Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur dumpet på sjøen


ToneS
 Share

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet mitt er at folk (i hodet mitt kaller jeg samtlige for fjortisjenter, ikke fordi de er 14 år, men fordi mentaliteten minner om ungdomsskoleoppførsel hvor det er alle mot en, fortjent eller ei

1) at det faktisk er vedkommende vet vi ikke 2) ingen ber noen ha sympati med noen, det handler om å ikke henge seg på med uthenging av et mennesker. Vi bor i et land med rettsvern, og dette er nå en

Håper folk passer seg litt for hva de skriver til fyren (selv om jeg tviler), har sett profilen hans og det er ikke snilt det som står der. Jeg sier ikke at han fortjener bedre, MEN det er veldig fort

man kan jo spre budskapet i media, også finnes det sikkert en nemd hvor man kan dele sin missnøye. Hvor mye det hjelper derimot...

Antakelig lite...

Men har noen link til en artikkel eller noe ang uttalelsene til lensmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der har et par ting kommende sin vei tror jeg og får nok straff uavhengig av hva politi/domstol mener. Det finnes tross alt flere syke mennesker her i landet enn han, og med den oppmerksomheten dette får på face så er det nok mer enn en som får det med seg. I tillegg til offentlig uthenging da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk passer seg litt for hva de skriver til fyren (selv om jeg tviler), har sett profilen hans og det er ikke snilt det som står der. Jeg sier ikke at han fortjener bedre, MEN det er veldig fort gjort at slike saker snur seg rundt når det blir offentlig hets slik som det begynner å bli på facebook og jeg tipper sms, mail og telefonsamtaler. (Profilbildet hans har for tiden 90+ komments og 50+ shares).

Er de 100% sikker på at dette er fyren? Og hvor kommer den infoen fra? Det lurer jeg på. Det går jo ikke bare utover han, men alle hans venner og hans familie.

Bleh, nå skal jeg slutte å tenke på denne saken (hele greia gjør meg deprimert) og prøve å få meg litt søvn

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk passer seg litt for hva de skriver til fyren (selv om jeg tviler), har sett profilen hans og det er ikke snilt det som står der. Jeg sier ikke at han fortjener bedre, MEN det er veldig fort gjort at slike saker snur seg rundt når det blir offentlig hets slik som det begynner å bli på facebook og jeg tipper sms, mail og telefonsamtaler. (Profilbildet hans har for tiden 90+ komments og 50+ shares).

Er de 100% sikker på at dette er fyren? Og hvor kommer den infoen fra? Det lurer jeg på. Det går jo ikke bare utover han, men alle hans venner og hans familie.

Bleh, nå skal jeg slutte å tenke på denne saken (hele greia gjør meg deprimert) og prøve å få meg litt søvn

Takk!

Det er en usmakelig hendelse, og aldri greit, men ting som dette er heller ikke greit!!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk passer seg litt for hva de skriver til fyren (selv om jeg tviler), har sett profilen hans og det er ikke snilt det som står der. Jeg sier ikke at han fortjener bedre, MEN det er veldig fort gjort at slike saker snur seg rundt når det blir offentlig hets slik som det begynner å bli på facebook og jeg tipper sms, mail og telefonsamtaler. (Profilbildet hans har for tiden 90+ komments og 50+ shares).

Er de 100% sikker på at dette er fyren? Og hvor kommer den infoen fra? Det lurer jeg på. Det går jo ikke bare utover han, men alle hans venner og hans familie.

Bleh, nå skal jeg slutte å tenke på denne saken (hele greia gjør meg deprimert) og prøve å få meg litt søvn

Jeg blir provosert av denne lynsjemobben.

Ingen kjenner saken fra INNSIDEN!

Og vi har et rettsvesen her i Norge som skal sikre at ALLE skal få en rettferdig rettergang, uansett hva de har gjort.

jeg så på FB-siden til en offentlig hundeperson en del av denne hetsen, som denne offentlige personen hadde lagt ut. Jeg kommenterte at det ikke var helt heldig at offentlige personer deltar i lynsjehets av andre mennesker. Jeg ble umiddelbart blokkert….

Jeg tok screnshot av hva som ble lagt ut. Og teller på fingrene. NKK vil neppe bli assosiert med slikt….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt klage til NKK på at en dommer deltar i lynsjing av andre med navn, bilde og oppfordring til aldri å selge hund til en person som ennå ikke er dømt for noe som helst. Vedlagt screenshot som viser dommeren FB-vegg, med navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette faktisk er vedkommende som har gjort det, så kjenner jeg at jeg ikke klarer å oppdrive så veldig mye sympati for at han nå blir utsatt for en lynsjemobb. Veldig lite, faktisk.

