Gå til innhold
Hundesonen.no

Etterlyser erfaringer med gigant flybur på innenlandsreiser


Recommended Posts

Jeg har et spørsmål ang flybur til stor hund. Jeg har snakket med SAS ang de strekningene jeg har tenkt å reise, og fikk beskjed om at de tok bur på størrelsen 102x69x76cm (LxBxH). Norwegian tar 120x81x84 på de samme strekningene. Problemet mitt er at jeg ikke finner bur i den størrelsen Norwegian tar, de jeg finner er hakket større; Vari Kennel Giant og et SAS Trust Forewarding selger, på 122x81x89. Er det noen som har prøvd å reise med denne størrelse bur innenlands? Enten fra Bergen eller fra Trondheim (ikke Oslo, da flyene derfra visstnok tar større bur). Slik jeg ser det er alternativet mitt å kjøpe et mindre bur (feks Cayman Clipper 7; 105x75x79cm) og satse på at de ikke er så strenge på hund-bur-størrelsesforholdet. Personlig mener jeg det ikke har så mye å si; det er ikke snakk om lange reisetiden uansett. Setter pris på tanker og erfaringer rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om hvor strenge de er på å overskride den oppgitte maksstørrelsen på buret, men ift om buret er stort nok for hunden er det veldig variabelt. Vi reiste noen turer med vår bikkje med MYE pels på med et bur som vel strengt tatt var bare akkurat passe stort, og opplevde et par ganger at folka i innsjekkinga reagerte og stusset over dette, men som oftest sklei vi gjennom uten kommentarer. Men, min opplevelse er at de stort sett lar seg diskutere med, og at disse vurderingene i stor grad går på personalets subjektive oppfatning av hvor stort bur hunden bør ha. Kan være verdt å ha i bakhodet, er vel ikke sikkert ALLE lar seg diskutere med.

Nå har vi bytta bur til et som vel er litt for stort for henne, og slipper selvfølgelig dette problemet helt, men vi ble etter hvert litt redd for å risikere å møte på et virkelig vrangt menneske på flyplassen som vi antar kan nekte oss å fly fordi buret er for lite for hunden ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med bur av den største størrelsen du beskriver. Jeg husker ikke lenger hvilket selskap jeg reiste med (jeg kan grave i eldgamle reisedokument om det er viktig), men det jeg husker er at det var ulike type fly på de ulike avgangene, selv innenfor samme selskap. Så om det var plass til hund 0900 på morgenen, var det ikke sikkert det flyet var stort nok til flyburet. Mens for eksempel 1600-avgangen var større, og dermed hadde plass. Om det ble forståelig?

Jeg reiste på parringsferd fra Oslo til Kirkenes, og hjem igjen, og det gikk greit. Men jeg skjønner jo at det er forskjell på flyene - for jeg reiste opp en måned før uten hund for å hilse på hannhunden, og da fløy vi relativt lite propellfly med et par mellomlandinger, så det hadde ikke vært sjans i det hele tatt å få flyburet inn i det.

Ellers er min erfaring at de ikke er altfor strenge - jeg vet om flere som har fått med hund ombord i kabinen selv om hunden veier for mye, men de har fått dyttet den nedi veska og derfor har det gått greit.

Jeg ville vel personlig ikke sjangset på det selv, men jeg er ikke av typen som tøyer regler og gambler med ting som å få med meg hunden dit jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund jeg flyr med, som har et bur som er ifølge retningslinjene, men jeg har sett en god del større hunder i tilsvarende bur. Ellers har jeg reist med en hund jeg trodde skulle komme inn i kabinen, men som måtte i lasterommet, og som måtte i et bur som var så lite at det var på grensen til dyremishandling - det gikk greit.. Det er dog mange år siden, mulig de har blitt strengere. Jeg har vært borti å bli kontrollert på burstørrelsen kun èn gang, men da ikke med min egen hund (reiste med hunden for noen andre), og de kontrollerte det ved å be meg få hunden til å stå oppreist i buret. Ellers har jeg hørt om folk som har hatt bur i Giant-størrelsen, som har fått bli med fly selv om buret var for stort. De måtte da tilkalle eier, og demonterte buret for å få det inn, og deretter laste hunden. Ikke vet jeg, men det er utrolig surt å bli stående på en flyplass fordi de måler buret og at det er noen cm for stort. Jeg ser for meg at målene er der pga størrelsen på døren de skal inn, men jeg vet ikke. Utifra tråden om å reise med hund i fly, så ser jo selve rommet de skal være i stort nok ut, noe som forsterker mine tanker om at det må være såpass lite at det kommer inn døren. Men jeg må si jeg synes det er veldig rart at SAS Trust Forwarding selger bur som er for store til å komme inn i flyene, det kan umulig stemme?

