Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør en klikkertrener når...


Rosin

Recommended Posts

Hva gjør en klikkertrener når...

1. Hunden ikke kommer på innkalling?

2. Ikke adlyder en eller annen komando (f.eks sitt) ?

3. Valpen biter (hardt) ?

Prøver å sette meg litt mer inn i klikkertrening.. derfor spør og gnåler jeg så fælt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hunden ikke kommer på innkalling?

2. Ikke adlyder en eller annen komando (f.eks sitt) ?

3. Valpen biter (hardt) ?

1. Den situasjonen oppstår ikke fordi man kaller ikke inn hunden om den ikke har lært å komme. Man venter til hunden helt av seg selv velger å kommec og da sette man ord på den handlingen. Dermed får man alltid direkte kobbling mellom handlig/kommando

2. Samme sak. Vi sier ikke sitt før hunden allikevel setter seg.

3. Jeg pleier å si au...og snu meg brått vekk. Det er et ganske sterkt signal til valpen om å være mer varsom med tenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvordan vet man at hunden adlyder en komando 100% ?

Jeg mener, klikkertrenere gjør vel feil de og? Hva hvis man f.eks har sluppet løs hunden på et sted hvor den vanligvis adlyder innkalling. Men akkurat denne dagen ser den et ekorn f.eks, som den begyner å følge etter. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det øyeblikket hunden ikke lyder, så er toget gått for å gjøre noe med lydigheten der og da! Man fastslår at nå lød ikke hunden, og noterer omstendighetene. At hunden ikke lyder, har derimot store konsekvenser for hvordan man legger opp treningen videre.

Hva man gjør der og da er jo gitt av hvilken situasjon man befinner seg i. Hvis hunden ikke sitter når man sier sitt feks når man driver med en treningsøkt, så avbryter jeg treningen eller går videre til en annen øvelse. Hvis det er innkallingen som ikke lydes, så er det veldig avhengig av hvorfor jeg kaller inn. Er det bare for "øvingens skyld" så venter jeg litt, og kaller så inn igjen - men passer på at hunden ikke er veldig opptatt av noe, eller at den er allikevel på vei til meg - det er svært viktig at den kommer slik at jeg kan hause opp belønningen litt. Senere legger jeg opp til en treningsøkt hvor innkalling står i fokus, hvor jeg gjør det lettere for den å lyde og kjører opp belønningen - før jeg igjen øker vanskelighetsgraden. Er derimot innkallingen fordi at bisken ikke skal stikke bort og plage andre feks, så løper jeg selvfølgelig etter og tar inn hunden - men jeg kjefter ikke på den, gir den ingen irettesettelse - og absolutt ingen ros. Denmå på ingen vilkår belønnes (utover det den gjør selv) for den situasjonen!

I klikker er det svært viktig å ikke gjøre det vanskeligere enn at man er sikker på at hunden gjør det den skal. Mange går for fort frem - og kommer ofte opp i situasjonen at hunden ikke lyder, og så er det en hel haug som går for langsomt frem slik at man får aldri noen progresjon og hunden forblir sånn "halvveis" - den kan en kommando "litt". Videre er det jo ulike meninger om når man legger på den endelige kommandoen - om man skal gjøre det tidlig i generaliseringen eller om man venter til alle situasjoner er gjennomgått. Man skal ihvertfall være veldig obs på når hunden ikke lyder, det er svært viktig at det ikke skjer for ofte for det undergraver jo treningen.

En annen ting med klikker, når man trener og hunden virker ukonsentrert og ikke helt med - da avbryter man demonstrativt treningen istedenfor å jobbe videre og forsøke å gjøre seg mer og mer interessant. Hunden skal være klar over at den MÅ følge med for at det skal bli noe moro, så mangel på fokus straffer man faktisk ved å ta fra hunden muligheten å få en belønning, enten det er godbit eller lek (nå snakker jeg om klikkervante hunder altså, det er en del av det å bli klikkervant at hunden lærer at er den med på notene og jobber så blir det masse deilig, men at den må selv gjøre noe for at det skal bli slik).

Når valper biter hardt - man går fra den øyeblikkelig - den skal nektes all oppmerksomhet dersom den biter. Man kan også hyle høyt og så gå fra den, men jeg er personlig usikker på hvor godt den skjønner dette med hylingen - det kan dog ikke skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvordan vet man at hunden adlyder en komando 100% ?

Dit hen kommer man aldri. Du leser av og til noen sier..."nå kan hunden det, så da krever vi at den skal" det blir helt galt, fordi du kommer aldri dit at du kan si "nå kan hunden det". Du vet heller ikke om du våkner opp i morgen, men sannsynligvis gjør du det og da kan du med sikkerhet si.."jeg våknet i dag også"

Jeg mener, klikkertrenere gjør vel feil de og? Hva hvis man f.eks har sluppet løs hunden på et sted hvor den vanligvis adlyder innkalling. Men akkurat denne dagen ser den et ekorn f.eks, som den begyner å følge etter. Hva ville dere gjort?

Ja da får vi bare konstntere at nå kunne ikke hunden det, så der røyk den bastante meningen at "nå kan hunden det. Det nærmeste du kommer er at "nå er det større sannsynlighet for at den kommer en at den ikke gjør det" Og man har oppdaget en ny ting man må trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet heller ikke om du våkner opp i morgen, men sannsynligvis gjør du det og da kan du med sikkerhet si.."jeg våknet i dag også"  

*Pirke borti* Håper den var satt litt på spissen. For du vet -aldri- om du våkner neste morgen og det har ingenting med læring å gjøre :D .

(du vet etter en viss læring at du kan stille inn vaskemaskinen på et vist prog. på din maskin, men du kan ikke sette den på hos naboen som har en annen type.)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pirke borti* Håper den var satt litt på spissen. For du vet -aldri- om du våkner neste morgen og det har ingenting med læring å gjøre :D .

(du vet etter en viss læring at du kan stille inn vaskemaskinen på et vist prog. på din maskin, men du kan ikke sette den på hos naboen som har en annen type.)

mvh

Margrete

Dette med å våkne var en digresjon :D

Poenget er at man aldri blir utlært. Har man rundet en bøye, blinker en ny i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør en klikkertrener når...

1. Hunden ikke kommer på innkalling?

I utgångspunkten vill jag inte misslyckas med inkallningen, jag ropar alltså inte om jag inte tror att hunden kommer. Skulle jag ropa och hunden inte kommer upprepar jag helst inte kommandot. Har jag möjlighet går jag och hämtar hunden, funkar inte det kanske jag går därifrån, eventuellt åker iväg i bilen i vissa fall (vorstehn som inte gillar att åka hem från skogen). Är hunden eller någon annan i fara vrålar jag tills det händer något :)

2. Ikke adlyder en eller annen komando (f.eks sitt) ?

Beror på situation. I lydnadsträning bara överser jag det och sänker kriterierna (tar det gärna frivilligt några gånger). Använder inte speciellt många kommandon i vardagen, så det känns inte så aktuellt förrutom i just lydnadsträningen.

3. Valpen biter (hardt) ?

Skriker "oooaaaaaj" och går därifrån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...