Gå til innhold
Hundesonen.no

Habituering og sensitivering


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har nå lest gjennom hele den nye klikkerboken, men jeg sitter igjen med noen spørsmål.

Side 32. Om habituering

Habituering av en stimulus fører til generalisering av lignende stimulus

Hmmm, fagspråket ble litt for vanskelig for meg - og jeg datt ut. Altså, mener de at når f.eks hunden ikke lenger reagerer på skudd på nært hold (habituering av en stimulus), så vil heller ikke invididet reagere på lignende stimuli (f.eks fyrverkeri med høye smell?)?

Og det samme stod om habituering:

Hvis en annen stimulus presenteres i en situasjon der habituering forekommer, vil habitueringen delvis oppheves.

Den forstod jeg heller ikke :wink: Trenger i hvert fall et eksempel som forklarer.

Om sensitivering:

Sensitiveringen er ikke spesifikk, og individet vil vise økt reaksjon på alle andre stimuli som presenteres innen det tidsrommet som individet er sensitivert.

Så hvis en hund var redd fyrverkeri, og reaksjonen økte hver gang det ble skutt opp fyrverkeri - så ville den også ha reagert sterkt på andre stimuli som ble presentert i samme tidsrom? :? Den ville vel ha reagert på fyrverkeriet, og ikke andre ting?

#-o #-o *vri hjernen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest gjennom hele den nye klikkerboken, men jeg sitter igjen med noen spørsmål.

Side 32. Om habituering

Habituering av en stimulus fører til generalisering av lignende stimulus

Hmmm, fagspråket ble litt for vanskelig for meg - og jeg datt ut. Altså, mener de at når f.eks hunden ikke lenger reagerer på skudd på nært hold (habituering av en stimulus), så vil heller ikke invididet reagere på lignende stimuli (f.eks fyrverkeri med høye smell?)?

Og det samme stod om habituering:

Hvis en annen stimulus presenteres i en situasjon der habituering forekommer, vil habitueringen delvis oppheves.

Den forstod jeg heller ikke :wink: Trenger i hvert fall et eksempel som forklarer.

Om sensitivering:

Sensitiveringen er ikke spesifikk, og individet vil vise økt reaksjon på alle andre stimuli som presenteres innen det tidsrommet som individet er sensitivert.

Så hvis en hund var redd fyrverkeri, og reaksjonen økte hver gang det ble skutt opp fyrverkeri - så ville den også ha reagert sterkt på andre stimuli som ble presentert i samme tidsrom? :? Den ville vel ha reagert på fyrverkeriet, og ikke andre ting?

#-o #-o *vri hjernen*

Slik jeg har forstått det kan habituering(venne seg til en stimuli) være en læringsform og tilvenningen er da varig og omfatter også lignende stimuli.

Men det forutsetter at atferden ikke er en responsatferd. I praksis betyr det at redsel for skudd ikke må være medfødt. Er den det får man spontan tilbakefall ved fravær av stimuli. Responsatferd kan også habitueres, men er da ikke en læringsform. Læring er varing endring av atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. evig slit med en del av disse klikkerbøkene er alle de spesielle ordene og veldig spesifikke, nøyaktige formuleringene som blir så fjerne når du står der med bisken i den ene hånden og klikkeren i den andre (og godbitene enten er glemt eller så godt begravd i lomma at bikkja har sovnet før man har funnet dem frem..) . Jeg er selv statistiker/matematiker og leser formler så lett som bare det, men disse formuleringene og begrepene sliter jeg fælt for å lære meg, og så bare fyker de ut av hodet så fort at jeg har følelsen av at jeg glemmer fortere enn jeg lærer.. (hvilket innebærer at det er bare et spørsmål før det blir vakum inni skolten her!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det kan habituering(venne seg til en stimuli) være en læringsform og tilvenningen er da varig og omfatter også lignende stimuli.

Men det forutsetter at atferden ikke er en responsatferd. I praksis betyr det at redsel for skudd ikke må være medfødt. Er den det får man spontan tilbakefall ved fravær av stimuli. Responsatferd kan også habitueres, men er da ikke en læringsform. Læring er varing endring av atferd.

