Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelpes.


Alegro
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang.. men å komme hjem til en 7 mnd gammel unghund har hatt to sider. jeg begynner å lure litt på om han egentlig har gått av å bo her på gården jeg.. når han nr 1 ikke kan være løs og nr 2 blir stresset av å være utendørs her uten å kunne gå etter det som tiltrekker ham. Pappa har nemlig ikke gjort det lett med tanke på trening fra han var mindre.. Han har f.eks ikke fått mulighet for å lære at han ikke går inn i fjøset uten oss, eller dvs ta å forsyne seg av kattenes melk.. egg og annet som står i fjøset.. og han lukker ikke dørene heller, han sier der i mot at nei.. bikkja kan ikke være løs.. for han stjeler egg. Nå som han da i 4 mnd har blitt holdt borte fra det som har fristet ham.. så er det kliss kliss umulig å trene ham løs her hjemme.. ved beste annledning stikker han av.. løper rett bort på møkkahaugen finner det han vil ha og storkoser seg.. og etterpå spyr han og får sprutbæsj så det holder.. HVA er egentlig greia? jeg skjønner godt at en hund er sulten og syns slakterester osv lukter godt.. men hvorfor skal de spise seg syke?

Jeg ville ikke ha sånn løpesnorsbikkje som bjeffer mot alt som kommerforbi fordi han blir stresset over å ikke kunne gå bort å undersøke tingene..

med en gang han er inne, så slapper han av med en gang.. han er med oss.. hører på oss og er supersnill. han vet hvor han får gå og ikke gå.. han er så veldig lydig og med oss når det er ro i stemningen. han tar ting på et blunk. (men godbiter gjør seff sin del :S ) og alle andre steder enn hjemme så oppfører han seg veldig høflig og er omgjengelig.
Men her hjemme.. eller UTE er han superstresssa pga alle luktene..

forslag til hvordan jeg skal trene? skal jeg ta ham MED til det som frister ham slik i bånd og trene passering der.. er det andre ting som jeg bør passe godt på, eller andre ting jeg kan trene for å øke tilliten og lederskapet mitt? Jeg vil SVÆRT gjerne kunne si til hunden. NEi, det er ikke til deg. la vær.. kom tilbake i slike tilfeller. kjente jeg ble litt rådløs da han nermeste glefset knurra og freste mot meg da jeg prøvde å ta etter halsbåndet for fysisk fjerne ham fra det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å være mer utendørs og generelt øke lydigheten. God hverdagslydighet gjør det meste så mye enklere. Hvilke aktiviteter får hunden i hverdagen?

At dere må bruke langline og diverse hjelpemidler for å hindre selvbelønning nå, det betyr jo ikke nødvendigvis at det er en varig løsning etter dere har fått en eldre hund som er formet med mer hverdagslydighet :)

Edit. Hundekurs er et forslag. I tillegg kan hundebøker gi mange konkrete tips til aktiviteter og løsningsforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ikke bare trening som kommer inn, noe er rase og individbetinget også, og få en hund til og ikke spise ting den liker feks er bortimot umulig. Man kan jo få de lydige nok (kanskje, kommer vell litt an på rase og individ) til og ikke løpe bort til møkkahaugen når man ser dem og får avbrutt før de kommer dit, men og lære de at de selv på egen hånd ikke skal gå dit, det tror jeg blir vanskelig. Hvorfor de spiser til de blir syke? De har jo gjerne litt mer primale innstinkter enn oss, de spiser der de kan og de spiser gjerne mye når muligheten byr seg, de klarer jo ikke forstå på forhånd at ånei, dette kan jeg ikke spise da blir jeg dårlig.. Dessuten er han jo ung også, det kan ha noe med stressnivået og gjøre, det er mye som foregår i kroppen også. Ikke alle hunder kan gå løse og ikke alle hunder er veldig lydige, liker alle dyr etc, de er forskjellige, det finnes ingen garantier for at din hund blir akkurat den hunden du ønsker deg eller at den kan gå løs på gården og ikke røre noe den ikke får lov til.

Men tren kontakt, tren innkalling, tren på at det er gøy og være med deg, det er gøy og høre på deg, si ifra når han gjør noe han ikke får lov til, kanskje gå en lang god tur før du slipper han på gården, kanskje han er litt roligere om han er sliten og kanskje han ikke får et fullt så stort behov for og utforske og finne på tull om han er sliten. Og viktigst av alt, ha han bare ute løs når du er ute sammen med han og følger med, ikke la han få mulighet til og gjennomføre de tingene han ikke får lov til. Ha på langline om det gjør det lettere og få stoppet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for beroligende svar. Det har gått mye bedre nå.. dvs.. jeg har brukt litt mer tid.. tatt det med ro.. ikke laget så mye styr ut av det. Han har godt av å gå "bånd"turer selv også hjemme på gården da det er jo så stort. I går satt vi utenfor og hilste og så på kaninungene. Det tok han kjempe fint.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...