorde. Gikk fram og tilbake, fram og tilbake, fram og tilbake, jeg kjente pulsen øke, redselen, nevrosen stige - bikkja fortsatte å trø ufortrødent fram og tilbake i enden av flexilina. Hun satt seg til for å drite. ETTER FØKKINGS 70 timer ++++!!!

Og som ikke det var nok måtte vi gjennom samme marerittet 6 mnd senere i vintermånedene. Så jo, det kan så absolutt være et problem med å gå på do :P Særlig med sta, egenrådige Labradorer som heller vil dø av fortstoppelse eller sprengt blære, enn å fornedre seg med å gjøre fra seg i hagen....

Enklere med småttisvofser man kan ta under armen og gå et stykke unna huset med... Men labradoren min er ikke bare bare å løfte alene når man knapt klarer å løfte en colaflaske høyt inn i kjøleskapet selv :P Det er var et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg lykke til og komme med min erfaring med dårlige hunder etter operasjoner. Nå har eldste mann her vært narkose noen ganger. Nå har han aldri hatt noen store operasjoner men måtte trekke en knekt tann og fjerne en klokapsel etter skade. Min ellers så lydløse, logrense og evig lykkelige hund blir utrolig surtere, syter, maser, klager og uler faktisk! Nei jeg har aldri hørt hunden min ule før etter fjerningen av klokapselen. Han har også normalt sett en utrolig høy smerteterskel så jeg har diskutert dette med dyrlegen bare av ren nysgjerrighet for alt innen dyr, medsin og sykdom synes jeg er spennende. Vi har kommer frem til at hvis han noen gang skal i narkose igjen så skal vi prøve med mer smertestillende og kvalmestillende samme dagen som operasjonen. Nå er han helt seg selv dagen etterpå men det er samme dagen som er verst. Virker dette så får vi prøve en av delen hvis det skal bli flere operasjoner. Håper selvsagt jeg slipper å legge han i narkose noe mer men en spennende problemstilling. Kanskje du skal ta det opp med veterinæren at han blir så dårlig og om det er mulig eller verdt et forsøk å gi han noe mer/annet samme dag eller de første dagene?

Hunder er jo som oss mennesker og reagerer forskjellig. Kanskje han har veldig vondt og skulle hatt mer smertestillende, eller han er uvell og skulle hatt noe som dempet kvalen/uvellheten? Vet ikke om beroligende kanskje er verdt et forsøk? Dette har jeg ikke mye peiling på men synes det er noe det er verdt å ta opp med veterinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi har hatt flere innom jobben som er sånn. TTA er jo en veldig vanlig metode. Det viktigste er jo at de ikke "kaster" seg rundt, hopper/spretter, OG at de begynner å bruke foten raskt så det ikke blir muskelsvinn i beinet.

Hoppe inn i bilen er absolutt skummelt etter en sånn op ja! Godt at det gikk bra! Det er derfor det her alltid anbefales veldig kort bånd på hunden i opptreningsperioden, for å unngå situasjoner hvor den kan hoppe/belaste beinet for tungt, løpe, og andre ting som kan føre til at ting "løsner" igjen.

Det er jo absolutt ikke noe i veien for å GÅ med hunden, det anbefales, flere korte turer om dagen. Den skal bare hindres fra å gjøre brå/belastende bevegelser. :ahappy:

Men er ikke alltid barebare med de litt større, gira hundene nei. Da er fysioterapeuten vår på jobben veldig fin, hun har så mange gode råd og gode metoder. Elsker å være med når hun behandler/trener opp og veileder, lærer så utrolig mye. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg skjønner ikke hva det er med han, han har oppført seg noe merkelig siden vi kom fra veterinæren i Drammen, spesielt ang mat.

Det er over en uke siden vi var der nå, jeg skjønner ikke hvorfor han oppfører seg merkelig enda.Han har alltid slukt V&H, nå vil han ikke ha. Prøvde med tørrfor, men han skulle bare ha et par kuler, så var ikke det aktuelt heller.

I natt spydde han masse i senga, og han skulle så absolutt ikke ha mat da vi sto opp. Han gikk rett å la seg på plassen sin i dag tidlig, og rørte seg ikke. Han hadde ikke spist da jeg kom hjem fra jobb heller.

I går gikk vi ikke tur, og jeg synes jeg merket på han at han ble litt misfornøyd. Det er jo det beste han vet.

Vi gikk tur nå nettopp, beinet oppførte seg ganske bra, og han var så fornøyd som bare det.

Så kommer vi hjem, jeg prøvde å servere middag nå, så bare snur han å går.

Han sitter bare og ser seg rundt, og henger litt med hodet, synes jeg.

Jeg tenker hundegården er grei når han er helt nyoperert, hvis han i det hele tatt orker å gå på do.

