Gå til innhold
Hundesonen.no

Blomsterbed for dummies ... hjelp?


Aya
 Share

Recommended Posts

Vi har et blomsterbed som går langs husveggen (ja, jeg er klar over fuktskadepotensial osv, men det er nå der det ligger), og jeg tenkte jeg skulle plante noe i det i helgen. Jeg er HELT idiot på hagearbeid, og trenger tips til hva jeg kan putte i bedet for at det skal være blomster der gjennom hele sesongen. Jeg elsker krokus og tulipaner, så må ha noen av de ... Men de forsvinner jo etter hvert. Og jeg kunne tenkt meg noen stauder. Ikke ALTFOR høye, og ikke klatrete. Litt forskjellige farger er fint! Vi bor i typisk innlandsklima, 250 m over havet ca. Ka dokker tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. *smile litt*, du har lagt merke til at det går mot høst? Og spesielt i innlandsklima tar sesongen brått slutt så å plante noe du kan se på her og nå er litt dødfødt.. Det du kan plante nå er tulipanløk, krokus, påskeliljer etc dvs løk planter som blomstrer til våren - så det bør du absolutt gjøre! Det du skal tenke på vedr tulipan- og påskelilje-løk er at når de har blomstret ferdig til våren må de få lov å stå og visne ned (i den tiden samler de næring til å kunne blomstre neste år igjen) - og da er de a) stygge og b) man kan ikke plante ting oppå dem men ved siden av. Alternativet er at man planter dem i løkbrett (det heter det) som man så graver opp når blomstringen er ferdig og så setter ned et annet sted sånn at de kan visne ned der, så kan man ta opp løken, tørke den og plante den på nytt til høsten .. (puuuh.. det gjorde jeg en gang, never again - masse masse jobb..).

Så når det gjelder bedet, må ha flere detaljer:

Hvor stort er det?

Hvor dypt er det?

Hvor fuktig vil det være? "Normalt fuktig" (tørker når det har regnet men ikke overdrevet fort), tørt? (Stor avrenning sånn at bedet tørker ekstremt fort opp) eller fuktig (dårlig avrenning.. i så tilfelle bør man sjekke at grunnmuren er beskyttet med en fuktsperre av et eller annet slag.. )

Og sist men ikke minst - hva slags solforhold?

Du bør uansett kjøpe noe kugjødselkompost/hønsegjødsel og gjødsle bedet før du setter ned løk sånn at det er næring i jorda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Skulle kanskje spesifisert det, men jeg tenkte å plante ting nå som kommer opp til våren! Riktignok dummie, men ikke SÅ teit. Er det ikke flere ting enn vårblomster man kan plante nå? Stauder og slikt? Eller må de plantes til våren?

Bedet er:

- Ca tre meter langt, litt under en meter dypt

- Står i solvegg

- Tørker nok normalt fort vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, dette var jo en perfekt tråd... om det er lov å slenge seg på? :).
Jeg har jo nå nettopp fjernet kilometervis med røtter og gurba som vokste inn til veggen min (og seriøst - de røttene slynget seg rundt grunnmuren og utover plena så jeg ble helt sjokkert) og fram kom da et flott område med porøs, akkurat passe fuktig jord (som vel trenger både litt gjødsling og annen forbedring for å øke sjansen for god vekst) - med digre mark og greier. Men HVA planter man liksom?

Jeg har sett for meg å sette ned masse løk på et område, med ymse sorter tulipaner og sånt, men så har jeg jo også lyst på andre ting... kanskje bare så til med frø av sånne humleblomster som kommer opp litt seinere enn løkene - og som blomstrer gjennom hele sommeren med massevis av artige og fargerike blomster? Eller stauder som kan stå år etter år.... ÅÅååååå alle disse vanskelige valg :).

Tror kanskje jeg må invitere Tonje på blomsterbedkaffe en dag :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooo beste sorten det!!

I innlandsklima synes jeg det er litt sent å plante stauder nå. De skal ha tid å sette seg, utvikle røtter etc for å kunne overleve vinteren. Her hos oss (klimasone H5) kan nattefrosten starte når som helst. Så jeg hadde ventet til våren å plante. Hvilket er kjipt, for det er jo nå som staudene er på tilbud..

