Gå til innhold
Hundesonen.no

Time out - bur ?


Rosin

Recommended Posts

Kan noen forklare litt mer om når og hvordan time-out fungerer?

Kan man bruke buret til hunden som time-out sted? Bruker man time-out hvis hunden ikke adlyder en komando? Skal man bare snu ryggen til og ignorere, eller skal man sette hunden i et annet rom?

:D

Og mens vi snakker om å snu ryggen til; jeg leste et sted at det å snu ryggen til/overse er et tegn på at "jeg er sjefen" (det er noe en lederhund ville gjort?) , stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dææjååå :D Time out i bur/ev. annet rom:når hunden oppfører seg som et pøbelfrø,feks. valpen raser rundt,stresser,biter er helt locko(gjelder som regel pubertetslus også 8) )Hund geleides uten makt,uten å si noe til den til bur/rom.Dette for å "si" til lille krapyl:når du oppfører deg sånn,får du ikke være sammen med oss!!

Vil du ikke sette den i bur/annet rom,funker det å f.eks. ha på bånd,sette den fast i et eller annet,så gå unna slik at hund ikke når deg,snu hele deg demonstrativt bort(ikke si noe!!)-så gå tilbake og la den få en ny sjans til å oppføre seg.

Time out under trening:Snu deg bort(ikke la hund få hoppe opp på deg)-prøv så på nytt igjen med trening.(snu bort ansikt/hele deg:dempet signal)

Hmm.. ble kanskje litt knotete dette,men håper det gir mening :D

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke bur til time-out. Om hunden blir for stresset og man tar den rolig i buret til den har roet seg ned, så vil ikke hunden forbinde buret med noe negativt. Om man derimot kjefter og sender den i buret (puffer den i rompen, skubber den inn etc) - DA forbindes buret med noe negativt, og det bør helst ikke skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge hunden blir geleidet til bur uten noe "hersing",kjefting osv,skal det ikke oppleves som straff og bli satt i buret -det er utestengelsen fra flokken som er selve straffen!!

Når det er sagt,jeg heller mer til annet rom,eller sette hunden slik at den akkurat ikke når bort til meg,og snur meg demonstrativt bort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke bur til time-out. Om hunden blir for stresset og man tar den rolig i buret til den har roet seg ned' date=' så vil ikke hunden forbinde buret med noe negativt. Om man derimot kjefter og sender den i buret (puffer den i rompen, skubber den inn etc) - DA forbindes buret med noe negativt, og det bør helst ikke skje[/quote']

Jeg vil i hvertfall ikke bruke bur som time out, hvis Felix er stressa må jeg jo nesten dytte han inn i buret, for han stritter i mot hvis han er stressa, da blir det jo "straff" (kalldethvaduvil) ..

? :? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i hvertfall ikke bruke bur som time out, hvis Felix er stressa må jeg jo nesten dytte han inn i buret, for han stritter i mot hvis han er stressa, da blir det jo "straff" (kalldethvaduvil) ..

Det er hvordan hunden opplever det som avgjør om det er ubehagelig for den eller ikke (om det oppfattes som positiv straff). Om du må tvinge hunden inn i buret, så oppfattes det helt sikkert som positiv straff, ja, men ikke om man kan føre en hund rolig inn i buret uten å bruke kjefte eller nykke i båndet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig prøver jeg å føre han rolig inn i buret (har prøvd det ja), men en overstressa hund er ikke så lett å få inn i buret uten å måtte bruke "makt"(dytte han inn), jeg bruker heller time out i form av å måtte være på et rom eller inne i grinder.. :D

MEN, for noen fungerer sikkert bur, men altså ikke for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare litt mer om når og hvordan time-out fungerer?

Kan man bruke buret til hunden som time-out sted? Bruker man time-out hvis hunden ikke adlyder en komando? Skal man bare snu ryggen til og ignorere, eller skal man sette hunden i et annet rom?

:D

Og mens vi snakker om å snu ryggen til; jeg leste et sted at det å snu ryggen til/overse er et tegn på at "jeg er sjefen" (det er noe en lederhund ville gjort?) , stemmer dette?

Hei der!

Skal man bruke time out er det ikke noen god ide å ta hunden i bur/annet rom/ i bånd ol. Det er jo å gi oppmerksomhet til hunden/den uønskede adferden.

Selv om man rolig tar hunden bort/inn i bur så vil likevel adferden forsterkes.

Det man gjør for å få en effektiv time out er å selv "forlate" hunden. Enten snu ryggen til den, gå ut av rommet, gå inn et sted hvor hunden ikke kommer til ol.

Vær også klar over at time out/ignorering ofte først vil få adferden til å øke..hunden prøver og prøver. Det er bare et tegn på at det begynner å virke/skje noe. Er man standhaftig så vil adferden som oftest roe seg.

