Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattetråden


laikamor
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som kan være lurt når du begynner å jobbe med en oppgave er å lese hele oppgaven, og så ser du på første deloppgave mens du spør deg selv: "hva er de ute etter her?". Du bør også da ha en regelbok

Takk Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper

Posted Images

  • 5 months later...
Guest Kåre Lise

Hva bruker dere for å skrive matte digitalt? Innleveringer og slikt. Begynt såvidt nå med formelfunksjonen i Word, funker jo forsåvidt greit.

Men hva er det for eksempel lektor thue bruker og hva er alterntivene?

*grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere for å skrive matte digitalt? Innleveringer og slikt. Begynt såvidt nå med formelfunksjonen i Word, funker jo forsåvidt greit.

Men hva er det for eksempel lektor thue bruker og hva er alterntivene?

*grønn*

open office skal visstnok være mycket bra….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

open office skal visstnok være mycket bra….

Ellers takk, sleit meg gjennom fjoråret med O.O. Uten at jeg er noe tilhenger av MS så har jeg vanskelig for å forstå at Open office skal være noe bedre,

Har Office nå, så da blir det enten det eller noe annet,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers takk, sleit meg gjennom fjoråret med O.O. Har Office nå, så da blir det enten det eller noe annet,.

LOL I know, jeg har i alle år nektet og holdt meg til skriftlige innleveringer som scannes inn :P

Hadde en kompis som brukte open office til å lage de "juksearkene" man får ha med seg på eksamener, jeg vil påstå jeg allikevel klarte å skrive enda mindre enn han, for hånd…. ;) Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Får ikke lov å scanne in.. Det skal være skrevet på PC. Er ikke matte som fag dette, det er bare en del matte som skal være med, formler og utregninger.

Greia i Word funker tålelig bra, jeg må lære meg å redigere. Også får jeg ikke utregninger etter hverandre, alt blir under hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Kåre Lise

HELP-- Knoter meg i hjel på integral når det er mulitplikasjon mellom leddene..

Integralet av xsqrtx med fremgangsmåte?

Ok crap, dusteeks. det blir x^3/2 så den er grei men hva med f.ks x*e^x ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For integraler som består av produkter, hvor man ikke kan bruke substitusjon, kan du bruke delvis integrasjon.

I ditt eksempel, x*e^x, kan man sette u' = e^x og v = x. Da er u = e^x og v' = 1.

Slik at integrasjonen blir: u*v - int u * v' = e^x * x - int e^x * 1 = e^x * x - e^x + C = e^x (x - 1) + C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk :)

Klarte å forvirre meg selv med noen oppgaver som sneik seg inn i kapitlet før integrasjonsmetodene og lurt epå om jeg hadde gått glipp av noe.. ;

En lille ting til, begynte med variabelskifte, en oppgave jeg ikke skjønner stort av hvorfor blir som den blir, fasit her 16.14

http://sinus.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=70266

Integralet av 1/(1+sqrtx) ?

Hvorfor gjør han så der, og hva er greia med C' sånn at 2 forsvinner på slutten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Klarte å forvirre meg selv med noen oppgaver som sneik seg inn i kapitlet før integrasjonsmetodene og lurt epå om jeg hadde gått glipp av noe.. ;

En lille ting til, begynte med variabelskifte, en oppgave jeg ikke skjønner stort av hvorfor blir som den blir, fasit her 16.14

http://sinus.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=70266

Integralet av 1/(1+sqrtx) ?

Hvorfor gjør han så der, og hva er greia med C' sånn at 2 forsvinner på slutten???

En C (og C') er bare en konstant, altså et tall du aldri kan finne tilbake til ved integrasjon om du ikke har flere "betingelser".

2 er også en konstant. Siden C er ukjent kan man bare trekke inn det 2tallet i den ukjente konstanten og så setter han en betingelse om at de to sammen (C'+2) er lik konstanten C. Fordi det ER en konstant der, men du kan aldri finne den, så det er det samme hvilken verdi det blir, altså kalles den bare C og du trekker inn alle konstante tall i det. Forstod du det? (kjente jeg fikk litt forklaringsproblemer der)

edit: kan prøver å forklare deg oppgaven, jeg ser hva som er gjort... skal lage et innlegg til

edit2: jeg gir opp :P det blir bare rot!

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk, det med C' var jo forståelig.. Resten er vel bare mer å akseptere.. :P Ser jo at h*n bare følger regneregler og slikt men en oppgave jeg aldri hadde kommet frem til på egen hånd.. Blir kanskje bedre etterhvert, nå repetere jeg bare før matte 1 til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det med C' var jo forståelig.. Resten er vel bare mer å akseptere.. :P Ser jo at h*n bare følger regneregler og slikt men en oppgave jeg aldri hadde kommet frem til på egen hånd.. Blir kanskje bedre etterhvert, nå repetere jeg bare før matte 1 til våren.

Husk at når du har en brøk som 1/(1+sqrt(x)), så er det det samme som (1+sqrt(x))^-1. Ikke sikkert det hadde hjulpet her, men det kan godt være det hjelper deg i andre oppgaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...