Ok, takk for svar :D Da ble jeg en god del klokere, må bare sørge for at det blir lagret på harddisken for godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. evig slit med en del av disse klikkerbøkene er alle de spesielle ordene og veldig spesifikke' date=' nøyaktige formuleringene som blir så fjerne når du står der med bisken i den ene hånden og klikkeren i den andre (og godbitene enten er glemt eller så godt begravd i lomma at bikkja har sovnet før man har funnet dem frem..) . Jeg er selv statistiker/matematiker og leser formler så lett som bare det, men disse formuleringene og begrepene sliter jeg fælt for å lære meg, og så bare fyker de ut av hodet så fort at jeg har følelsen av at jeg glemmer fortere enn jeg lærer.. (hvilket innebærer at det er bare et spørsmål før det blir vakum inni skolten her!)[/quote']

Hehe, ja, ikke sant? Kjenner meg igjen. èn ting er i hvert fall sikkert, og det er at å lese om avansert læringspsykologi når man er trøtt bare er bortkastet tid! Aldri i livet om det kommer til å lagre seg på harddisken da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Sukk.. evig slit med en del av disse klikkerbøkene er alle de spesielle ordene og veldig spesifikke' date=' nøyaktige formuleringene som blir så fjerne når du står der med bisken i den ene hånden og klikkeren i den andre (og godbitene enten er glemt eller så godt begravd i lomma at bikkja har sovnet før man har funnet dem frem..) .[/quote']

Så kjekt at du også har det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Slik jeg har forstått det kan habituering(venne seg til en stimuli) være en læringsform og tilvenningen er da varig og omfatter også lignende stimuli.

Habituering kan vel også være slik at en hund som f eks er vant til bystøy vil reagere vesentlig mindre på andre og sammelignbare former for støy enn hva en hund som ikke er vant med slik støy vil gjøre? Imho vil dette tilsi at habituering vil forenkle læringen av andre momenter fordi hunden ikke vil reagere på f eks støy dersom det er støy hunden er habituert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering kan vel også være slik at en hund som f eks er vant til bystøy vil reagere vesentlig mindre på andre og sammelignbare former for støy enn hva en hund som ikke er vant med slik støy vil gjøre? Imho vil dette tilsi at habituering vil forenkle læringen av andre momenter fordi hunden ikke vil reagere på f eks støy dersom det er støy hunden er habituert på.

Så sosialisering er liksom habituering av ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering kan vel også være slik at en hund som f eks er vant til bystøy vil reagere vesentlig mindre på andre og sammelignbare former for støy enn hva en hund som ikke er vant med slik støy vil gjøre? Imho vil dette tilsi at habituering vil forenkle læringen av andre momenter fordi hunden ikke vil reagere på f eks støy dersom det er støy hunden er habituert på.

En hund som er vant med bystøy, behøver nødvendigvis ikke være habituert vel? Kan vel være at bystøy aldri har vært noe problem. Slik jeg har skjønt det, er det tilvenning av/på et stimuli. Et stimuli er vel bare et stimuli om hunden reagerer? Et byvant hund blir derved ikke utsatt for noe stimuli den skal habitueres på. Men dette er det sikkert andre en meg som kan bedre,men ganske interessant og lærerik er det lell :D

Vi får bare observere hunden og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering:

"når en refleksrespons utløses flere ganger og styrken på refleksen avtar, kaller vi prosessen for habituering"

Altså både miljøetrening, når vi trener hundene våre til å ikke reagere på skudd og fyrverkeri, hunder som drar i båndet fordi de ikke lenger reagerer på nykket fra eieren osv. Men vi må være forsiktig i habitueringsprosessen, for vi kan lett gå over til sensitivisering (reaksjonen på en stimulis øker for hver gang den presenteres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mulig Lunah er habituert av bystøyen da? Vi bodde jo først på landet, men pga skole og bla bla bla så måtte vi flytte til oslo.

Her var hun de første mnd usikker og nervøs på alt og alle. Spesielt lyder. Nå etter hver har hu roa seg og godtar det meste - unntatt i city, der er det for mange folk/dyr/biler, ting og tang. Men det jobber vi med.

Når vi er på 'feri' på landet igjen over lengre periode og kommer tilbake så tar det på ny et par dager før hu roer seg i byen igjen . Er dette en form for habituering?

Noen tips på hvordan jeg skal trene på dette, så hu ikke blir ennå reddere i sentrum?

Unnskyld for å ødlegge tråden din Benedicte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er vant med bystøy, behøver nødvendigvis ikke være habituert vel? Kan vel være at bystøy aldri har vært noe problem. Slik jeg har skjønt det, er det tilvenning av/på et stimuli. Et stimuli er vel bare et stimuli om hunden reagerer? Et byvant hund blir derved ikke utsatt for noe stimuli den skal habitueres på. Men dette er det sikkert andre en meg som kan bedre,men ganske interessant og lærerik er det lell

Vi får bare observere hunden og ta det derfra.