Må også nevne dette at hvis hunden gjør noe såkalt selvforsterkende, feks står på bordet å spiser maten din...så hjelper det ikke å gå ut av rommet/time out :-o

Dette er kun virkningsfullt hvis hunden er opptatt av deg/det du har i lomma(belønning). Feks hunder som hopper og herjer på eier, maser og vil ha action og lignende adferder.

Det å ta hunden i bur/annet rom/ i bånd må man i tilfelle gjøre før adferden blir uønsket. Da er den rolig og vi kan forsterke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Skal man bruke time out er det ikke noen god ide å ta hunden i bur/annet rom/ i bånd ol. Det er jo å gi oppmerksomhet til hunden/den uønskede adferden.

Selv om man rolig tar hunden bort/inn i bur så vil likevel adferden forsterkes.

Det man gjør for å få en effektiv time out er å selv "forlate" hunden. Enten snu ryggen til den, gå ut av rommet, gå inn et sted hvor hunden ikke kommer til ol.

Vær også klar over at time out/ignorering ofte først vil få adferden til å øke..hunden prøver og prøver. Det er bare et tegn på at det begynner å virke/skje noe. Er man standhaftig så vil adferden som oftest roe seg.

Må også nevne dette at hvis hunden gjør noe såkalt selvforsterkende, feks står på bordet å spiser maten din...så hjelper det ikke å gå ut av rommet/time out :-o

Dette er kun virkningsfullt hvis hunden er opptatt av deg/det du har i lomma(belønning). Feks hunder som hopper og herjer på eier, maser og vil ha action og lignende adferder.

Det å ta hunden i bur/annet rom/ i bånd må man i tilfelle gjøre før adferden blir uønsket. Da er den rolig og vi kan forsterke det.

Så flott å se deg her EP. Velkommen til hundesonen.

Jeg syns noen ganger at timout er et ganske sterkt virkemiddel og jeg er egentlig varsom med å bruke det, men bruker det i små doser. Ja dette med å sette hunden i bur, er jo ingen timeout. Hunden får oppmerskomhet ved den handteringen og det er stikk i mot hensikten. Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bruke time out er det ikke noen god ide å ta hunden i bur/annet rom/ i bånd ol. Det er jo å gi oppmerksomhet til hunden/den uønskede adferden.

Selv om man rolig tar hunden bort/inn i bur så vil likevel adferden forsterkes.

Jeg tenkte mest på å putte hunden i bur etc når du ikke har kontroll over alle forsterkende, slik at å overse hunden eller selv gå ut av rommet fører til at hunden kan gjøre noe selvforsterkende. (det var vel egentlig det du sa nedenfor med hunden som spiser fra bordet). Ang å putte hunden i bur situasjonen, så ser jeg for meg en hund som leker med en annen hund i stuen (med masse familiebesøk og skrikende unger og alt hjelper til med å stresse hundene opp). Begge hundene leker noe voldsomt, og stresset hos hundene blir stort. Da syns jeg det er bedre å fort ta hunden i bur (selv om det ikke er særlig presist - siden man først gir hunden oppmerksomhet) - enn å selv forlate rommet, overse etc. Da kommer vi igjen tilbake til det at å overse uønsket atferd kun funker når man har kontroll over forsterkerne #-o

Jeg trener en problemhund som blir ganske "gal" når vi passerer andre mennesker. Stress, stress, stress. Det eneste jeg kan gjøre for å bli kvitt det på er å rope til de forbipasserende at de bare skal gå forbi når Sonic er rolig. Men siden jeg ikke kan gjøre kan det (igjen er det snakk om å ha kontroll over forsterkne), så er det eneste jeg kan gjøre å binde bajasen i et tre lenger borte til han har roet seg. (ofte bare går jeg motsatt vei med han, men når vi ikke har muligheten til det på en trang fjellsti - så er det time-out vi går til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å se deg her EP. Velkommen til hundesonen.

Jeg syns noen ganger at timout er et ganske sterkt virkemiddel og jeg er egentlig varsom med å bruke det, men bruker det i små doser. Ja dette med å sette hunden i bur, er jo ingen timeout. Hunden får oppmerskomhet ved den handteringen og det er stikk i mot hensikten. Godt poeng!

Hei Ingar!

Måtte jo se hvor "alle" caniserne ble av... :D

Jeg bruker time out (ignorering/neg straff) i trening når jeg har kommet i kravfasen ( dvs når jeg mener hunden er kommet så langt i treningen at jeg kan begynne å stille krav...)

Feks hvis vi trener fri ved foten og hun "detter ut". Da sier jeg "feil" og stopper opp/snur meg vekk i ca 15 sek. Så får hun sjensen på ny til å gjøre det rett og få belønningen sin. Det er utrolig effektivt.

Men lurer på om ikke disse begrepene, som beskriver det samme, brukes til litt forskjellige ting ?