Men du er ikke påtalemakt og jury og dommer, og han er ikke dømt. Så dette dreier seg ikke om SYMPATI. Men at vi har et rettssystem som skal dømme. Og ikke en lynsjemobb på gata, med selvoppnevnt gapestokk. Og det å drive offentlig hets, er like lovstridig som mye annet, og kan skade ganske mange uskyldige mennesker. Jeg har ingen respekt for folk som deltar i slik hetsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette faktisk er vedkommende som har gjort det, så kjenner jeg at jeg ikke klarer å oppdrive så veldig mye sympati for at han nå blir utsatt for en lynsjemobb. Veldig lite, faktisk.

1) at det faktisk er vedkommende vet vi ikke

2) ingen ber noen ha sympati med noen, det handler om å ikke henge seg på med uthenging av et mennesker. Vi bor i et land med rettsvern, og dette er nå en sak for politi og rettsvesen. Ikke sure dyrebeskyttelsen-fjortiser. En anmeldelse av de som går ut mot denne mannen er egentlig helt på sin plass. For ingen skal oppføre seg slik. Og ingen skal drukne hundene sine i bur. Ingen av delene er greit, faktisk er begge delene akkurat like lovstridige.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi hever oss på vår høye politisk korrekte hest synes jeg vi skal ha forståelse for at en del av oss som fikk utdelt en større empati for dyr enn andre medmennesker i vår verden, reagerer på mangelfull oppfølgning av en alvorlig sak. Det blir faktisk følelsesmessig forjævlig å takle at gjernngsmannen som har innrømmet saken, potensielt ikke får straff. Null straff for noe så forjævlig som å drukne et annet vesen mot dens vilje.

Det er på mange måter et faktisk samfunnsproblem i Norge at straffenivåene er så lave at det blir dårlig stemning og lynsjemobber. Hvem vet hva som skjer om vi får samme regjering i 4år til uten noen endringer - jeg frykter lynsjemobbene vil flyttes ut fra internett. Hvis man blir frustrert nok skjer jævlige ting, det har vi fått oppleve i Norge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare: Jeg har ikke sagt noe om at jeg mener lynsjemobber er det riktige å gjøre, eller at dette ikke skal følge rettsvesenet som alt annet (selv om det er et problem at rettsvesenet ikke fungerer skikkelig hvis mannen får gå fri eller får svært lav straff). Jeg deltar heller ikke i lynsjemobben.

Jeg sier bare at helt uavhengig av hva som er riktig eller galt, så klarer jeg ikke å oppdrive noen sympati eller medfølelse med denne personen som nå blir utsatt for en slik lynsjemobb, forutsatt at han faktisk er gjerningsmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi hever oss på vår høye politisk korrekte hest synes jeg vi skal ha forståelse for at en del av oss som fikk utdelt en større empati for dyr enn andre medmennesker i vår verden, reagerer på mangelfull oppfølgning av en alvorlig sak. Det blir faktisk følelsesmessig forjævlig å takle at gjernngsmannen som har innrømmet saken, potensielt ikke får straff. Null straff for noe så forjævlig som å drukne et annet vesen mot dens vilje.

Det er på mange måter et faktisk samfunnsproblem i Norge at straffenivåene er så lave at det blir dårlig stemning og lynsjemobber. Hvem vet hva som skjer om vi får samme regjering i 4år til uten noen endringer - jeg frykter lynsjemobbene vil flyttes ut fra internett. Hvis man blir frustrert nok skjer jævlige ting, det har vi fått oppleve i Norge før.

Det at noen av oss faktisk reagerer på hetsing betyr ikke at vi har mangel på empati. Heller motsatt.

Og det betyr ikke at vi har SYMPATI med de som utøver vold mot dyr.

Og å forsvare eller delta i lynsjemobbing viser for meg en total mangel på evne til å tenke to tanker i hodet på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare: Jeg har ikke sagt noe om at jeg mener lynsjemobber er det riktige å gjøre, eller at dette ikke skal følge rettsvesenet som alt annet (selv om det er et problem at rettsvesenet ikke fungerer skikkelig hvis mannen får gå fri eller får svært lav straff). Jeg deltar heller ikke i lynsjemobben.

Jeg sier bare at helt uavhengig av hva som er riktig eller galt, så klarer jeg ikke å oppdrive noen sympati eller medfølelse med denne personen som nå blir utsatt for en slik lynsjemobb, forutsatt at han faktisk er gjerningsmannen.

1. Du vet ikke om han ER gjerningsmannen.

2. Du vet ikke om han er frisk eller syk.

3. Du senker deg til et like simplet nivå ved å mobbe, trakkasere, spre rykter osv. ERller ved å godta at andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du vet ikke om han ER gjerningsmannen.

