Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli kvitt piping/sutring


Karianski
 Share

Recommended Posts

Jeg har en et år gammel flatcoated. Hun har siden hun var liten hatt "mye" lyd i seg og du hører om hun er misfornøyd. Dette har hun blitt mye bedre på inne, slik at det nå er slutt på piping om hun kjeder seg.

Men... Vi sliter fremdeles ute. Vi prøver å trene litt jakt, men hun har de siste gangene startet med å pipe mens hun venter på apport. Særlig hvis vi er flere som trener sammen og hun må vente på tur.

I tillegg har hun en rullegardin som går ned når vi er i nærheten av vann. Å ha henne med på stranda er håpløst, for hun piper/gråter dersom hun ikke får løpt ut i vannet og herjet. Hun er ikke så verst når det bare er oss to, men hvis det er barn ol som bader går den berømte rullegardinen ned. Det er rett og slett gråting på høyt nivå.

Tips til hvordan vi kan jobbe med dette? Jeg prøver å rose hver eneste gang hun kutter ut og tar kontakt, men så fort hun har fått belønning er det rett ned med rullegardinen igjen og tilbake til piping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen gode råd?

I dag har vi vært på stranda igjen. Denne gangen sammen med 4 andre hunder. De fikk løpe løse alle sammen, men det var bare min som pep og oppførte seg som en tulling. Dog ga det seg etter litt tid og hun klarte etterhvert å slappe av uten piping/sutring.

Er det mengdetrening som må til? For meg virker det som all kjefting preller av henne og at avledning ikke virker. Må jeg bare vente henne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du hun er bevisst på sin egen piping, eller kommer det bare av seg selv?

Jeg tror uansett ikke at kjefting er konstrutivt i en slik situasjon. Jeg har en pinscher (og pinschere er kjente for å ha lett for å pipe) som prøvde seg med piping som valp. Vi var forberedte på det, og ignorerte det 100%. Det fungerte veldig for oss, og nå piper hun kun i situasjoner hvilken som helst hund ville ha pepet.

Jeg ville belønnet ønsket atferd. Er hun avslappa og rolig, får hun springe til vannet. Piper og stresser hun, får hun ikke gjøre noe annet enn å gå pent fot. Og så ta det i muuuseskritt, ikke forvent at hun går langs hele stranda uten et pip på første forsøk :)

Uva stresser forresten også før sporstart, men hun piper ikke. Det har hjulpet veldig å ta en liten touch med henne før hun får starte. Jeg setter meg ned på huk med henne, stryker og snakker til henne. Hun roer seg og samler seg, så kan vi gå. Jeg aner ingenting om jakt-trening, men kanskje du kan prøve noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flats har vel endel lyd, men jeg ville kjørt masse mengdetrening kombinert med å overse lyd og hindret henne i å oppnå noe når hun piper. Å få henne lydløs ved vann kan ta mange timer over mange dager, kanskje uker. Ville også kjørt rotrening i de situasjonene, få henne til å være rolig og se andre hunder bade, uten at hun får lov selv. En tur til stranda trenger ikke bety hun får bade, det kan hun godt lære seg.

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...