Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattetråden


laikamor
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som kan være lurt når du begynner å jobbe med en oppgave er å lese hele oppgaven, og så ser du på første deloppgave mens du spør deg selv: "hva er de ute etter her?". Du bør også da ha en regelbok

Takk Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper

Posted Images

  • 5 months later...
Guest Kåre Lise

Hva bruker dere for å skrive matte digitalt? Innleveringer og slikt. Begynt såvidt nå med formelfunksjonen i Word, funker jo forsåvidt greit.

Men hva er det for eksempel lektor thue bruker og hva er alterntivene?

*grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere for å skrive matte digitalt? Innleveringer og slikt. Begynt såvidt nå med formelfunksjonen i Word, funker jo forsåvidt greit.

Men hva er det for eksempel lektor thue bruker og hva er alterntivene?

*grønn*

open office skal visstnok være mycket bra….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

open office skal visstnok være mycket bra….

Ellers takk, sleit meg gjennom fjoråret med O.O. Uten at jeg er noe tilhenger av MS så har jeg vanskelig for å forstå at Open office skal være noe bedre,

Har Office nå, så da blir det enten det eller noe annet,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers takk, sleit meg gjennom fjoråret med O.O. Har Office nå, så da blir det enten det eller noe annet,.

LOL I know, jeg har i alle år nektet og holdt meg til skriftlige innleveringer som scannes inn :P

Hadde en kompis som brukte open office til å lage de "juksearkene" man får ha med seg på eksamener, jeg vil påstå jeg allikevel klarte å skrive enda mindre enn han, for hånd…. ;) Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Får ikke lov å scanne in.. Det skal være skrevet på PC. Er ikke matte som fag dette, det er bare en del matte som skal være med, formler og utregninger.

Greia i Word funker tålelig bra, jeg må lære meg å redigere. Også får jeg ikke utregninger etter hverandre, alt blir under hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Kåre Lise

HELP-- Knoter meg i hjel på integral når det er mulitplikasjon mellom leddene..

Integralet av xsqrtx med fremgangsmåte?

Ok crap, dusteeks. det blir x^3/2 så den er grei men hva med f.ks x*e^x ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For integraler som består av produkter, hvor man ikke kan bruke substitusjon, kan du bruke delvis integrasjon.

I ditt eksempel, x*e^x, kan man sette u' = e^x og v = x. Da er u = e^x og v' = 1.

Slik at integrasjonen blir: u*v - int u * v' = e^x * x - int e^x * 1 = e^x * x - e^x + C = e^x (x - 1) + C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk :)

Klarte å forvirre meg selv med noen oppgaver som sneik seg inn i kapitlet før integrasjonsmetodene og lurt epå om jeg hadde gått glipp av noe.. ;

En lille ting til, begynte med variabelskifte, en oppgave jeg ikke skjønner stort av hvorfor blir som den blir, fasit her 16.14

http://sinus.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=70266

Integralet av 1/(1+sqrtx) ?

Hvorfor gjør han så der, og hva er greia med C' sånn at 2 forsvinner på slutten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Klarte å forvirre meg selv med noen oppgaver som sneik seg inn i kapitlet før integrasjonsmetodene og lurt epå om jeg hadde gått glipp av noe.. ;

En lille ting til, begynte med variabelskifte, en oppgave jeg ikke skjønner stort av hvorfor blir som den blir, fasit her 16.14

http://sinus.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=70266

Integralet av 1/(1+sqrtx) ?

Hvorfor gjør han så der, og hva er greia med C' sånn at 2 forsvinner på slutten???

En C (og C') er bare en konstant, altså et tall du aldri kan finne tilbake til ved integrasjon om du ikke har flere "betingelser".

2 er også en konstant. Siden C er ukjent kan man bare trekke inn det 2tallet i den ukjente konstanten og så setter han en betingelse om at de to sammen (C'+2) er lik konstanten C. Fordi det ER en konstant der, men du kan aldri finne den, så det er det samme hvilken verdi det blir, altså kalles den bare C og du trekker inn alle konstante tall i det. Forstod du det? (kjente jeg fikk litt forklaringsproblemer der)

edit: kan prøver å forklare deg oppgaven, jeg ser hva som er gjort... skal lage et innlegg til

edit2: jeg gir opp :P det blir bare rot!

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk, det med C' var jo forståelig.. Resten er vel bare mer å akseptere.. :P Ser jo at h*n bare følger regneregler og slikt men en oppgave jeg aldri hadde kommet frem til på egen hånd.. Blir kanskje bedre etterhvert, nå repetere jeg bare før matte 1 til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det med C' var jo forståelig.. Resten er vel bare mer å akseptere.. :P Ser jo at h*n bare følger regneregler og slikt men en oppgave jeg aldri hadde kommet frem til på egen hånd.. Blir kanskje bedre etterhvert, nå repetere jeg bare før matte 1 til våren.

Husk at når du har en brøk som 1/(1+sqrt(x)), så er det det samme som (1+sqrt(x))^-1. Ikke sikkert det hadde hjulpet her, men det kan godt være det hjelper deg i andre oppgaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...