Bruk vinteren til å planlegge litt du. Du skal sikkert ha planter som er minst H4/H5 (planter som må ha det veldig veldig mildt og ikke tåler kalde vintre er feks i klimasone H1. Klimasonene går opp til H7 som er det som kreves lengst i nord. Her jeg bor, 300 m høyde innlandet, går jeg ut fra H5 og oppover. Jeg kan våge meg på en H4 i ny og ne, til veldig skjermede områder i hagen, men da vet jeg at det er et sjansespill).

Det finnes en rekke nettbutikker man kan kjøpe stauder fra, de har gjerne stort utvalg og ofte billige. Nå er en gigant som Plantasjen også veldig billig på plantefronten - men der synes jeg det er høyst variabel kvalitet på plantene - rene lottoen faktisk. Det kan være bra, men jeg synes ofte jeg erfarer at plantene aldri trives eller bare dør relativt fort uansett. Det kommer mye av dyrkningsmetodene - de kjappe metodene hvor plantene ikke står i jord en gang men i næringsløsning, og har kun vært i drivhus og aldri følt et vindpust - sånne planter kan ha veldig tungt for å klare overgangen til real life.

Nå kommer jeg ikke på noen nettsteder unntatt zimtrade.no, men det finnes flere. Du kan jo også sjekke opp sidene til Det Norske Hageselskapet for linker. Se på planter du liker, og tilpass lysforhold, herdighet og blomstringstid når du skal velge. Så lager du deg noen lister og alt er klappet og klart til våren!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva du mente med Humleblomster, Siri! I hagen min er det ugress, veldig plagsomt ugress faktisk. Langs husvegg kan man jo gjøre veldig mye forskjellig. Muren kan dra til seg fuktighet, så plant gjerne litt ut fra veggen. Med espalier kan man ha alt fra erteblomster (en av mine absolutte favoritter) til klatreroser, for eksempel Flammentanz, den er veldig villig og riktblomstrende. Eller hva med stokkroser og riddersporer? Foran dette kan man ha litt lavere stauder, her finnes det masse å velge i. Jeg planter løk mellom staudene, de stygge bladene på ferdigblomstrete tulipaner og narsisser kan man krølle sammen og sette på et strikk, blir usynlig hvis man planter staudene litt tett. Krokusløk kan man legge over alt, gjerne på plena, de er ferdigblomstret til det er tid for å begynne å klippe plena. Alle løkplanter tar seg best ut hvis man planter dem i grupper med samme farge, det ser mest naturlig ut.

Forumet Hagegal er gull! Der har jeg laget en Akkurat-nå-tråd også! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lavendel? Det lukter godt hele sommeren, og pynter opp både når den er "naken" og når den blomstrer. Selv foretrekker jeg buskene, mens mange liker enkeltaksene bedre.

Å, lavendel er både vakkert og velduftende :). Jeg har hatt ei diger potte full av lavendel i sommer, og de har stått seg godt og vært svært dekorative iallefall :).

Det finnes en rekke nettbutikker man kan kjøpe stauder fra, de har gjerne stort utvalg og ofte billige. Nå er en gigant som Plantasjen også veldig billig på plantefronten - men der synes jeg det er høyst variabel kvalitet på plantene - rene lottoen faktisk. Det kan være bra, men jeg synes ofte jeg erfarer at plantene aldri trives eller bare dør relativt fort uansett. Det kommer mye av dyrkningsmetodene - de kjappe metodene hvor plantene ikke står i jord en gang men i næringsløsning, og har kun vært i drivhus og aldri følt et vindpust - sånne planter kan ha veldig tungt for å klare overgangen til real life.

Jeg kjøpte en mengde stemorsblomster på Plantasjen i vår - de var ganske pjuskete og små, men duverden som de har blomstret og vokst i sommer. Og de står jo søren meg i full blomst fra mai til september (mine blomstrer iallefall ennå) :). Nesten litt imponert og overveldet faktisk :).

JA!! Var egentlig lovet vårtur jeg husker jeg! Men høst-turer funker det og!!

:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva du mente med Humleblomster, Siri!

Humleblomster er egentlig bare en frøblanding av masse artige blomster som skal trekke humler og bier til seg og gi dem sårt tiltrengt næring :). De kommer opp til litt ulik tid på sommeren, så man har blomster fra juni og ut til nå iallefall :). Fargerikt og morsomt :). Jeg kjøpte bare noen pakker frøblanding på Plantasjen, og kommer nok til å kjøpe flere :).