Det er riktig. Er det ikke habit som betyr å venne seg til noe? :? Habituering er en prosess med atferdsendring. F.eks kan det kalles habituering om jeg blir vant til å sovne til min brors musikk som durer i rommet ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

En hund som er vant med bystøy, behøver nødvendigvis ikke være habituert vel? Kan vel være at bystøy aldri har vært noe problem. Slik jeg har skjønt det, er det tilvenning av/på et stimuli. Et stimuli er vel bare et stimuli om hunden reagerer? Et byvant hund blir derved ikke utsatt for noe stimuli den skal habitueres på. Men dette er det sikkert andre en meg som kan bedre,men ganske interessant og lærerik er det lell :D

Vi får bare observere hunden og ta det derfra.

http://www.psykologileksikon.dk/index.php?...tle=Habituering

Habituering

Habituering er en form for læring, der sker, når individet gentagne gange oplever den samme stimulus. Med tiden vil individet ikke længere bemærke eller reagere på stimulus. For eksempel lægger en københavner ikke lige så meget mærke til byens støj som en person, der kommer til byen udefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mulig Lunah er habituert av bystøyen da? Vi bodde jo først på landet, men pga skole og bla bla bla så måtte vi flytte til oslo.

Her var hun de første mnd usikker og nervøs på alt og alle. Spesielt lyder. Nå etter hver har hu roa seg og godtar det meste - unntatt i city, der er det for mange folk/dyr/biler, ting og tang. Men det jobber vi med.

Når vi er på 'feri' på landet igjen over lengre periode og kommer tilbake så tar det på ny et par dager før hu roer seg i byen igjen . Er dette en form for habituering?

Noen tips på hvordan jeg skal trene på dette, så hu ikke blir ennå reddere i sentrum?

Unnskyld for å ødlegge tråden din Benedicte.

Ja, jeg vil si at hun er gjennom en habitueringsprosess. Dette er noe jeg vil lese mer om (spennende stoff!), men det sies at manglende presentasjon av stimulus over tid vil føre til at responsen på stimulusen vil være sterkere neste gang stimulusen presenteres (det er altså derfor Lunah reagerer på "bystøy" igjen når hun har vært på ferie en tur)

Ellers er jeg bare glad for å få noen interessante diskusjoner her hvor vi alle har mulighet til å lære litt, så ingen har ødelagt tråden min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering

Habituering er en form for læring, der sker, når individet gentagne gange oplever den samme stimulus. Med tiden vil individet ikke længere bemærke eller reagere på stimulus. For eksempel lægger en københavner ikke lige så meget mærke til byens støj som en person, der kommer til byen udefra.

Men en gang har vel denne "københavner" blitt habituert (kan det sies slik?) til byen støy også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Ja, jeg vil si at hun er gjennom en habitueringsprosess. Dette er noe jeg vil lese mer om (spennende stoff!), men det sies at manglende presentasjon av stimulus over tid vil føre til at responsen på stimulusen vil være sterkere neste gang stimulusen presenteres (det er altså derfor Lunah reagerer på "bystøy" igjen når hun har vært på ferie en tur)

Ellers er jeg bare glad for å få noen interessante diskusjoner her hvor vi alle har mulighet til å lære litt, så ingen har ødelagt tråden min :D

Habituering er også en prosess som også kan observeres hos ville ulver.

Alpha-gruppen skriver at:

"Naturlig nok gjelder dette også forholdet til mennesker, og det er her begrepet habituering eller tilvenning kommer inn. Under gitte omstendigheter som bare i sekundær forstand har sammenheng med selve ulvenes antall, kan ville ulver tilvennes mennesker slik at den naturlige redselen blir borte. Dersom dyrene eksponeres sterkt og vedvarende til mennesker, og kanskje til og med får mat av dem, avtar redselen og vi kan få en tilvenning. Følgen blir at ulvene til slutt ikke lenger flykter for mennesker, og at de kan bli nærgående. Dette representerer sjelden noen svært stor fare ettersom angrepsterskelen er høy, men det er en økt risiko og av mange grunner ikke ønskelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er det jeg tror det er faktisk - å venne seg til ting.. Så enkelt men så vanskelig!

Å habituere er jo at hunden reagerer mindre og mindre på ting den tidligere gikk bananas for. Hvordan å trene dette er jo en annen sak..

Men hvis det står i boka at skudd og fyrerkeri er samme sak så tror jeg de gjør en brøler. For skudd og fyrverkeri er to helt forskjellige ting mener jeg.

Ang. sensivitering:

Ja det tror jeg er rett det de skriver; i hvert fall utfra egen erfaring selv om den er liten. Fyrer du opp en rakett og hunden er skitredd - så tråkker du den på lapbben samtidig. Gjett hvilke effekt det vil få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering er også en prosess som også kan observeres hos ville ulver.

