Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du var oppdretter..


Taran

Recommended Posts

Ja, vis du var oppdretter, hvilke raser ville du da avlet på?

Hva er dine krav til at din/dine hunder kan avles på? og dere som har unge hunder, hvor "bra" må denne hunden være for å avles på og hva må dere ha oppnådd?

Oppdrettere må også gjerne svare og fortelle hva de legger i sitt oppdrett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vis du var oppdretter, hvilke raser ville du da avlet på?

Hva er dine krav til at din/dine hunder kan avles på? og dere som har unge hunder, hvor "bra" må denne hunden være for å avles på og hva må dere ha oppnådd?

Oppdrettere må også gjerne svare og fortelle hva de legger i sitt oppdrett.. :)

ville avlet på papillon=) har alltid elesket rasen!

i fremtiden skal jeg skaffe meg flere papiloner, da må de være NUCH :)

den må ha oppnåd noe bra på utstillinger,være frisk ha fint eksteriør!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlabrador selvfølgelig! :) Rett og slett fordi den opprinnelige labradoren er nesten avlet bort, pga utstillingsgalskap. En utstillingslabrador kan gjerne brukes i jakt, men den ville aldri fylle mine kriterier, eller hvem som helst som vil ha retriever til jaktprøve og praktisk jakt. Det er forskjell på å være brukbar til jakt og å være født til å jakte. Og det er her oppdrettet mitt kommer inn. Hunder fra mitt oppdrett vil også være knall brukshunder, redningshunder, ettersøkshunder, godt emne for LP, AG og til og med IPO (sterkt jaktinstinkt). Jaktlabben er svært populær i politiet, tollen og i forsvaret. Kort sagt har man et bedre utgangspunkt med jaktlabb dersom man vil konkurrere i fartsfylte sporter hvor utholdenhet og reaksjon er verdsatt. Dessuten er det mye mindre HD og AA på jaktlabben.

Det eneste stedet en jaktlabrador svikter er på utstilling - hvertfall den engelske typen som er lang og tynn.

Lisa er bare 9 mnd, men hun har utviklet seg veldig bra. Når hun er 12 mnd skal hun røntges og optigen-testes for PRA, og til høsten skal hun debutere på jaktprøve. Hvis dette også går rette veien så blir det valpekull i 2008. Hannen jeg skal bruke må være en som bare har hatt to-tre kull (er noe matadoravl på denne rasen) hvor avkommene må ha utviklet seg bra. Hannhunden må ha vist seg bra på jaktprøve, helst noen meritter, men det viktigste er at han gjør det bra. Jeg kommer til å følge med denne hannhunden på en jaktprøve eller to for å se hvordan han jobber. Han må være HD/AA fri og clear på PRA -det siste er svært viktig, for Lisa er muligens bærer av PRA, oldefaren hennes er nemlig bærer. Liten sannsynlighet, men det må man ta hensyn til ved avl. (Bare bærer - hun har det ikke, og vil aldri få det. Oldefaren er også bare bærer eller "carrier" som de kaller det.)

Valpekjøpere vil være jakt og jaktprøve interesserte, hovedsaklig. Folk som vil ha redningshund, eller aktivt bruke den i bruks eller lignende er også hjertelig velkomne. Men de som skal ha sofa hund eller barnevakt, de kan finne seg en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette også går rette veien så blir det valpekull i 2008. .

2008?? Det ble lenge å vente for min del.... :)

Utolmodig, jeg? Okay da, er vel det...

Valpekjøpere vil være jakt og jaktprøve interesserte' date=' hovedsaklig. Folk som vil ha redningshund, eller aktivt bruke den i bruks eller lignende er også hjertelig velkomne. Men de som skal ha sofa hund eller barnevakt, de kan finne seg en annen rase.[/quote']

Jeg jakter og ville gått jaktprøver, min bedre halvdel har lyst å få en godkjent redningshund etterhvert..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008?? Det ble lenge å vente for min del.... :)

Utolmodig, jeg? Okay da, er vel det...

