Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Kjørelæreren min er veldig begeistret for å kjøre med kløtsjen. Altså at man "krypekjører" med den, bruker den istedenfor gasspedalen og bremsen, i kryss, bakkestarter osv. Jeg synes bakkestart på annen måte er vanskelig, for da må jeg jo bruke brekken, gasse og slippe kløtsjen samtidig... og jeg som er så ukoordinert. Så det er så mye bedre å bare forholde seg til bremsen og kløtsjen.

Uansett, etter noen timer har dette blitt en veldig grei og naturlig måte å kjøre for meg. Men så skulle jeg øvelseskjøre med pappa sin bil, og man kan trygt si at han ikke var så begeistret for min fine kløtsj-kjøring...

Men søsteren min, som har kjørt opp på en annen kjede i en helt annen by, har også lært det samme som meg.

Pappa sier at det sliter veldig på kløtsjen, og at jeg ikke må finne på å kjøre slik når jeg får meg bil engang. Kjørelæren har derimot ikke nevnt ett ord om at det ikke er bra for den.

Så hva er riktig? Er det vanlig å kjøre med kløtsjen slik jeg lærer nå, eller er det bare en greie kjøreskolene har for å få elevene fortere igjennom (for det er jo veldig mye enklere å kjøre slik synes jeg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Guest Belgerpia

Den som har rett her er kjørelæreren. Kjør med kløtsjen du - jeg gjør det, og jeg erindrer enda at jeg når jeg kjørte opp hadde bakketrening hvor utfordringen var å få bilen til å stå helt stille i oppoverbakke UTEN bruk av brems, kun kløtsj og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett å "kjøre med clutchen" i bakkestarter, men så vidt jeg ble lært opp av min kjørelærer var det å "henge" på clutchen svært negativt og sliter på motoren. I lyskryss skal man aldri sitte med clutchen halvveis klar, den skal helt inn og ikke slippes før det lyser grønt. Samme gjelder andre kryss. På gamle biler gir jeg meg ****, men nye biler får forsiktig behandling av meg.

Vet ikke om det er rett eller galt da, det er jo bare noe som sitter. Det høres jo logisk ut at det sliter på bilen, men hvor mye må gudene vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og søsteren min kjører mye med kløtsj. Men vi har begge to fått en dårlig uvane om å seile inn i kryss med kløtsj og brems, istedet for å kjøre som vanlig. Og det fikk vi beskjed fra pappa om at sliter veldig på kløtsj. Men i bakkestart er det helt vanlig å bruke kløtsjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bytt kjøreskole. Han betaler tydeligvis ikke service på bilen selv.

Jeg tok akkurat kjøretimer i forbindelse med BE og dette var tema mellom meg og kjørelærer. Kjøring på klutch er ikke noe annet enn en uting. Det er ikke noe å kjøre på klutchen. Det eneste det gjør er å sende bilen på verksted og skifte av klutch er noe av det dyreste / omstendigste du gjør nest etter girkassa. Og nei klutchen er ikke motoren det er mekanismen mellom motor og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Bruk clutchen riktig

Det koster mange tusen å bytte en clutch: Bruker du den riktig varer den normalt bilens levetid men bruker du den feil må du regne med at den må byttes. 1. Bruk aldri clutchen til å holde bilen i ro ved rødt lys i oppoverbakke. 2. Ikke bruk muskler. La bilen få komme i bevegelse først nesten uten å gi gass og gi gass først når clutchpedalen er ute. 3. Tilpass turtallet ved giring. Gi litt gass når du girer ned slik at turtallet samstemmes. Gi først gass når clutchen er helt ute. Gjør du dette riktig slites koblingen ikke i det hele tatt når du girer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pappa sier iallefall at kløtsjen tåler det helt til den ikke tåler det mer :P (

Kjørelæreren driller og meg i å stå helt stille i en bakke bare med klutsjen, en helt ny verden for meg :lol: har jo øvelseskjørt før, men da har jeg gjort det med pappa, og da har ikke det vært et tema engang.

Men da kjører folk flest med kløtsjen da? Også på biler som ikke tilhører kjøreskolen...

Jeg og seiler inn i kryss med kløtsj og brems :lol:

Bytte kjøreskole gjør jeg nok ikke, uansett virker det som det er veldig vanlig praksis. Og jeg vil gjerne få lappen fort her, og det får jeg ved hjelp av denne kjøringen. Så får jeg heller kjøre med pappa etterpå så han kan plukke av meg uvanene :lol:

Edit: plutselig kom det mange svar her, gadd ikke qoute folk jeg, men nå ser innlegget mitt litt random ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Ok, for det er stort sett det kjørelæreren min driller meg i. Tror nok pappa bare er ekstra forsiktig med klutsjen, for han bruker den ikke til det engang... greit det da, han kjører bra uansett, men jeg synes bakkestart med håndbrekk er vanskeligere...

Jeg vil jo selvsagt kjøre økonomisk og gjøre det som er bra for fremtidig bil, men samtidig liker jeg godt metodene som kjørelæreren har lært meg, og vil gjerne fortsette med dem. Så måtte høre litt med folk her om dette bare var uvaner jeg må forberede meg på å legge bort når jeg får egen bil, eller om det er ok å fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Joda, den forklaringa er som kjørelæreren min. Det er bare synd at han var sååååå ivrig på å få meg til å slippe clutchen nesten helt før jeg gav gass at jeg brukte 10 kjøretimer på å tro at clutchen måtte helt ut før jeg gav gass. Gjett hvor ofte jeg kvalte motoren :whistle: Spurte ei venninne som sa halloooo, du må jo gi litt gass før den er ute, og plutselig fikk jeg lappen på no time :lol:

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Eh nei.

Bakkestart er ikke kjøring på klutch. I det klutchjen tar tak, gir gass, slipper du opp håndbrekket og kjører.

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Haha, samme her. Men nå er det nok ikke så farlig for clutchen å ta den hele veien inn og så bremse inn før rundkjøring, det sliter bare unødvendig på bremsene tenker jeg.

Det som sliter på clutchen er jo å ta den inn og ut. F.eks. er noe av det verste du kan gjøre kjøre å gi gass mens clutchen er delvis inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men det er jo rart om kjørelæreren (ikke bare min!) lærer bort ting som kan være med å tippe mot stryk?

Du tror alle kjørelærere er perfekte? Det er jo litt naivt syns du ikke? Dette er ting som helt klart er med i vurderingen, det burde ikke være noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

I know I know, det er en omstilling fra vanlig nøkkel. Muttern har sånn romferge, hun trenger ikke gjøre noe med nøkkeln - så lenge den er i lomma åpner bilen seg med en finger-swipe på døra og nøkkeln registreres av sensorer så den starter bare hun trykker på knappen. Mens nøkkeln ligger i lomma.

---

Det går nok bra på oppkjøring Lola, men vil nok anbefale for din framtidige bil at du kanskje holder den verste clutchkjøringa at a minimum :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Det er vel mer at det er rart å holde clutchen inne for å trykke på en knapp. Hvis du skjønner :P Man er liksom vant med nøkkel-vridninga og nå er det bare en simpel knapp :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...