Hvis ikke får jeg legge en kladd i buret i tilfelle han må når jeg er på jobb.

Kort bånd er nok lurt ja, pleier å gå tur i kort bånd også nå, da går det mye bedre med beinet.

Denne uka skulle han ikke få smertestillende/betennelsesdempende, han fikk forrige uke, og skal ha igjen neste uke fram til operasjonen.

Lurer på om han skal ha på morgenen før vi drar til dyreklinikken den dagen han skal opereres, eller om det blir for mye når han skal i gassnarkose etterpå. Det kan jeg jo ringe dyreklinikken om, det beste for han hadde vært om jeg kunne dope han ned her hjemme før vi drar, han får jo panikk bare vi kommer innenfor døra der. Men, det går vel sikkert ikke an..Jeg skal være der med han til han er i narkose, men han pleier å bli så redd at det hadde jo vært flott om han slapp å merke noe til at vi kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med de på dyreklinikken. Det beste er nok om han ikke får andre medikamenter før han skal i full narkose, det er iallefall sånn det pleier å være mtp risken med narkose.

Hvorfor skulle han ikke ha smertestillende denne uken, fikk du noen forklaring på det? Kan det være pga smerter i benet han ikke spiser?

Spiser han andre, kjempegode ting om han får det? (Typ kylling, leverpostei eller annet han liker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også gjerne ringe dyreklinikken i morgen og forklare symptomene han har nå. Han kan ikke ha spist noe han ikke burde, på tur eller noe? Typ sokk, kyllingbein, plastpose e.l.? Det behøver jo ikke være en sammenheng, det kan jo være to forskjellige ting som inntreffer samtidig, selv om da har du vel max uflaks.

Håper han spiser godt igjen snart, viktig å ha litt krefter i kroppen når de skal i narkose, selv om de gjerne tåler det utroligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hadde en liten mistanke om at han bare prøver seg med å late som han ikke vil spise med mindre han får det servert fra hånda mi, for jeg prøvde å tilby kjøttdeig og ost fra min egen tallerken i går, og det forsvant med en gang.

Så nå lot jeg bare skåla med V&H stå der en stund, og brydde meg ikke noe om at han ikke ville ha.

Plutselig går han bort, og spiser opp alt sammen.

Han virker veldig pigg i dag, blid og fornøyd også. Det er vel fordi vi gikk tur.

Han skulle ha opphold på medisinene denne uka, fordi det var 3 uker til operasjonen da vi var der, og det var litt lenge å gå i et strekk på medisinene, var forklaringen. Begynner på medisiner på tirsdag igjen, da er det 1 uke til operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Burde jeg forressten gi han mat på natta før han skal i narkose på morgenen?

Skal levere han klokka 08, og han skal jo ikke ha mat før vi drar, men om jeg står opp om natta og gir han mat ved 02-tida, går det greit, da?

Han vil jo neppe spise noe som helst når han kommer hjem igjen, og kanskje ikke før langt utpå dagen etter, så jeg kunne jo tenkt meg at han ikke var sulten allerede før han blir operert...Hilsen hønemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helst ikke ha mat 24 timer før operasjon. Skal helst gå minimum 12 timer før operasjon. Dette både pga fsre for kvalme ved neddoping/oppvåkning og pga det er bedre å ikke ha noe i magen som "krever" blod og energi for å fordøyes. Så ville nok droppet det ja. Han blir nok tilbudt noe å spise der så snart han våkner etter operasjon og er oppegående nok til å spise. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ok, da blir det hverken mat eller medisiner den morgenen, da. Han vil nok ikke ha mat på dyreklinikken, han pleier ikke å gå på do før han kommer hjem heller. Han vet hva han vil, den lille herremannen.

Nå er det snart bare en uke igjen til operasjonen.

Det skal bli greit å få det overstått, blir jo smårar av denne ventingen.

Jeg vil gjerne se at han våkner av narkosen, og at han blir seg selv igjen før jeg klarer å slappe helt av. Det pleier å ta litt tid, kjenner jeg han rett. Jeg pleier å nistirre på telefonen min hver gang han opereres, og blir overnervøs om den ringer, i tilfelle det er dyreklinikken med bad News. Det har ikke skjedd enda, så det går vel bra nå også.

Det er godt han ikke vet hva han snart skal i gjennom.

Nå virker i hvertfall formen å være som før, det har blitt en del friluftsliv i det siste, når beinet krangler så bærer jeg han. Når det ikke krangler, så går han selv. Da blir han så blid og fornøyd etterpå, at jeg nesten kan se at han smiler.

Han skal slippe å sitte inne å sture hele døgnet bare fordi han har et kranglete bein som ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...