Muligens 2007 -må jo se det an litt. Hun begynner i unghundklasse til høsten, veit ikke hvor fort jeg får dratt henne opp i elite - eller hvor fort hun får NJCH, SJ(j)CH. Man vil jo ha noe å vise til for valpekjøpere, spesielt tispa burde ha noen meritter. Er jeg heldig så kan jeg begynne å leite etter hann hund i 2007.

Dine planer med evt jaktlabbe er jo midt i blinken! En som jakter og en som trener redning, kan det bli noe bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine planer med evt jaktlabbe er jo midt i blinken! En som jakter og en som trener redning' date=' kan det bli noe bedre??[/quote']

Hehe - og jeg som hadde trodd at lab var det siste jeg kunne finne på å kjøpe... Før jeg oppdaget at det fantes en "egen gren" for jakt, var de eneste labradorene jeg hadde vært borti, var diverse naboers overvektige sofa-passere, feit i pelsen og på grensa til late hunder.

Ved siden av vorstehen ble de liksom bare en sløv, sort "pølse" - mens jakt-lab'er virker å være aktive og pene hunder. Må absolutt sette meg mer inn i denne type hund. Lisa er jo en skikkelig pen hund - ser ut som om hun er skapt for å løpe i terreng - ikke for å bo i sofa! =D> =D> :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke hunder jeg ville avlet på. Er ikke så inne på det der. Men uansett hund hadde jeg lagt vekt på slekten bakover og sett på avkommene om hvordan de har blitt. Helse er viktig for meg, og at det er gode psykisk. Kunne sikkert ha reist langt for å fått rette partner, men kanskje insiminert også. Vet ikke hvordan dere oppdrettere ser på insiminering? Å får sperm fra en god hund fra andre siden av jorden? Er jo delte meniger ang. inseminering, siden tisper reagerer ulikt på dette.

Men har ikke tenkt på mye på dette med oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KE5P6263%20copy.jpg

Ser dette ut som en overvektig sofa-passer? Hehe :)

Ja, spør og grav folk med jaktlabb, så får du sikkert et visst inntrykk av aktivitetsnivået og hvordan de fungerer i hverdagen, ikke minst på jakt. Selv har jeg planer om å ha med Lisa på rypejakt en gang, selvom det er due/and/fasan jakt som mest gøy - da feller man jo fugl hele tiden. Se gjerne innom her: http://www.skotner.net/hauen, http://www.moormans.nu/ og se noen av linkene på siden min. Det er linker der til noen oppdrettere og til folk med jaktlabber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten terrier og chinese crested, regner med å ha et wheaten kull allerede til neste år hvis Nena er frisk og fin.

Til avlshundene krever jeg det samme som alvsklubben, hd-røntging fri grad og 1.premie på utstilling. Men jeg vil helst ha resultater på dem innen bruks, lydighet eller agility, dette fordi en wheaten ikke lenger blir brukt som gårdshund eller til jakt og derfor vil jeg at den skal kunne oppnå noe istedenfor å bare bli avlet på som utstillingshund. Hundene som avles på skal også ha godt gemytt(selvfølgelig). Det er en av grunnene til at linjene til Nena skal gå videre da hun er en spesiell wheaten med tanke på temperementet.

Om noen år får jeg en chinese crested på fôr, da skal jeg ha kullene via oppdretteren. Det finnes ingen avlskriterier på cc, men det er snakk om at de skal begynne øyelysning og derfor vil jeg gjøre det. Jeg vil også at den skal være godt premiert på utstilling og ha gode tenner, som er skjelden på den nakne cc. (De mangler nesten alltid flere tenner) Temperementet skal selvfølgelig også være bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt oppdrett av australsk shepherd, kravene er å bruke friske hunder med godt gemytt og helse, og sefølgelig med bra resultater.

Jeg ville vært ganske streng på hvem jeg hadde solgt til, de skulle kommet til hjem der de ble mye brukt, for dette er ingen sofahunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase jeg ville avla på det er jeg ikke sikker på. Er så mange fine... Og jeg har ikke funnet drømmerasen ennå tror jeg.

