Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannsteinbein til medium hund


Mari
 Share

Recommended Posts

Putle får helt sinnsykt fort tannstein. Fjernet alt for 6 uker siden og nå er det på vei tilbake. Bruker Plaque Off og dentastix, men det funker ikke. Er ikke flink til å pusse tenner og kommer neppe til å bli det heller.

Hvilke bein er lett å få tak i som ikke svelges hele av en glupsk hund og som helst kan kjøpes på dagligvare/dyrebutikk?

Kyllinglår er to knas og svelget unna. Hel høne er et alternativ, men fryktelig mye mat for en hund på 13-14 kilo. kan jo dele den i to, men litt upraktisk.

Noen gode innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne en hel frossen høne/kylling du, og bytt den til deg når du finner det passelig. Samme med ribbe/kalkun når den tid kommer, lammelåra nå i høst (om de kommer i ok pris). Iom at det ikke er hverdagsmaten, så vil de ekstra kronene ikke merkes ;)

Går hun på rått nå? I såfall bør du vel se forbedring rundt tre mndrsmerket, da skulle svovelbalansen hennes ha rette seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk over på rått dagen hun kom hit. Overgangen var helt uproblematisk. Men helt sykt hvor fort tenna blir gule. På litt over en måned liksom... Mine har alltid hatt hvite tenner og jeg har aldri pusset en tann. Hun har veldig lite og tørt spytt da, om det gir noen mening.

Lammelår var en veldig god ide, hun får neppe i seg noe bein særlig derfra, og det er ok siden bæsjen er veldig hard fra før av. Ribbe ser jeg for meg har ganske små bein som hun kan finne på å svelge hele? Har ribbe i fryseren faktisk.

Håper du har rett angående forbedring. Har null interesse av å løpe til dyrlegen med tannstein i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe du får kjøpt på Meny, men har du sjekket ut nylabone?

http://www.nylabone.com/product-finder/by-product-type/non-edible-for-powerful-chewers.php

Hun har faktisk Nylabone men viser det null interesse. Går helt fint å kjøpe slike ting altså, spesielt om de er å finne på ebay. :P Det er mer i hverdagen ting bør finnes lett tilgjengelig eller mulig å bestille på nett. Begrenset med tid å ta av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frosne koteletter eller frossent benfritt kjøtt? Er jo litt og gnage på selv uten ben.

Kotelettbeina er ganske små og jeg ser for meg at hun svelger de hele (og så spyr de opp), men jeg har ikke prøvd. Hun er veldig glupsk. Kan gi V&H helfrossent forsåvidt, men det er kanskje begrenset hvor stor verdi det har sammenlignet med bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, Norwegian polar var stein hardt frosset, de pølsene jeg hadde fra vom og hundemat var mykere tror jeg. Jeg sleit iallefall mye mer med og dele opp det frosset. Poenget er at det kanskje er forskjell på hva det er, hvor hardt det blir frosset og hvor stor utfordring det blir for hunden og gnage det sundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk over på rått dagen hun kom hit. Overgangen var helt uproblematisk. Men helt sykt hvor fort tenna blir gule. På litt over en måned liksom... Mine har alltid hatt hvite tenner og jeg har aldri pusset en tann. Hun har veldig lite og tørt spytt da, om det gir noen mening.

Lammelår var en veldig god ide, hun får neppe i seg noe bein særlig derfra, og det er ok siden bæsjen er veldig hard fra før av. Ribbe ser jeg for meg har ganske små bein som hun kan finne på å svelge hele? Har ribbe i fryseren faktisk.

Håper du har rett angående forbedring. Har null interesse av å løpe til dyrlegen med tannstein i hytt og pine.

Beina i ribba er veldig myke, nesten som kyllingben, så det gjør ingenting om hun svelger de hele ;) Men sannsynligvis vil hun knekke de i biter mens hun gnager i seg kjøttet og fettet. Og svoren på ribba er jo genialt seig, da må hun virkelig senke tenne dypt neddi for å klare å gnage av biter :)

Hun vil nok forbedre seg, det er ikke sikkert hun blir helt colgatehvit, iom at det er genetiske betingelser for tannhelse også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putle får helt sinnsykt fort tannstein. Fjernet alt for 6 uker siden og nå er det på vei tilbake. Bruker Plaque Off og dentastix, men det funker ikke. Er ikke flink til å pusse tenner og kommer neppe til å bli det heller.

Hvilke bein er lett å få tak i som ikke svelges hele av en glupsk hund og som helst kan kjøpes på dagligvare/dyrebutikk?

Kyllinglår er to knas og svelget unna. Hel høne er et alternativ, men fryktelig mye mat for en hund på 13-14 kilo. kan jo dele den i to, men litt upraktisk.

Noen gode innspill?

