Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksport av sæd


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Amigo skal brukes på ei nederlandsk tispe seinere i år. Omstendighetene gjør at tispa ikke kommer til Norge og jeg har heller ikke anledning til å dra ned til dem.

Så løsningen må bli eksport av sæd.

Hvordan skal jeg gå fram? Tispa forventes løpetid i november/desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunne ikke noen skrevet en litt nærmere forklaring? Jeg kunne godt tenkt meg å vite akkurat hvordan man går frem (etter at sæden er tappet), uten å måtte ringe til noen. Hvordan blir den sendt, må man være med, hvis ikke, hvordan kommer beholderen seg til flyet, sånn ca hva koster det osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet om dette før her, men første steg er å sjekke hannhundens sædkvalitet, og deretter er andre steg å avgjøre om en skal sende sæden fersk eller frossen. Hvis det er ønske om frossen sæd, anbefales det å ta en prøverunde, da ikke all sæd tåler nedfrysingen og opptiningen.

Økonomisk kan dette løses på ulike måter. En kan tappe mest muig og dele på flere strå, hannhundeier eier dette på samme måte som at denne eier hannhunden, og selger sæden for en viss andel (si at en tapper nok til 20 strå, og regner med å selge 5 strå til hver tispe, kan en da rimeligvis dele alle utgifter på fire, pluss sprangavgift, for eksempel), om det er forventet at hannhunden er såpass attraktiv på markedet. Eller så kan tispeeier ta hele utgiftsposten og få all sæden som tappes da.

Beholderen settes på trikkeholdeplassen utenfor Veterinærhøyskolen med en post it-lapp om at den skulle vært på Gardermoen, hvis noen likevel skal i den retningen.

Eller så finnes det egne transportfirmaer som frakter dunken til flyplassen, hvor den fraktes som cargo og plukkes opp i mottagerlandet av tilsvarende transportfirma (gjerne et tilknyttet veterinærklinikken/inseminasjonsklinikken hvor sæden skal oppbevares fram til bruk, eventuelt av hundens eier om den kommer som ferskvare.) Denne transporten og håndteringen av cargoen er da en del av pakkeløsningen en betaler til de som tapper sæden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Amigo har jo testa sædkvaliteten før forrige parring så det skulle jo være i orden. Fersk eller frossen; that`s the question altså.

Og jeg må via veteriærklinikken i Oslo? Kan ikke gjøre det her hjemme hos lokal veterinær? Jeg bor 50 mil unna Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholderen settes på trikkeholdeplassen utenfor Veterinærhøyskolen med en post it-lapp om at den skulle vært på Gardermoen, hvis noen likevel skal i den retningen.

SFX:

:lol: :lol: :lol:

OK, Amigo har jo testa sædkvaliteten før forrige parring så det skulle jo være i orden. Fersk eller frossen; that`s the question altså.

Og jeg må via veteriærklinikken i Oslo? Kan ikke gjøre det her hjemme hos lokal veterinær? Jeg bor 50 mil unna Oslo.

Tror nvh er de eneste som driver med transport av frossen sperm (det krever spesielle beholdere med flytende nitrogen for å holde "varene" fryst under hele reisen om frossen sperm velges iallefall.) Fersk sperm er det nok enklere for flere å sende. Ta kontakt med din vet. og forhør deg? Event. kan de låne en transportboks av NVH? Men det er Thomassen som er den definitive eksperten på området, jeg hadde dratt de ekstra milene.

I begge tilfeller blir iallefall hannhunden "runket" og tappet av veterinæren. Noen ganger med løpetispe i nærheten, men som regel er ikke dette nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Amigo har jo testa sædkvaliteten før forrige parring så det skulle jo være i orden. Fersk eller frossen; that`s the question altså.

Og jeg må via veteriærklinikken i Oslo? Kan ikke gjøre det her hjemme hos lokal veterinær? Jeg bor 50 mil unna Oslo.

Men denne parringen er vel et år siden?

Hvis jeg skulle importere sæd av en hannhund som var blitt veteran, ville jeg bedt om å få sjekket sædkvaliteten før jeg begynte en dyr tappeprosess. Sædkvaliteten kan bli dårligere på eldre hunder. Jeg tror jaggu jeg ville bedt om å få sjekket sædkvaliteten uansett alder, i hvert fall om det var lenge siden forrige kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående sæd kvalitet så fikk jeg beskjed nå på NVH når ejg egentlig skulle fryse ned sperm:

Hunden er 9 år og tømt for frysing ved 8 år, og jeg mente kvaliteten ville være god. NVH mannen svarer:

NEI, erfaringen hans var at kvaliteten kjapt kunne falle ned i 80%, det kunne fint blir valper ved naturlig parring. Men ikke god nok kvalitet til frysing.

Det var slettest ikke unormalt at kvaliteten ble så mye dårligere på ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med min lokale veterinær, og fersk sperm er ingen problem å sende.

Jeg skal ta ny sjekk av kvaliteten (noen som har lyst å runke bikkja mi...?) og deretter tappe ham så fort tispa er i høyløp (sjekk med blodprøve).

Sæden sendes med ilpost til nærmeste flyplass for mottaker og de henter den og drar direkte til sin veterinær som vil inseminere tispa.

Det høres jo tilforlatelig ut det..?

PS: likte også den der "reiser alene"-lappen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at fersk sæd lever opptil 48 timer - eller var det 36? I hvert fall har en relativt god tid på seg for å få det fram.

Ulempen er selvfølgelig om tispa helst skulle vært parret 2. juledag, eller noe sånt noe moro - men det får en rett og slett ikke gjort noe med, så en må bare ha en plan, ha en samarbeidsvillig veterinær som kan ta en håndjobb på en rød dag, og i verste fall en back up-plan.

Jeg vet om oppdrettere som har fløyet til hannhunden, tømt ham selv i turtermosen sin, fløyet hjem med en gang, inseminert tispa si selv, og fått valper. Så alt går, men en skal jo vite hva en gjør så en ikke skader tispa innvendig.

Ved inseminering vil i hvert fall norske veterinærer gjerne ha tispa noe senere enn ved parring, altså at de inseminerer nærmere eggløsning enn ved parring, siden sæden får en noe kortere reisevei, i hvert fall om veterinær inseminerer der det skal (første kullforsøket til X'en endte med forsøk på inseminering, men når jeg kjente at alt rant ut i fanget mitt igjen, veterinæren sa "ups" og innrømmet at h*n aldri hadde inseminert før, lot jeg i grunnen ikke det være store sjokket over at tispa gikk tom...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket nettopp med tispeeier i Nederland og de forventer løp i månedskiftet september / oktober. Så heldigvis ingen helligdager der :) Hun har hatt to kull før.

Veterinæren min sa at sæden overlevde flere dager så korrekt lagret og sendt så bør de ha bra tid på seg om de finner rett dag for høyløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var interessant. Jeg har også forespørsel om å bruke Nico i utlandet, og det er mulig det blir å sende sperm, da tispen ventes å løpe i desember. Det jeg har fått vite så langt, er at man må følge reglene til det landet man skal importere til, i ditt tilfellet Nederland. Har dere sjekket hvordan reglene er der?

Følger spent med på alt som har med import og eksport av sperm å gjøre... :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...