Både time out, ignorering og negativ straff bygger på samme prinsipp og er i utgangspunktet samme sak.

Men merker selv at når jeg trener fesk lydighet, så bruker jeg begrepet negativ straff, hvis noen spør hva jeg gjør.

Når det gjelder andre hverdagsting som å hoppe på meg, så bruker jeg begrepet ignorering ( jeg snur meg vekk) og når hun som valp var helt "tullerusk" og valpebitingen var på sitt verste, da kalte jeg det time out - fordi jeg forlot henne.

Men det er jo samme sak ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke bur til time-out. Om hunden blir for stresset og man tar den rolig i buret til den har roet seg ned' date=' så vil ikke hunden forbinde buret med noe negativt. Om man derimot kjefter og sender den i buret (puffer den i rompen, skubber den inn etc) - DA forbindes buret med noe negativt, og det bør helst ikke skje[/quote']

Nei nei bruk aldri buret til noe annet enn fri sted, ikke time out eller straff.

Chicka ble satt i buret som straff og timeout (der hun bodde før) og hun er redd buret ennå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei bruk aldri buret til noe annet enn fri sted, ikke time out eller straff.

Chicka ble satt i buret som straff og timeout (der hun bodde før) og hun er redd buret ennå.

Men det er ikke meningen at buret (timeouten) skal bli brukt som en negativ opplevelse for hunden. :? Jeg forstår at dersom man bruker buret som positiv straff (f.eks ved å sende hundne inn i buret ved hjelp av tvang og kjeft, eller forlate hunden i buret slik at den evt blir redd). Sonic, som hunden jeg heter trener, får helt panikk om vi beveger oss til et sted hvor han ikke kan se oss. Derfor gjør jeg det klart ved time outen at det ikke betyr at jeg skal gå fra han (ps for han), men jeg må binde han for at han ikke skal forsterke seg selv - (ved å komme nærmere de forbipasserende, evt hilse på dem) og overse han til han er rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edith Piaf:

Hei igjen!

Det å ta hunden i bur når den herjer mye med en annen hund er helt ok og kanskje nødvendig innimellom. Ingen hunder har godt av å herje for mye med hverandre, ivertfall ikke unge hunder/valper.

Men det er ikke akuratt time out i den forstand at du vil at adferden skal minke / avta helt. Det blir mest for å holde "ro og orden", og det er jo fint og nødvendig at noen holder kontroll på dette

Jeg bruker selv "kompostgrinder" der jeg kan stenge hunden inni når jeg mener det er greit med en pause. Har gjort det fra hun var valp og hun roer seg fint inni der. De grindene kan man få litt romsligere enn bur og de er utrolig praktiske å slå sammen og ta "under armen". Men man må ha en hund som holder seg innenfor da for de er jo ikke like solide som bur...

Jeg tror egentlig at mange her inne tenker forskjellige ting når det gjelder "time-out"? Hvis hunden min gjør en dårlig fri ved fot, så avbryter jeg øvelsen. Jeg kaller det negativ straff, ikke time out - selv om det går ut på det samme. Og som du også sa, så kaller jeg det ignorering når hun hopper opp på meg - og jeg snur ryggen til.

Både time out, ignorering og negativ straff bygger på samme prinsipp og er i utgangspunktet samme sak.

Jeg ser på time-out mer som en løsning i evt stressituasjon, hvor man ikke kan overse grunnet ingen kontroll over forsterkerne. Mens andre her på forumet tror at time-out = kaste hunden i et rom med lyset av og forlate den der i en time eller to (ok, ikke så ille, men bare nevnt som et eksempel for å forstå kontrastene mellom hvordan vi oppfatter ting. Akkurat som nordenstammere alle har ulik oppfattelse av "lederskap").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har brukt buret endel som time out. Da blir straffen at hun må gå vekk fra flokken og gå ned i gangen i buret. Når hun har fått straff har hun også blitt tatt i buret etterpå. Hun er ikke redd buret. Bruker buret hele tiden. Går dit om dagen hvis hun vil ha ro, legger seg der om natten eller går dit når hun er redd. Buret er hennes hule og sin plass. Jeg ser ikke på buret som straff, men at hun ikke får være med oss. Noen ganger tar jeg timeout i dusjen. Det fungerer bra, siden hun ikke liker så godt dusjen fra før, og dermed "tar hun poenget " mye raskere.

bruker ikke timeout veldig mye. Kun hvis hunden ikke vil høre etter når vi har besøk, maser mye ol.