Det høres jo positivt ut at det går an å diskutere med de, men selve diskusjonen kommer jo ikke før man allerede har sjekket inn, bagasjen er levert og man skal levere hunden før avgang en halvtime-time før. DA er det leit å få avslag på reisen, og ikke få være med. Men er det egentlig en stor sjanse for at det skjer? Alternativt kan man kanskje få avslag når de forsøker å laste hunden og det viser seg at buret ikke kommer inn gjennom døren.. Kan tenke meg de kan være litt vrange da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med et annet menneske hos SAS cargo / sjekk med wideroe.no - chatten (helst egil eller odd) og få de til å sjekke for deg.

Alle Boeing 737-fly har like stort lasterom. SAS og norwegian flyr nøyaktig samme fly på samme strekningene innenlands norge.

Eneste diffen er at Widerøe flyr sommerruta for SAS mellom Trondheim-Bodø-Tromsø så her er det Q400 propellfly. Det kan evt ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notification-quote.

Sorry trådkupp, men knabber Kanger i to sek.

Når man flyr med hund fra Sola, er det sånn som på Torp hvor hunden er sammen med deg helt til du boarder? Altså, sjekker inn buret og så står det og venter ved flyet? Flyr med SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry trådkupp, men knabber Kanger i to sek.

Når man flyr med hund fra Sola, er det sånn som på Torp hvor hunden er sammen med deg helt til du boarder? Altså, sjekker inn buret og så står det og venter ved flyet? Flyr med SAS.

Jeg er ikke Kanger, men har flydd fra Sola mange ganger og du får ikke ha med hunden til gaten men må levere den i spesialbagasje når du skjekker inn. Det der for øvrig lurt å beregne enda bedre tid enn du tror, for de er ikke særlig raske på Sola, og som regel må du stå i tre laaaaaange køer for å få levert bikkja. Først for å sjekke inn, så for å betale for hunden og så for å levere hunden.. Har ikke vært borti lignend på andre flyplasser jeg har fløyet med hund fra, men syns det som oftes er sånn på Sola.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Kanger, men har flydd fra Sola mange ganger og du får ikke ha med hunden til gaten men må levere den i spesialbagasje når du skjekker inn. Det der for øvrig lurt å beregne enda bedre tid enn du tror, for de er ikke særlig raske på Sola, og som regel må du stå i tre laaaaaange køer for å få levert bikkja. Først for å sjekke inn, så for å betale for hunden og så for å levere hunden.. Har ikke vært borti lignend på andre flyplasser jeg har fløyet med hund fra, men syns det som oftes er sånn på Sola.

Åh, det var kjipt. Hunden flyr Sola-Bergen-Trondheim (tyve min venting på flyet i Bergen, ikke skifte fly) og om hun må sjekkes inn så tidlig så blir det lenge på fly for henne. Vi har fem timer på Sola, så tid er ikke noe problem sånn sett, mest kjipt for hunden.

Takk for svar uansett. :)

Kanger! Nå får du bli nerd nok til at du får makt og gjort om på sånt altså. Helst til i morgen, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt det så er størrelsesgrensa forskjellig fra flytype til flytype for at det skal være mulig å få det inn i luka under der.

Bruker dette gulliverburet:

7: 73 x 75 x 104 cm

Burets vekt: 11,3 kg

Hundens max vekt: 50 kg

Og om du får hunden din til å sitte/ligge inne i buret når du sjekker inn så trur jeg ikke de vil se om det er hakket for lite. Men det er jo for hundens egen sikkerhet at buret skal passe (de nevnte noe om å knekke ryggen), men har aldri hørt at det har gått galt for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry trådkupp, men knabber Kanger i to sek.

