Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage valpekasse?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

For dummies takk!

Hva er lurt? Med eller uten dør? Og hvor stor skal den være? Dette er til en basenjitispe. Jeg tenker at jeg helst vil ha uten bunn, og at det gjør den enklere å holde ren. Vil også ha med kanter på siden så hun ikke legger seg på valpene.

Er det noen som har en "oppskrift"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt treplater og få de i butikken til å skjære dem klare til deg. Høyden på valpekassa er jo avhengig av rase etc, men dør er ikke noe jeg ville prioritert. Men lag den så høy at mamma'n kan hoppe over kanten og så valpene ikke kommer ut i starten i alle fall. Går an å lage et parti som er lavere enn resten også lage en løsning der man setter på en planke eller noe når valpene ikke skal få komme ut.

Sponolater er jo billig materiale da. Det suger til seg en del fuktighet. Du kan lage veggene med sponplater, listene inni med vanlige, tykke planker også male hele greia med en tygge-vennlig maling. Da tåler det fukt bedre. :) WheatenMali hadde en veldig fin kasse til kullet sitt i fjor. Kjekt å ikke ha bunn forresten. Kristine brukte vet-bed oppi som hun vasket også hadde hun flere å bytte på. Sånn ville jeg også gjort det. Lunt og godt for valpene :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har er egentlig men bunn, men funker fint uten også. 4 hobbyplater kjøpt på obs bygg, med sånne hjørner som er på pallekarmer, slik at den kan klappes sammen når den ikke er i bruk.
Tror str. er 120 x 70cm, og 40cm høy.
Den ene langsiden kan delvis vippes ned til en lavere åpning. Nå hadde jeg nok laget den løsningen permanent, det har ikke skjedd ennå at jeg har hatt den oppe:) Hadde også laget klart til fester av sånne pinner inni, men fant også fort ut at det slettes ikke var nødvendig og egentlig bare var i vegen, så de er tatt bort.
Har malt kassen med maling da den er lettere å gjøre ren.

DSC_0009.JPG

Edit. La til bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valpekasse er laget av hobbyplank, de kan du sage til slik du vil, så du får høyden og lengden du vil ha. I tillegg skar vi ut en lavere karm (bare en liten bit) på den ene siden, slik at moren uten problemer kan gå over, men valpene ikke vil rulle ut. Samtidig er den biten så lav at valpene får seg over når de blir 3-4 uker. Vi har også laget den slik at vi kan sette på en "dør". Vår er uten bunn, men etter å ha hatt to kull i den, ser jeg at jeg ønsker meg bunn likevel. Vi kommer til å bygge en ny valpekasse til neste gang, og gjøre noen justeringer. Blant annet kommer vi til å lakke istedet for å male, for den kan være vanskelig å gjøre ren. Vi har heller ikke slike pinner eller stokker inni, da de bare er i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper bodde i biabed de to første ukene denne gangen. Nå bor de i en pallekarm med vetbed oppi og sånne "tisselaken" under for å beskytte gulvet. Hvor lenge de blir boende der må jeg føle litt på. Forrige gang bedde de i pallekarm fra begynnelsen og flyttet til biabed fra rundt 3-4 uker fordi de hatet å være innesperret og fikk da tilgang til nesten hele stuen. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt treplater og få de i butikken til å skjære dem klare til deg. Høyden på valpekassa er jo avhengig av rase etc, men dør er ikke noe jeg ville prioritert. Men lag den så høy at mamma'n kan hoppe over kanten og så valpene ikke kommer ut i starten i alle fall. Går an å lage et parti som er lavere enn resten også lage en løsning der man setter på en planke eller noe når valpene ikke skal få komme ut.

Sponolater er jo billig materiale da. Det suger til seg en del fuktighet. Du kan lage veggene med sponplater, listene inni med vanlige, tykke planker også male hele greia med en tygge-vennlig maling. Da tåler det fukt bedre. :) WheatenMali hadde en veldig fin kasse til kullet sitt i fjor. Kjekt å ikke ha bunn forresten. Kristine brukte vet-bed oppi som hun vasket også hadde hun flere å bytte på. Sånn ville jeg også gjort det. Lunt og godt for valpene :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Jeg brukte hobbyplater (tror jeg det heter), malte de lyseblå så det er lettere å vaske. Hadde hele forsiden mulig å åpne, den var todelt, en litt lav planke som Tispen måtte gå over så valpene ikke ble dratt ut av kassa hvis de hang på puppen. Hadde også en planke til som jeg brukte når de ble større og måtte holde seg inne i kassa. Ikke helt fornøyd med åpningen foran, kan hende jeg gjør noe med den til neste gang.

Jeg hadde forresten bunn oppi :)

Skal få lastet opp bilder, må bare finne pcn..

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke redigert innlegget på mobilen men her er bilder: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561640_10151201907663910_553878266_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/404151_10151192508248910_53241971_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/47908_10151192524823910_1778636647_n.jpg

Pinnene inni kommer jeg nok ikke til å bruke igjen, valpene satt seg fast bak der så fort de ble litt mobile..

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...