2. Du vet ikke om han er frisk eller syk.

3. Du senker deg til et like simplet nivå ved å mobbe, trakkasere, spre rykter osv. ERller ved å godta at andre gjør det.

1. Det har jeg også skrevet og tatt høyde for i hvert innlegg i denne tråden.

2. Nei, det vet jeg ikke.

3. Hva legger du i å godta? Uansett så lever jeg helt fint med at du synes det. Denne handlingen er så forkastelig i mine øyne at jeg ikke har problem med at noen synes jeg har sunket til et lavt nivå. Jeg lever fint med meg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det har jeg også skrevet i hvert innlegg i denne tråden.

2. Nei, det vet jeg ikke.

3. Hva legger du i å godta? Uansett så lever jeg helt fint med at du synes det. Denne handlingen er så forkastelig i mine øyne at jeg ikke har problem med at noen synes jeg har sunket til et lavt nivå. Jeg lever fint med meg selv.

Der er forskjell på å kritisere en HANDLING, og å slenge dritt om andre mennesker som ennå ikke er dømt for det lynsjemobben skriker og skråler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at folk reagerer sterkt når rettsystemet ikke prioriterer dyr. Det skal være ganske alvorlige greier med dyr involvert før at dette kan bli en sak ut av. Hvis personen drukner en annen person blir det straff, men med dyr er det fritt frem. " det er bare et dyr" uttalelsen gjør meg så inni h.. provosert. Mennesker som mishandler dyr er ikke riktige i toppen, og de kan være en fare for medmennesker også. (tenker ikke på akkurat denne saken.)

Lynsje gjenger og mobb er et resultat av at ting ikke fungerer ellers. Det rører i sterke følelser hos folk og det har det gjort i alle tider. Det var vel nok av folk som ville torturere ABB, selv om han fikk straffen av retten. Det er naturlig for oss å føle det slik. Man må ta ansvar for sine handlinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen av oss faktisk reagerer på hetsing betyr ikke at vi har mangel på empati. Heller motsatt.

Og det betyr ikke at vi har SYMPATI med de som utøver vold mot dyr.

Og å forsvare eller delta i lynsjemobbing viser for meg en total mangel på evne til å tenke to tanker i hodet på en gang.

Jeg synes det virker lite forståelsesfult å nekte folk å reagere, jeg.

Greit, på internett er det litt ukult å si man skal ta livet av noen - det kan politianmeldes. Ironien et vel helst at det hadde blitt strengere straff for å si i affekt at man håper en dyremishandler dør, mer enn dyremishandleren får straff for å ha tatt livet av et individ som i norsk rettssystem er mindreverdig.

Man trenger jo kke skrive drapstrulser heller. Men å komme med følelsesmessige utbrudd og personkarakteristikker som ikke er ulovlig, har jeg ingen problemer med å godte meg over. Jeg skriver ikke noe selv, men godter meg gjerne over det som er skrevet.

Sist men ikke minst, jeg er helt enig i at man bør være sikker på det er vedkommende før man åpner slusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at folk reagerer sterkt når rettsystemet ikke prioriterer dyr. Det skal være ganske alvorlige greier med dyr involvert før at dette kan bli en sak ut av. Hvis personen drukner en annen person blir det straff, men med dyr er det fritt frem. " det er bare et dyr" uttalelsen gjør meg så inni h.. provosert. Mennesker som mishandler dyr er ikke riktige i toppen, og de kan være en fare for medmennesker også. (tenker ikke på akkurat denne saken.)

Lynsje gjenger og mobb er et resultat av at ting ikke fungerer ellers. Det rører i sterke følelser hos folk og det har det gjort i alle tider. Det var vel nok av folk som ville torturere ABB, selv om han fikk straffen av retten. Det er naturlig for oss å føle det slik. Man må ta ansvar for sine handlinger.

Følelser er helt greit å ha. Og veldig forståelig. Men man kan ikke avsi dom over andre basert på følelser. Det er derfor vi har et rettssystem. Da kan man sette følelser til side og avgi en rettferdig dom. Følelser er ikke rettferdige, bare subjektive. Og ingen av oss er tjent med et samfunn der vi fritt frem kan skade hverandre fordi vi mener, tror og føler noe.

Og klart alle skal ta ansvar for sine handlinger. Men det å bli utsatt for sjikane, offentlig hets osv, er ikke det samme som å ta ansvar. Tar man ansvar må man være mentalt kompetent til det, erkjenne at handlingen man gjorde var gal, og ta den av staten tilmålte straff for det. Verken du eller jeg er bemyndighet til å fritt ture frem med hetsing og kalle det "å pålegge andre ansvar". Hetsing er mobbing. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...