Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier KCS og helse. Har fargen noe å si?


Copi
 Share

Recommended Posts

Kan ikke huske å ha hørt noe om det, men nå husker jeg ikke hvordan fargeavlen på rasen er, parres alle fargene med hverandre så skal det noe til for at det har noe særlig å si hvilken fargevariant hunden er, men dersom fargene i praksis representerer forskjellige linjer, så kan det veldig godt være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha hørt noe om det, men nå husker jeg ikke hvordan fargeavlen på rasen er, parres alle fargene med hverandre så skal det noe til for at det har noe særlig å si hvilken fargevariant hunden er, men dersom fargene i praksis representerer forskjellige linjer, så kan det veldig godt være noe i det.

Det trenger ikke være slik. Noen gener kan aktivere andre, jeg ser ikke hvorfor ikke at noen egenskaper kan henge sammen med farge sånn sett. :)

Vi vet jo at dobbel merle er knyttet opp mot enkelte sykdommer, at pigment på riktig plass er viktig for hørsel, og jeg husker fra et foredrag at de funderte på om brune labrador var oftere overaktive eller overseksuelle (jeg husker ikke hvilken)

Uansett er det veldig vanskelig å kartlegge årsaker selv om man skulle se en sammenheng mellom farge og sykdommer.

Men veldig interessant da. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin sjokoladesnute mangler det genet som sørger for produksjon av svart pigment (jeg kommer ikke på i farta hva dette fenomenet heter, det dukker vel opp på mange (alle?) hunderaser av og til). Jeg har hørt at dette medfører nedsatt syn i varierende grad, kanskje svart pigment har en funksjon i øyet? Farger kan altså henge sammen med andre ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigmentcellene, melatocyttene, er i fosterlivet nært tilliggende en del nevrologiske organer som øyne, øre mm. Så de som mangler pigment helt i disse områdene under fosterlivet, får en feil i sin utvikling av syn og hørsel. Dette ser man bla ved dobbelt merle, der hundene blir blinde og døve. (og hvite).

Der er nok ennå mye upløyet mark vedr pigment og fosterutvikling og påvirkning av helse, så det blir spennende å følge med fremover på dette feltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...