Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen piper og piper


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Vi har fått valp! Etter ca 8 timer i bil kom valpen hjem til oss. Ingen sutring eller noe på bilturen. Etter oppfordring fra oppdretter stengte vi burdøra. Han stoppet å pipe med en gang (nesten), men 7 timer uten dotur ble litt mye, så det kom noen dråper på teppet før jeg fikk løpt ut med han.

1. Men nå som han har blitt litt kjent med huset og familien, så hopper han hele tiden. Av glede selvsagt, men han er så liten at han gjerne vil "hoppe" opp og ha labbene på knærne våre. Han er en terrier, så vi må jo være strenge mot han. Men hva/hvordan kan vi få han til å slutte å hoppe opp på oss? Han gjør det jo av glede, men det kan fort bli en dårlig uvane når han blir eldre.

2. Han piper. Masse. Om natten piper han kun med en gang, eller hvis noen går ut/inn av rommet. Om morningen piper han, og det er fordi han må på do.

Men, han piper også en del når vi ikke gjør noe (med han). Han går rundt og piper, og jeg vil ikke at han skal ha den vanen at han går å piper. Vi prøver å overse han så godt som mulig, men han fortsetter å pipe.

Det ble litt langt og rotete, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en valp på åtte uker som nettopp har blitt fjerna fra mor og søstre, jeg ville pepet jeg og.

Hvorfor stoppet dere ikke på bilturen og lot han gå på do? Åtte timer er veldig mye for en valp!

Ang. Hoppingen ville jeg bare snudd meg når han hoppa opp, og bare tatt han forsiktig ned hver gang. Ikke noe kjefting og brøling hvertfall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen hopper opp, så gir dere den ikke noe oppmerksomhet før den har hoppet ned. Evt. ta et skritt unna så forbeina kommer ned på gulvet igjen, og så ros masse.

En terrier må man ikke være streng med, man må være konsekvent. Det er to veldig forskjellige ting, og forskjellen ligger i at det å være konsekvent, bare betyr at dere opprettholder reglene dere har laget, ikke at han ikke får lov til noen ting. For eksempel synes jeg det er helt greit å ha hunden min oppi sofaen. Det betyr ikke at han er uoppdragen hvis han er i sofaen, for det får han lov til. Derimot får han ikke lov å hoppe opp i sofaen hos fremmede uten å ha fått tillatelse først - og DER kommer dette med å være konsekvent inn i bildet, da må han aldri få lov å hoppe opp i en sofa hos fremmede før han får lov.

Når valpen piper, så må du gjøre en vurdering på om det er noe den trenger. Er den sulten? Tørst? Må den tisse? Hvis svaret på alt dette er nei, så bare overse pipingen, og når han blir stille, kan du belønne og finne på ting med ham. Men ikke la ham pipe og klynke seg til kos hele tiden, det kan bli slitsomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare nevne i tillegg at

Jeg duller og koser masse med valpen den første uka.. Er ikke spesielt streng.

Veldig viktig å prioritere å bygge en god relasjon.

Jeg ligger mye på gulvet de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...