Alpha-gruppen skriver at:

"Naturlig nok gjelder dette også forholdet til mennesker, og det er her begrepet habituering eller tilvenning kommer inn. Under gitte omstendigheter som bare i sekundær forstand har sammenheng med selve ulvenes antall, kan ville ulver tilvennes mennesker slik at den naturlige redselen blir borte. Dersom dyrene eksponeres sterkt og vedvarende til mennesker, og kanskje til og med får mat av dem, avtar redselen og vi kan få en tilvenning. Følgen blir at ulvene til slutt ikke lenger flykter for mennesker, og at de kan bli nærgående. Dette representerer sjelden noen svært stor fare ettersom angrepsterskelen er høy, men det er en økt risiko og av mange grunner ikke ønskelig."

Ja, habituering foregår visst hos alle skapninger som kan lære, og nå har jeg jammen fått masse inspirasjon til å sitte meg ned og lese mer.. Om jeg bare hadde hatt litt bedre tid #-o Det Alpha-gruppen skriver om habituering hvor hunder blir vant til mennesker, så skjer det ofte ubevisst, og over lang tid (og ulvene har selv kontroll over hvor mye de skal nærme seg menneskene, noe ikke våre stakkars dyr har på nyttårsaften), og derfor er det også mindre sjanse for at det blir sensitivering (noe som hadde vært ganske så bra, om ulven fryktet menneskene mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Før senga kommer og tar meg:

[--] Det Alpha-gruppen skriver om habituering hvor hunder blir vant til mennesker' date= så skjer det ofte ubevisst, og over lang tid (og ulvene har selv kontroll over hvor mye de skal nærme seg menneskene, noe ikke våre stakkars dyr har på nyttårsaften), og derfor er det også mindre sjanse for at det blir sensitivering (noe som hadde vært ganske så bra, om ulven fryktet menneskene mer).

Nja, dersom man forutsetter at ulvene har et tilnærmet ubegrenset område å operere i. Det har de f eks ikke i Norge, derfor ser vi eksempler på at ulv og hund ikke går særlig godt sammen i de områdene som også er avsatt for ulv.

En annen form for habituering ser man i enkelte storbyer i Nord-Amerika og Canada hvor villulver kommer inn sammen med coyoter, vaskebjørn og andre ville dyr for å "plyndre" søppelboksene om natta. Habitueringen har endret matgrunnlaget for disse dyra, og hva det betyr på sikt kan man tenke seg når dyrenes evne til naturlig jakt forsvinner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dersom man forutsetter at ulvene har et tilnærmet ubegrenset område å operere i. Det har de f eks ikke i Norge, derfor ser vi eksempler på at ulv og hund ikke går særlig godt sammen i de områdene som også er avsatt for ulv.

Ja, jeg satt visst i mine egne tanker om tenkte på for mange tusen år siden når menneskene gjorde villdyr til husdyr #-o Huff, jeg bør ta sengen snart.

Habitueringen har endret matgrunnlaget for disse dyra, og hva det betyr på sikt kan man tenke seg når dyrenes evne til naturlig jakt forsvinner ...

Huff, nei, det vil jeg ikke tenke på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habituering

Habituering er en form for læring, der sker, når individet gentagne gange oplever den samme stimulus. Med tiden vil individet ikke længere bemærke eller reagere på stimulus. For eksempel lægger en københavner ikke lige så meget mærke til byens støj som en person, der kommer til byen udefra.

Slik jeg forstår Svartdal/Flaten(læringspsykologi), må habituering føre til en mer eller mindre varig endring av atferd om det skal kunne kalles for læring.

Om hunden får tilbakefall etter fravær av stimuli til basisstatus eller et spontant tilbakefall, kan ikke habituering kalles for læring.

Et slikt eksempel er hunden som er redd torden og etter en ukes sammenhengende tordenvær ikke lengre reagerer. Så blir været pent, men neste gang det tordner er den like redd eller kankje enda mer. Da har det ikke foregått noe læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Slik jeg forstår Svartdal/Flaten(læringspsykologi), må habituering føre til en mer eller mindre varig endring av atferd om det skal kunne kalles for læring.

Om hunden får tilbakefall etter fravær av stimuli til basisstatus eller et spontant tilbakefall, kan ikke habituering kalles for læring.

Et slikt eksempel er hunden som er redd torden og etter en ukes sammenhengende tordenvær ikke lengre reagerer. Så blir været pent, men neste gang det tordner er den like redd eller kankje enda mer. Da har det ikke foregått noe læring.

Er ikke det selvsagt?

Spørsmålet er vel mer hvordan man kan lære en hund å permanent ignorere aktiviteter som f eks kan virke forstyrrende på andre former for læring eller atferd. Kan enkelte raser/hunder har en form for sperre som blokkerer for intrykk som normalt vil være en hemsko for andre raser/hunder, jfr redningshunder som på kort varsel skal opererer under forhold de aldri har møtt tidligere slik som man har sett norske redningshunder operere i Tyrkia og Irak. M a o er noen hunder spesielt disponert for denne formen for læring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...