Har blitt anbefalt å bruke bur på trening også. Å sette hunden i bur hvis hunden maser mye feks. (har ikke noen konkrete eksempler nå). Og ha den der en liten stund, og så ta hunden ut, og hvis den gjør det på nytt, er det i buret igjen. Men for meg føles det bare som mye styr, så har ikke falt meg inn å kunne gjøre det. Å dra med seg et svært bur på trening.. huff blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har brukt buret endel som time out. Da blir straffen at hun må gå vekk fra flokken og gå ned i gangen i buret. Når hun har fått straff har hun også blitt tatt i buret etterpå. Hun er ikke redd buret. Bruker buret hele tiden. Går dit om dagen hvis hun vil ha ro, legger seg der om natten eller går dit når hun er redd. Buret er hennes hule og sin plass. Jeg ser ikke på buret som straff, men at hun ikke får være med oss. Noen ganger tar jeg timeout i dusjen. Det fungerer bra, siden hun ikke liker så godt dusjen fra før, og dermed "tar hun poenget " mye raskere.

bruker ikke timeout veldig mye. Kun hvis hunden ikke vil høre etter når vi har besøk, maser mye ol.

Har blitt anbefalt å bruke bur på trening også. Å sette hunden i bur hvis hunden maser mye feks. (har ikke noen konkrete eksempler nå). Og ha den der en liten stund, og så ta hunden ut, og hvis den gjør det på nytt, er det i buret igjen. Men for meg føles det bare som mye styr, så har ikke falt meg inn å kunne gjøre det. Å dra med seg et svært bur på trening.. huff blir for mye.

Hei!

Forskning har vist at time out på 15 sekunder er like effektivt som pauser på 30 sekunder og lengre. En time out skal ikke gi hunden noen form for oppmerksomhet.

Når du tar hunden i buret, inn i dusjen ?? (håper jeg misforstod...), eller ned i gangen gir du den oppmerksomhet, enten du vil eller ei - og ergo er dette ikke time out slik det er definert.

Det du gjør er å ta hunden vekk fra ulike situasjoner. Det er nok noe helt annet enn time out, uansett hva du velger å kalle det.

Sannsynligheten for at slike opplegg og lignende, gir langvarig læring er også noe begrenset.

Har et par gode eksempler...feks han som har en hund som bjeffer i bilen. Han lister seg innpå bilen og kjefter...hunden tier stille - aha tenker han - det virket og finner ut at dette er en god metode og fortsetter å kjefte og løpe til bilen hver gang hunden bjeffer.

Men jeg skal si dere det , at dette er nå 5 år siden, og hunden bjeffer ennå i bilen...

Da jeg spurte ham hvorfor han ikke skiftet metode, når det han hadde holdt på med i 5 år, tydeligvis ikke virker, ble han litt forundret.

Men mente fremdeles at det er en bra metode for å lære hunden å slutte å bjeffe. Forstå det den som kan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke meningen at buret (timeouten) skal bli brukt som en negativ opplevelse for hunden. :? Jeg forstår at dersom man bruker buret som positiv straff (f.eks ved å sende hundne inn i buret ved hjelp av tvang og kjeft, eller forlate hunden i buret slik at den evt blir redd). Sonic, som hunden jeg heter trener, får helt panikk om vi beveger oss til et sted hvor han ikke kan se oss. Derfor gjør jeg det klart ved time outen at det ikke betyr at jeg skal gå fra han (ps for han), men jeg må binde han for at han ikke skal forsterke seg selv - (ved å komme nærmere de forbipasserende, evt hilse på dem) og overse han til han er rolig.

Jeg ville ikke satt hunden min i buret annet enn ved natten eller når man skal bort, å bruke det som time out syntes jeg blir feil samme hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan hende det ikke blir teoretisk rett timeot det jeg gjør, men jeg kaller det det. Syns det virker bra. Selv om det ikke er rett ord jeg bruker :D Ja tar henne i dusjen hvis hun piper mye når jeg skal ut. Da sier jeg ti still to ganger og fortsetter hun, tar jeg ho i dusjen til jeg har kledd på meg ferdig. Neste gang hvis hun piper likedan, peker jeg på dusjen og hun blir stille. Så poenget tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal begynne å være mer bevisste på hvilke begrep vi bruker, spesiellt når vi bruker begreper som har en definisjon.

Og for å lære oss hva de ulike begrepene står for, må vi lese!

Feks den nye boka til Egtvedt og Køste " Lydighetstrening i teori og praksis". Der er disse begrepene beskrevet og forklart og det blir da lettere ( etterhvert ivertfall...) å bruke dem korrekt.

jeg letet gjennom hele boken nå, men fant ingenting om time-out :? Derimot søkte jeg på canis.no, og alle hadde vel ganske mange forskjellige meninger om hva en time-out var. Men derimot kalte MortenE avbryting av øvelse for timeout (pause på 10-15 sekunder og prøve på ny). Tror jeg holder meg unna de begrepe før jeg har fått det helt inn hva det betyr;) Får heller benytte meg at andre ord som forklarer like godt uten allverdens misforståelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...