Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprinnelig bruks-egenskap.

Yakine

Recommended Posts

Skrevet

Ja, hva er din hunds opprinnelige bruks-egenskap? Altså, da mener jeg selvfølgelig rasen... :oops:

Vil gjerne at du forteller med egne ord, og ikke kopierer fra canis.no eller noe sånn! :D

/Ble kanskje litt knotete formulert dette da men... :oops: )

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Samojed-..... sengevarmer, barnevakt, jakthund, trekkhund og gjeterhund.. kommer ikke på mere i farten

Japansk spisshund er bare avlet frem til å bli en selskapshund, men de er meget lettlærte og kan brukes til det meste. :wink:

Skrevet

Dvergschnauzer er egentlig en hihund. Den ble brukt på jakt etter dyr som levde i hi. Det var en gårdshund som som regel levde i fjøset hvor den holdt rotte- og musbestanden nede, også var den en vakthund.

Skrevet

Jakt: hente inn fugl, kanin og mink etter skudd, dyr som er felt eller skadeskutt.

By the way, det er en labbis på Island som apporterer laks, han er ettertraktet blant fiskerne der borte. En hund fra Hauen labrador i Norge. :D

Skrevet

Dobermann er avlet opp til å bli en hundetype som var god til vakt og beskyttelse. En hund som skulle være intelligent, uredd og god til å bite, sagt av mannen selv. Karl Fredrich Louis Dobermann, het mannen og han ville ha en skarpladd hund som var til skrekk og advarsel for løsgjengere og oppspore uønskede individer som opphold seg i gatene nattertid.

Info hentet fra http://www.geocities.com/belconto_1999/DOB...N-Historie.html

Kan tenke mag at dette var en skummel hund den gang, :-o men heldigvis har den med tiden blitt mildere og blir mer allsidig brukt, og er i disse dager er flott familie og brukshund.

Skrevet

Boston terrier:opprinnelig avlet fram som kamphund,Usa`s nasjonalhund-senere avlet til selskapshund 8)

Amerikansk staffordshire terrier(amstaff-lille Lotta :D ):opprinnelig gårdshund,vakthund;jakthund(villsvin?)Tror jeg trallala :oops:

Please correct me if i am wrong..

(Tror egentlig det er både retriever og Border Collie i Lotta,men det er en annen diskusjon :oops: )

Skrevet

Storpuddelen er egentlig tysk, det tyske ordet Pudelin betyr å plaske i vannet. Puddelen er den franske nasjonalhunden.

Storpuddelen var/er en vannapporterende fuglehund, som ble brukt til andejakt. 8)

Her i Norge er den blant annet blitt brukt til rypejakt.

Løveklippen (også kjent som "den fjollete frisyren") ble skapt av praktiske hensyn, siden det var viktig å holde leddene og lungene varme i det kalde vannet. Hadde hunden mye og lang pels var det større fare for at den druknet. Puddelen er en av de smarteste hunderasene. :D

Og finest i verden selvfølgelig..

Skrevet

Nå er min gopels blanding mellom dobermann å flat coated retriever, og siden dobermann er nevnt så får jeg nevne flatten da :D .

Å den ble brukt som apporterende fuglehund.

Skrevet

Dachshund betyr grevlinghund på tysk, så de ble brukt som hihunder på grevlingjakt. Det er derfor de har så korte bein :wink:

De har også blitt brukt til rev- og kaninjakt.

Skrevet

gjeterhund

gårds/vakthund

jakthund halsende og støtende.

i dag en av de mest vellegnede familiehunder.

en kan fremdeles brukes til sine opprinnelige egenskaper. ordet buhund betyr bohund eller gårshund.

Skrevet
Boston terrier:opprinnelig avlet fram som kamphund,Usa`s nasjonalhund-senere avlet til selskapshund 8)

Amerikansk staffordshire terrier(amstaff-lille Lotta :) ):opprinnelig gårdshund,vakthund;jakthund(villsvin?)Tror jeg trallala :oops:

Please correct me if i am wrong..

(Tror egentlig det er både retriever og Border Collie i Lotta,men det er en annen diskusjon :oops: )

hehe...

ja jeg har lest 2 forkjellige steder.. at de brukt til Rottekamp og okse kamp?? hehe

Skrevet

Hmm. Let me see.

- Krigshund

- Jakthund

- Gjeterhund

- Sledehund

- Jage vekk onde ånder

- Hellig løve

- Vakthund

- Mix'ene ble brukt som mat

- Også når de kom til England så ble de satt i Zoologisk hage.

Er det noe mer en hund kan brukes til? *Tenke*

Skrevet

pomeranian

-personlig trener

-lykkepille

-vakthund :)

-padde dreper

-bestevenn

-trøstende lodott

opprinnelig er pommen en selskapshund og de stammer fra trekkhundene faktisk som jeg har lest en plass...

Skrevet

Dalmisen har blitt brukt til veldig mye opp gjennom historien; jakt, trekk, kløving, krigstjeneste, førerhund, lavinehund, ettersøkshund for mennesker og for vilt, og narkotika/politihund. I USA var det tidligere tradisjon for at dalmatineren var maskot på brannvognene (det finnes vistnok én fortsatt)

Først og fremst er den likevel kjent som en såkalt "vognhund", det vil si at de på 1700- og 1800-tallet var med hesteekvipasjer og hadde rollen som vakthunder som passet både hestene og eierens eiendeler på reiser. Som følge av dette sies rasen fortsatt å ha større forkjærlighet for hester enn andre raser.

I dag holdes den mest som ren selskapshund, men mitt inntrykk er at flere og flere oppdager at den også er en allsidig brukshund med potensiale i de aller fleste hundesporter.

Skrevet
Storpuddelen er egentlig tysk, det tyske ordet Pudelin betyr å plaske i vannet. Puddelen er den franske nasjonalhunden.

Storpuddelen var/er en vannapporterende fuglehund, som ble brukt til andejakt. 8)

Her i Norge er den blant annet blitt brukt til rypejakt.

Løveklippen (også kjent som "den fjollete frisyren") ble skapt av praktiske hensyn, siden det var viktig å holde leddene og lungene varme i det kalde vannet. Hadde hunden mye og lang pels var det større fare for at den druknet. Puddelen er en av de smarteste hunderasene. :D

Og finest i verden selvfølgelig..

Storpuddelen ble også brukt til gjeting :D

I dag kan den brukes til alt fra trekkhund til sofagris :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...