Men hvertfall så skulle avlsdyrene være HD/AA fri, mentaltesta, pent eksteriør og godt gemytt som passer til bruksegenskapene. Hadde vært veldig nøye med valpekjøpere og hannhunder som skulle brukes på tispene. Hadde tatt meg god tid og funnet ut om hundene lenger bak i slekta, tidligere avkom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer er helt klart den rasen vi ønsker og drive oppdrett av.

Jeg har noen mål jeg da, vi skal jo også drive med bruks. Hvor mye konkuranse retta det blir med bruks vet jeg ikke enda, det kommer vel ann på både oss og hundene. Men vi kommer til og drive aktivt med det flere ganger i uka. Evt bli med på rekrut laget 2007! Men jeg ønsker at isåfall en av foreldere dyrene skal ha bruks resulteter. Eller ha tatt kårings prøven.

Lydighets resultater er ett stort pluss.

Begge avls dyrene må være Mentalt testet eller KORAD.

Så kommer utstilling da, som vi per. dags dato er veldig aktive innen for.

Rasetypiske hunder, med gode resultater. Helst ett av foreldere dyrene eller begge har utstillings tilitel. Men begge må uansett ha vist gode resultater! Og ha cert på utstilling.

Helse er en veldig viktig del, er mange som avler på mye rart. Man kan så klart aldri være sikker på om noen valper i kullet er 100 % friske i HD, spondylose og hjerte, selvom foreldere og linjerbak er det. Men man kan gjøre sitt beste for og forhinde at det skal dukke opp sånn, i dine linjer som oppdretter. Ved og sjekke linjer langt bak får sykdommer, og hav evnt hannen, og linjer bak har gitt videre før.

Vi ønsker etterhvert en hannhund som vi skal trene IPO og Lydihet med, og må være av høy eksteriør messig kvalitet. Så klart er linjene på helsebak veldig viktig. Denne har (mrmanu) min samboer lagt sitt krav på at han skal velge ut, jeg skal godkjenne. Og han skal handle denne hannhunden på utstillinger, som vi skal dra verden rundt og stille.

Vi kommer til og reise rundt i mange land på utstilling, for og lære og se ann linjer og avls dyr. Er viktig og være litt etterforsker som oppdretter.

Har ett mål om og ha noen avkom av eksteriør messig høy kvalitet, som bevarer boxern egentlig engenskaper, som så mange avler bort i norge. I sverige er det jo veldig mye mere bruks en i norge da. Som i tillegg har en meget god helsestatestikk og føre statestikk over og hakrav til alle valpekjøpere om Mentalttest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisiske vannhunder med godt ekstriør, og gode utstillingsresultater..!

Begge avelshundene skal ha godkjent mentaltest, være fri for PRA og HA/AA, og skal være trivelige i temperament. I tillegg må de ha gode pigmenter, og fine farger.. De må være brukanes, og kan gjerne duge som brukshunder, eller i agility/lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største drøm er å bli oppdretter av Bergamasco og Collie Korthåret. Jeg kommer kun til å avle på hunder som:

- er helt friske

- har bestått mentaltest

- er premiert med minst en CK

- har ordentlig "arbeidsmotor"

- og ellers må jo selfølgelig hundenes slekt være friske og med godt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje tåpelig av meg og uttale meg da jeg ikke har noe peiling på hva det vil si og væøre oppdretter.

Men jeg prøver.

Drømmen er oppdrett av Schæfer. Få den fysisk og psykisk til der den engang var.

Eksteriør messig mye sunnere enn den er nå.

Psykisk tilbake til den vakthunden den engang var. Nervesterk,pålitlig,lettlært osv..

En schæfer i rette hender med rett psyke er for meg den beste hunden man kan få.

