Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrvertavtaler?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Hei allesammen! ((:

På grunn av vanskeligheter med huseier ovenfor anskaffelse av hund nummer to, har vi kommet til konklusjon om å flytte fra huset siden leieavtalen overstyrer muntlige avtaler. Vi er allerede i omgang med nytt bosted, men ettersom dette kan ta litt tid, gjerne måneder, ønsker vi å sette vår nåværende hund ut på fôr i mellomtida. Det er selvsagt ikke en ønskelig situasjon, men ettersom valpen snart kommer til oss, vil vi ikke utsette kjøpet siden valpen er delaktig i min utdanning for året. Uansett...

Denne sammenheng lurer vi på om noen har noe tips ifht fôrvertavtaler? Om det burde være skriftlig, og hva innholdet evt burde være? Veterinær, tidsperiode, ansvar, og generelt om der skulle være andre ting som er lurt å ha med?

Tips og erfaringer mottas med den største takk!

(Beklager rotete innlegg eller feil plassering, litt rotete på nettbrettet i hastens tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere er ute etter er vel rett og slett hundepass :) Det er nok en god ide å få ting skriftlig. Hvor lenge passet skal være (ca i hvert fall) og hvem som tar utgiftene er vel det viktigste. I utgangspunktet burde vel dere både ta alt av utgifter og også evt vurdere å betale for passet ( med mindre dere finner noen greie mennesker som vil passe hund gratis:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ser jo ikke ut til å være ute etter forvert, men etteer hundepass over en gitt periode. En forvert får hunden som sin, deres skal jo tilbake til dere om jeg forstår det rett. Pris på hundepass varierer mellom 150-250,- pr døgn sånn ca. Siden det er snakk om en valp er det jo på mange måter mer jobb enn med en som er voksen og ferdig oppdratt. Den skal sosialiseres og trenes, og den jobben overlater man heller ikke til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ser jo ikke ut til å være ute etter forvert, men etteer hundepass over en gitt periode. En forvert får hunden som sin, deres skal jo tilbake til dere om jeg forstår det rett. Pris på hundepass varierer mellom 150-250,- pr døgn sånn ca. Siden det er snakk om en valp er det jo på mange måter mer jobb enn med en som er voksen og ferdig oppdratt. Den skal sosialiseres og trenes, og den jobben overlater man heller ikke til hvem som helst.

Tror det er "nåværende hund", ikke kommende valp, som trenger pass, om jeg leste startinnlegget rett….Men prisen blir vel som du angir her, uansett. Ikke så mange som vil passe en hund de må gi tilbake etter en stund, uten en viss kompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik kontrakt bør inneholde klart hvem som dekker kostnader i forbindelse med mat, veterinær, nødvendig utstyr og forsikring.
Eventuelle materielle skader som hunden kan gjøre (spise sofa, bord, telefoner etc).
Klart eierforhold.
Hva skjer om hunden dør?
Hva skjer om hunden skader noen mens den er hos hundepasser, f.eks biter et menneske. Hvem skal da ta hunden med til veterinær for avlivning?
Fra når pass av hunden starter og til når.
Hvor mye hundepasser får som kompensasjon for hundepass, for det er nettopp hva det er, pass og ikke forvertavtale.

Man må også være klar over at hunder kan endre adferd når de kommer til et nytt sted, så hva hundepasser ser av hunden hos dere behøver ikke nødvendigvis være hva de opplever når hunden kommer hjem til dem og at det da kan kreves ekstra arbeid fra hundepassers side.

Dere må også være klar over at hundepasser fort kan kontakte dere og si at dette orker de ikke, klarer de ikke, det har skjedd noe så de må levere hunden igjen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sier som flere, dette er jo ikke fôravtale - dette er jo hundepass. Og hvorfor kan du ikke bruke eksisterende hund i forbindelse med utdannelsen og droppe valpen?

Men om du skal ha hundepass så må du betale for det. Litt avhengig av hvor lenge - men jeg vil anta at en rimelig sum å tilby er rundt 120 til 150 kroner i døgnet, eller sånn rundt 4 000,- pr. måned.

Viktig å ha avtalen skriftlig - hvor lenge, når dere skal betale - at dere holder veterinærforsikring, betaler vaksiner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet inn mange gode forslag til "kontrakt!

Fôravtaler er vel noe som etablerte oppdretter bruker for å kunne ha mulighet til å ha flere hunder å velge i for å få til og planlegge avl.

Avtalene er tidsbegrenset og antall kull. Fòrverter får hunden om hunden ikke skal i avl (ofte eksteriør eller helse årsaker) eller når hunden jar fått antall kull som avtalt eller hunden har nådd avtalt alder.

Seriøse oppdrettere er rause med sine fòrverter og er ikke ute etter å utnytte fòrverter.

Jeg har hørt om en oppdretter som har laget fòravtale på hunder som hun har hatt selv fra valp men som ikke skal i avl.

Hun har laget fòravtale som har vart noen år for slike hunder.. bare fordi hun vil følge opp hunden som feks har hd/patella.. altså hun vil ikke selge hunden men "helseproblemer" : Får å kunne se hvordan helsa utvikler seg og er med for eventuelt utgifter ..

Forøvrig leser jeg ditt innlegg at du er ute etter hundepass. Det er noe helt annet.

En forvert eller "langtidspasser" blir ofte knyttet til hunden.. og det er bra.. Det er viktig å forstå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er "nåværende hund", ikke kommende valp, som trenger pass, om jeg leste startinnlegget rett….Men prisen blir vel som du angir her, uansett. Ikke så mange som vil passe en hund de må gi tilbake etter en stund, uten en viss kompensasjon.

My bad, skylder på lang dag med mange timer bak rattet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...