Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Jeg tror at selv om det finnes elendige yrkesjåfører så kan man generelt sett si at erfaring har mye å si om hva slags sjåfør man er.

Men mest av alt så kan man se litt på kjørekulturen der man er, jeg var helt oppriktig livredd noen ganger mens jeg bodde i Sør Amerika, du skal heller ikke lengre bort enn til Sør Europa før du ser korsene stå tett i tett langs veiene og folk kjører med deathwish.

Folk kjører også mye mer aggressivt i Oslo enn i Trondheim f.eks.

Det er jeg helt enig med deg i.

Man lærer faktisk også utfattelig mye av å kjøre i andre kjørekulturer. Jeg fikk lappen som 16åring i Mexico, det var litt av en utfordring. Det å se 360 grader rundt bilen fikk et helt nytt begrep, du måtte være på vakt til enhver tid, rett og slett for å avverge ulykker.

Men hva er egentlig en god bilist da? En som kjører økonomisk, flink til å avverge ulykker, kjører defensivt, efaren, godt opplært?

Altså hva er det som egentlig kjennetegner en god bilist?

Må innrømme at jeg ikke vet det selv engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Næh. Man kan være en god sjåfør selv om man er ubehagelig å sitte på med.

En god sjåfør er en som kjører fornuftig, som håndterer uforutsette situasjoner og som ikke setter seg selv eller andre i fare. Noe sånt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at man skal være hensynsfull, flette i trafikken og vise tydelig at man slipper bilen inn osv.

Men man kan vel lage en evig lang liste, det er jo veldig mye å ta hensyn til, og passe på som bilist. Regler som må kunnes, noen svært mye viktigere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tenker også at man skal være hensynsfull, flette i trafikken og vise tydelig at man slipper bilen inn osv.

Men man kan vel lage en evig lang liste, det er jo veldig mye å ta hensyn til, og passe på som bilist. Regler som må kunnes, noen svært mye viktigere enn andre.

Man skal ikke kjøre defansivt - man må være aktiv og på når man kjører, er man på vikende front så skaper man lett trafikkfarlige situasjoner. Man skal ikke kjøre high risk, men man skal være på og ikke av når man kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Haha den var egentlig god! Verste jeg vet er å sitte sånn og bremse!

Verste jeg vet er sånne som sitter sånn. :P

Ønsker meg seriøst sånn reservesjåførratt som Maggie har til dem, hvor får jeg tak i det, lekebutikk? :lol:

MaggieSimpsonDriving.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha den var egentlig god! Verste jeg vet er å sitte sånn og bremse!

Ja, å, det er grusomt :D.

Næh. Man kan være en god sjåfør selv om man er ubehagelig å sitte på med.

En god sjåfør er en som kjører fornuftig, som håndterer uforutsette situasjoner og som ikke setter seg selv eller andre i fare. Noe sånt?

Jeg er ikke helt enig.... En sjåfør skal også tenke på passasjerene sine - jeg tenker ofte på hundene som ligger i buret bak i bilen. Det kan ikke være kult å slenge rundt i buret fordi sjåføren kjører som et svin (svin = krass kjøring, bråbremsing, krappe svinger etc). Det er helt annerledes for en sjåfør å sitte på til seg selv enn å være passasjer. Som sjåfør har man liksom kontroll, har rattet å holde seg i etc, mens en stakkars passasjer bare er overlatt til gravitasjonskreftene :lol:.

Jeg tenker: kjør som om du kjører med et råttent egg i passasjersetet - DA er det greit.

Verste jeg vet er sånne som sitter sånn. :P

Jeg er en grusom co-pilot :lol:. Det er derfor jeg foretrekker å kjøre selv :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt ikke at antall skadefrie år nødvendigvis beviser hvor dyktig man er som sjåfør, og kommer nok aldri til å synes det. Fordi av og til har man ikke marginene på sin side. Og noen har rett og slett bare bedre førere rundt seg, slik at man unngår å kollidere, selv om man gjør grove feil gang på gang på gang... En gammel onkel i min slekt mente at han selv var en utmerket god sjåfør, og hadde kjørt skadefritt i alle sine år til han døde, men større irritasjonsmoment i trafikken trur jeg søren man skal lete lenge etter! :P Han var et "produkt" av bedre sjåfører rundt seg rett og slett...

Men som Siri sier. 90% av Norges befolkning mener de er bedre enn gjennomsnittet å kjøre. :P Få matematikken til å gå opp der liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !!

Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem.

Jeg er sikker på at til sammen 5 timer av mitt liv har gått med på å vente ved rundkjøringer når jeg kunne kjørt.

MØKK ! Blinklys! Rundkjøringer er et kryss med en runding i, hvorfor skjønner ikke folk det?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !

Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem.

Jeg er sikker på at til sammen 5 timer av mitt liv har gått med på å vente ved rundkjøringer når jeg kunne kjørt.

MØKK ! Blinklys! Rundkjøringer er et kryss med en runding i, hvorfor skjønner ikke folk det?

Og ikke for å glemme. Skru av det forbanna blinklyset etterpå! Slik at folk ikke tru du skal svinge av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke for å glemme. Skru av det forbanna blinklyset etterpå! Slik at folk ikke tru du skal svinge av. :P

Det har jeg lurt på så mange ganger, hvorfor i alle dager kjører man med blinklys!?!? Enten så tikker det eller så lyser det i dashbordet liksom!! Det og langlys, alle burde gått på et obligatorisk kurs hvert år der dem terpa på det blå lyset i dashbordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...