Royal canins Dental-fôr. Inneholder spesielle salter som legger seg som et beskyttende lag over tennene og gjør det vanskeligere for bakterier og plakk å feste seg til emaljen. Samtidig er selve fôrkulen større enn normalt, slik at det vil trigge henne til å tygge hver eneste bit. Fôret er laget slik at det krever at tannen presses helt ned i kulen før den knekker. På den måten får du også en mekanisk rensing. Fôret har liten eller ingen effekt på tenner som ikke er helt rene. Anbefaler derfor å starte på dette direkte etter neste tannrens. Det er et veldig godt fôr som kan gis som fullfôr, eller blandes inn i annet tørrfôr av god kvalitet. :) (Du nevner ikke hva du fôrer henne på til vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at jeg råfôrer. :) Har ingen planer om å gå over på tørrfôr, tviler på at RC klarer å konkurrere med rå og kjøttfulle bein.

And on that note, en kollega skal på jakt i september og sa jeg kunne få så mye bein jeg bare ville ha. De har kvote på 15 hjort tror jeg det var. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Håper du gir litt av alt på et "byttedyr" da (hjerte, lunger, tarmer, lever++), og ikke kun bein med kjøtt på? Evt kosttilskudd, slik at hunden får i seg alle essensielle næringsstoffet? Regner med du har peiling på hva du driver med, spør bare av interesse fordi jeg har lest mye om det, men har ikke mye egenerfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er ikke noe problem. Jeg hovedfôrer på Vom & Hundemat og supplementerer med annet rått og billig snacks. Jeg legger ikke mye energi i å finregne på hvilke deler av hva hun får i seg til ethvert tidspunkt. Så sårbare er neppe hunder, selv om tørrfôr gigantene gjerne vil ha oss til å tro det. Målet er en god balanse over tid. Slik jeg prøver å fôre meg selv med andre ord.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør være sånn noenlunde fri for tannstein til hundefestivalen

Og sånn apropos det så bør vi vel øve litt...

Bah, really? Blir jo dyrt dette. Skal kjøpe litt bein i morgen og sette igang. Ja, øve må vi, vi er ledige på lørdag formiddag for tur og øving? Og vi må dra tidlig slik at hun får landet litt på plassen (håper jeg.. :P ).

Nok OT? :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at jeg råfôrer. :) Har ingen planer om å gå over på tørrfôr, tviler på at RC klarer å konkurrere med rå og kjøttfulle bein.

And on that note, en kollega skal på jakt i september og sa jeg kunne få så mye bein jeg bare ville ha. De har kvote på 15 hjort tror jeg det var. :)

Oooh, jeg vet om en bittebittebitteliten hund som du får som nabo ganske snart som gjerne vil dele på de bena ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at jeg råfôrer. :) Har ingen planer om å gå over på tørrfôr, tviler på at RC klarer å konkurrere med rå og kjøttfulle bein.

And on that note, en kollega skal på jakt i september og sa jeg kunne få så mye bein jeg bare ville ha. De har kvote på 15 hjort tror jeg det var. :)

Hvis de får mye til overs så er det kanskje en pelsdott som vil ha litt! Da bor vi mest sannsynligvis i nyhuset og har ORNTLI fryseplass :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nynne på alle skal fåååå* Sorry Mari, on topic er hardt på kvelden :P

Men altså, har du sett noe bedring på tannsteinen?

Jeg har ikke forsøkt så nye enda må jeg innrømme... Glemmer å kjøpe høne hele tiden!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrapt bort det som er der?

For meg så fungerer det faktisk best å gi en liten politistav (sånne små som man får kjøpt i 100 stk pak) og det holder tannstenen borte ved å gi en slik hverdag. Faktisk fungert mye bedre med det, enn den perioden jeg föret rått med bein o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrapt bort det som er der?

For meg så fungerer det faktisk best å gi en liten politistav (sånne små som man får kjøpt i 100 stk pak) og det holder tannstenen borte ved å gi en slik hverdag. Faktisk fungert mye bedre med det, enn den perioden jeg föret rått med bein o.l.

Nysgjerrig, hva er politistav? :)

Leo begynte å få litt tannstein, jeg er super dårlig på å huske å børste tenna... Men etter noen tørrfisk biter fordelt over et par uker har det minsket skikkelig hos han.. Og jeg har fortsatt ikke husket å børste tenna hans.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvor mye bein naboen bringer, har jeg så sal alle selvsagt få. :D

Jeg vet hvor du skal bo, tulip. Vi ses nok i skauen! :)

Jeg satser på at vi møtes både her og der jeg :)

Nysgjerrig, hva er politistav? :)

Leo begynte å få litt tannstein, jeg er super dårlig på å huske å børste tenna... Men etter noen tørrfisk biter fordelt over et par uker har det minsket skikkelig hos han.. Og jeg har fortsatt ikke husket å børste tenna hans.. :)

Politistav er tynne hudbein.

Tørrfisk er også et godt alternativ om hunden kan ete de ute. Valpis fikk en hel sik om dagen nå når vi var på ferie, de holder på å tømme et vann for sik og tørker en hel del til hundegodis. Det kosta 132 pr kilo, men det var hel fisk helt uten salt, virkelig verdt prisen! Og en kilo varte lenge, en vanlig bærepose var 1.5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...