Har hatt schæfer selv,og jeg savner,lengter og drømmer om han enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis jeg noen gang blir oppdretter så skal jeg avle på:

- HD/AA, PRA frie hunder

- Hunder som har minst 1.premie på utstilling,(helst 1 eller flere CERT, eller NUCH)

- Hunder som er mental testet

- Hunder som blir brukt i enten lydighet, agility eller bruks(gjerne også blodspor) resultater innen 1 eller flere av grenene.

- Hunder med godt gemytt

- Minst mulig sykdom i familien (foreldre, søsken, besteforeldre..osv)

- Hunder som fungerer godt sammen med andre dyr, barn, mennesker og i forskjellige miljøer.

Rasen jeg vil avle på er Australian Shepherd, eller muligens en annen bruksrase, gjerne jakthund med årene..

For å bruke Tella i avl så må dette være oppnådd:

- HD/AA fri og aller helst også PRA fri

- Resultater innen lydighet ,agility og blodspor

- 1.premie på utstilling, aller helst Cert innenfor utstilling

- Godkjent k-test(gjerne flere tester også)

- At hun fortsetter å utvikle seg i en postiv retning(gemytt, miljø,trening..osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok aldri til å ha noen kull, men svarer alikevel..

Dalmatiner er jo rasen i mitt hjerte, så tenker utifra denne rasen.

-Hd frie dyr.

-Begge foreldre MH testet.

-Begge foreldre mentalt stabile, uten sterke vokte egenskaper og nervøsitet.

-Begge foreldre må være utstillings Champions.

-Resultater i lydighet, Ag, bruks.

Valpe kjøpere ja... Ikke så lett å finne noen som passer mine kriterier...

Må bruke hunden til noe, ikke bare små turer rundt kvartalet..Og nei, jeg syntes ikke utstiling er en sport..

Være interessert i å lære og følge opp hunden, med

hensyn til røntging, MH, treff osv..

Ikke bo så langt unna, he,he..

Vanskelig det her, men min mening er att skal du avle på en hund må den være ekstremt bra, uten lyter av noen slag og med et eksteriør og gemytt som virkelig skiller seg ut fra resten av røkla..

Høye krav jeg? Neida :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "min" rase!

Går nå rundt og venter på at løpertiden skal komme.. Å bli oppdretter har vært på dagsordenen i mange, mange år nå, men nå har jeg endelig hunder som tilfredsstiller kravene mine etter å ha vært uheldig tidligere.

Hundene mine som går i avl må være HD-frie (A eller B) og være øyenlyst uten anmerkninger. De skal heller ikke ha noen andre sykdommer, sånn som allergier, tyroxin-mangel, epilepsi etc. Det samme gjelder hannhunden.

Jeg har lært meg linjene mine på mine tisper/hannhunder og vet mye om hva som ligger bak på linjene. Jeg er svært nøye når det gjelder dette og jeg mine valpekjøpere er nødt til å røntge valpen, samt øyenlyse den (Legger inne depositum i salgspris som de får igjen når dette er gjort). Det første (HD) sier man ikke er noe problem på rasen, men det spiller ingen rolle for meg. Jeg ser at det bare er 15 % av cockerne som blir registrert i Norge som blir røntget og da har man ingen oppfatning om hvordan det EGENTLIG ligger an på rasen. Derfor vil jeg ha røntget alle valpene som jeg selger.

Jeg er opptatt av det rasetypiske og at det ikke blir alt for mye pels. Tempeamentet står i sentrum og jeg er fryktelig kritisk til mine egne hunder med henhold til dette (de har til nå bestått... :D ). Avlshannen skal også ha et trivelig temperament.

Ei venninne av meg sa at jeg nok aldri kom til å selge en eneste valp fordi jeg stiller så strenge krav til både meg selv og mine valpekjøpere.. :wink:

Men jeg tror at en valpekjøper ønsker å kjøpe en valp av meg fordi de vet jeg har satt meg veldig mye inn i rasen og linjene mine og de vet at siden jeg stiller disse kravene, så er jeg veldig seriøs i det jeg holder på med!

Vel, nå går jeg bare og venter....... Har ventet i snart 7 år nå på å få mitt første valpekull... :yesyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...