Gå til innhold
Hundesonen.no

prolaps? hjelp


Recommended Posts

Skulle på morgentur med mr jrt på snart 4 år. Rigget oss til på en slette for å leke litt mot slutten. Da han begynte å løpe hylte han til flere ganger, havnet på ryggen og kom eg ikke opp.

Løftet han opp og bar han hjem. Kunne ikke bruke bakbeina og sleper srg fremover hvis han prøver å gå. Ringte taxi og dro til vet.

Hun klemte og bøyde sjekket reflekser og han reagerer på smerteklyp mellom tærne på bakbeina samt knereflekser. Hun trodde det var prolaps i ryggen og sendte oss hjem med beskjed om fullstendig ro og ny time om to dager.

Ingen smertestillende.

Noen som har opplevd dette?

Har time hos lørenskog dyreklinikk halv fire for en second opinion.. vil gjerne høre fra folket her om erfaringer.

Bør han ikke ha smertestillende? Nå ligger vi på plenen. Han sleper hvis han prøver å gå. Klarer ikke reise seg. Har spist litt. Tygger på lekene sine.

Jeg er livredd og har ikke stoppet å gråte.

Andre anbefalinger til veterinærer på romerike? Har ikke erfaring med deres kompetanse på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne bloggen handler om en hund som fikk prolaps, behandling og veien videre for den hvis du vil lese:

Del 1: http://kennel-minstemann.com/index-filer/Page3340.htm

Del 2: http://kennel-minstemann.com/index-filer/Page4577.htm

Jeg synes den er veldig godt skrevet, i bloggen skriver hun blant annet:"Hvis vi hadde slått oss til ro med det vi fikk beskjed om hos veterinæren på Ski, ville sjansene for en vellykket operasjon sunket for hver time" så jeg tenker at hvis du føler deg usikker på den første veterinæren så kanskje du burde ringe en annen for å høre hva de sier? Noen med spesialkompetanse på prolaps hvis det finnes? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at man skal operere så fort som overhodet mulig dersom det et operabelt tilfelle, i hvertfall - så hadde jeg fått denne beskjeden ville jeg også søkt second opinion for å være sikker.. Dersom det ikke er noe som er mulig/anbefalt å operere stiller jo saken seg selvsagt annerledes..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk prolaps som 5mnd gammel. Han ble gitt smertestillende og beskjed om ro i to uker (vi viste ikke da at det var prolaps). Vondt i alle store ledd og dårlig balanse hadde han. I løpet av de neste ukene var vi bare ute for å gå på do, og han ble bært i trapper etc. Etter noen dager var han merkbart bedre.

Det gikk to år og så begynte jeg å se at ryggen ikke var som den skulle, mye avlastning og etc.. Vi røntget og ble sendt til oslo for ct scanning. Han hadde prolaps som hadde begynt å gli mer ut og det var dette han hadde som 5 mnd gammel som vi da fant ut av.

Dessverre var det flere ting som gjorde at jeg valgte avlivning fremfor operasjon. Men det er ingenting i veien for at din hund skal kunne bli bra igjen forutsatt at prolapsen blir behandlet/ operert raskt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos veterinær nr. to.

Klemte, tittet og tok røntgen. Viser seg at han har motorikk og føler smerte, endetarmsåpning slappere enn normalt. Står ikke på beina, sleper de etter seg om han prøver å gå. Fikk beroligende og muskelavslappende før røntgen.

Røntgen viste ingenting unormalt enn at det mellom to av ryggvirvlene var noe mindre 'mellomrom' enn resten. Veterinær visste ikke om det hadde noe med tilstanden å gjøre. Ble sendt hjem med stuptrøtt hund som lekker, metacam og zoolac.

Smerte/betennelsesdempende skal lindre og evt senke hevelser rundt skaden. Vet skulle ringe meg i morgen så tar vi det derfra.

Vil fortsatt gjerne høre erfaringer og råd, gode som dårlige. Kan ikke fatte at dette har skjedd og at jeg har en hund som i skrivende stund ikke kan gå.

Jeg er ganske fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som også har hatt prolaps i ryggen etter skade.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med kiropraktor for videre oppfølging.
Og veldig fint at han nå har fått smertestillende og betennelsesdempende, det gjør at prosessen med å bli fin igjen går fortere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gaar sov han til 12, og saa laa vi paa plenen hele ettermiddagen. Da jeg loftet han inn igjen, gikk han sjanglende til utgangsdora igjen. :)
Var hos vet igjen igaar for sjekk (29 timer etter det skjedde). Viste henne at han kunne staa og gaa (med buet rygg) og hun var veldig fornoyd med fremgangen, Skal fortsette med metacam og kommer tilbake for sjekk neste uke med mindre han blir verre.

I dag sov han til kl 13. og vi har vaert i hagen frem til kl 16. Han klarte da ikke gaa paa gresset, men tisset med min stottende haand under baken. Derimot ikveld, klarer han aa gaa paa gress. Bar han 200m til naermeste fotballbane hvor han fikk basjet for forste gang siden tirsdag, for jeg bar han hjem igjen.
Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey har prolaps i ryggen. Den ligger ganske langt bak, og har relativt god plass. Det tok tid før jeg merket det, og hun ble gradevis (over to år) stivere og stivere.. begynte å halte på frembena av og til. Etter flere mislykkede vetbesøk dro jeg til Jeløya dyreklinikk. Prolapsen ble nevnt etter 5-10 minutter, og påvist i CT to dager etterpå..

Vi har vært med på et prosjekt hvor de sprøyter inn en blanding med kortison og epidural rundt prolapsen. Dette skal gjøres i tre omganger, og man må ha hunden i CT hver gang det skal gjøres..

På Zoey Har dette fungert veldig fint, smertene har gitt seg, og vi holder henne nå i sjakk med vannterapi, massasje og laserbehandling :)

Høres ikke noe sørlig ut å ha så vondt som voffen din.. :/ Føler med dere begge to, og håper han bli bedre snart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...