Det er jo liksom litt "in" å ta vare på humlene nå til dags, de er jo i sterk tilbakegang :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humleblomster er egentlig bare en frøblanding av masse artige blomster som skal trekke humler og bier til seg og gi dem sårt tiltrengt næring :). De kommer opp til litt ulik tid på sommeren, så man har blomster fra juni og ut til nå iallefall :). Fargerikt og morsomt :). Jeg kjøpte bare noen pakker frøblanding på Plantasjen, og kommer nok til å kjøpe flere :).

Det er jo liksom litt "in" å ta vare på humlene nå til dags, de er jo i sterk tilbakegang :).

Aha, smart! Det vil jeg også ha neste år! Til min glede har jeg sett mye humler her i år, veps derimot har det vært helt tomt for. Jeg har også tenkt å ha en sommerfuglbusk (Buddleja) til neste år, det er helt magisk hvordan de trekker til seg sommerfugler! Ønsker meg en insektvennlig hage, da må man tenke økologisk og ikke bruke gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, smart! Det vil jeg også ha neste år! Til min glede har jeg sett mye humler her i år, veps derimot har det vært helt tomt for. Jeg har også tenkt å ha en sommerfuglbusk (Buddleja) til neste år, det er helt magisk hvordan de trekker til seg sommerfugler! Ønsker meg en insektvennlig hage, da må man tenke økologisk og ikke bruke gift!

Jeg sådde disse i den gamle sandkassen som stod midt på plena mi, men jeg har tenkt å fjerne den, egentlig, så da må jeg jo ha et alternativ til humlene :). Det har vært mye humler og bier her også - spesielt i det humlebedet, men også ute på jordet der de har kost seg med kløvernektar :). Sommerfuglbusk høres jo genialt ut - DET må jeg jo ha!!!! Jeg har hatt en god del sommerfugler her i år også - men det er jo ikke så mange ulike arter da... Det er nesten litt trist å se hvor slitne de ser ut nå om dagen - vinger som har mistet både glans og fasong :(.

Og ja - insektvennlige hager må man ikke bruke gift i :). Jeg har brukt eddik på noen tistler som vil opp av plena mi, men ellers har jeg bare luka faktisk (ok - testet ut litt Roundup på grusgangen min, men den fungerte vel ikke sånn veldig godt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har shoppet stauder på halv pris i dag, og resultatet er akkurat nå; to primula bullesiana, to geranium sirak og to verbascum rosetta.

I tillegg har jeg satt 50 tulipanløker, 35 krokus og 25 perleblomster. Jeg skal ha inn litt mer stauder etter hvert, men det får bli til våren. Har lyst på klematis klatreplante i det ene hjørnet. Mest sannsynlig har jeg gjort en drøss med feil og satt sammen ting som ikke er fine sammen (men i følge hun på gartneriet skulle det nå kunne blomstre fra tidlig til sent), men jeg er lærer best gjennom å prøve meg frem. Det er jo innmari koselig å holde på i hagen da!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, lavendel er både vakkert og velduftende :). Jeg har hatt ei diger potte full av lavendel i sommer, og de har stått seg godt og vært svært dekorative iallefall :).

Lavendel er bare nydelig, og det holder stikkeinsektene borte, et ekstra + :) Og man kan knekke av en kvist og legge i hodeputa, undertøysskuffen, i badekaret eller hive på peisen og ha langvarig herlig duft innendørs også.

Jeg har alltid sagt at Valpis er så snill, grei og lugn fordi hun beita på en lavendelbusk da hun var valp, hver morgen var hun og nippet til seg en liten kvast som hun spiste :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hager burde ha sommerfuglbusker og lavendelbusk - det har vår hage og det er et vanvittig dyreliv på akkurat disse to plantene. :wub: Det er så koselig med masse humler og sommerfugler om hverandre. Den eneste ulempen er at sommerfuglbuskene våre har vært litt sarte så den ene gikk dukken i løpet av vinteren, men om vi hadde pakket dem inn hadde det nok gått helt fin. De anbefales på hvert fall det sterkeste. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...