Når man flyr med hund fra Sola, er det sånn som på Torp hvor hunden er sammen med deg helt til du boarder? Altså, sjekker inn buret og så står det og venter ved flyet? Flyr med SAS.

Sendte akkurat hund fra Sola. Først må du i "innsjekk" køen å laste av vanlig bagasje, så må du i spesial bagasje køen/rommet. Hvor de sjekker buret for nark f.eks. (Tok en sånn "swab" prøve av buret mitt) Vist buret er lite nok går det igjennom en sånn bagasje maskin. (ikke med hunden inni tror jeg). Så går du ut en dør, setter hunden i buret igjen og går ifra den der. Så må du gjennom sikkerhetssjekken selv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte akkurat hund fra Sola. Først må du i "innsjekk" køen å laste av vanlig bagasje, så må du i spesial bagasje køen/rommet. Hvor de sjekker buret for nark f.eks. (Tok en sånn "swab" prøve av buret mitt) Vist buret er lite nok går det igjennom en sånn bagasje maskin. (ikke med hunden inni tror jeg). Så går du ut en dør, setter hunden i buret igjen og går ifra den der. Så må du gjennom sikkerhetssjekken selv osv...

Nark? Sola-Bergen-Trondheim? Det er litt lol. :P Men sure. :)

Jeg skal ikke sjekke inn noen annen bagasje enn hunden, kan jeg gå rett til spesialbagasje da?

Lurer på hvor lenge jeg kan drøye det før jeg leverer fra meg hunden og går gjennom sikkerhetskontrollen. Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nark? Sola-Bergen-Trondheim? Det er litt lol. :P Men sure. :)

Jeg skal ikke sjekke inn noen annen bagasje enn hunden, kan jeg gå rett til spesialbagasje da?

Lurer på hvor lenge jeg kan drøye det før jeg leverer fra meg hunden og går gjennom sikkerhetskontrollen. Hm...

Ja ett eller annet slikt xD De stappet i hvert fall en prøve i en sånn maskin som sa clear :P Sola - Bergen - Ålesund i hvert fall :)

Tror du kan gå rett til spesialbagasje da ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari, gå på wf.nos chatt og hør. De ordner seriøst svaret på alt. Nesten som 1881!! :P

Eller så ringer du bare til sola flyplass og hører med noen, sier de noe urealistisk idiotisk prøver du en annen person. Flyplassansatte har en lei tendens til å generalisere svar til noe som man aldri kan klage på, fordi nordmenn + reise = er man misfornøyd gir man overhøvlinger lik juling og går rett i avisa. Det skjer noe med folk når de reiser, derfor er det greit å "safe".... Men treffer du rette folk (som meg da jeg jobba på GM) får du ærlige svar om hva som går an/ikke går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wf.no? Men jeg skal fly med SAS? Skrivefeil eller skal jeg faktisk hendende meg til dem?

Men nå har jeg vel egentlig fått svar via de andre her. Tror jeg. Kjipt at man ikke kan ha de litt lengre sammen med seg, det var helt supert da vi fløy med Widerøe fra Torp. Du fikk meg til å skryte på facen deres til og med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wf.no? Men jeg skal fly med SAS? Skrivefeil eller skal jeg faktisk hendende meg til dem?

Men nå har jeg vel egentlig fått svar via de andre her. Tror jeg. Kjipt at man ikke kan ha de litt lengre sammen med seg, det var helt supert da vi fløy med Widerøe fra Torp. Du fikk meg til å skryte på facen deres til og med. :)

Må bare le litt av at vi tenker så ulikt, for jeg er så fornøyd med at jeg får levert bikkjene med en gang på Sola, for jeg tenker at da ligger de jo i bura og har det freit, i stedet for å stresse rundt med meg inne på flyplassen, gjennom sikkerhetskontroll osv. Men når jeg flyr fra Vigra, så er de generelt mer hundevennlige eller noe, så der vil de helst at jeg har hunden til gaten. Det syns jeg bare er stress! Og en gang holdt Fasit på å løpe bananas inn i kafeområdet forsi de skulle ha han til å gå igjennom sikkerhetsslusa uten halsbånd på, ved at en vekter skulle ta imot på andre siden. Trygt å si at han ikke akkurat tok imot, og jeg fikk ikke hente han heller - før jeg hadde kommet meg gjennom.... Mye morro for penga d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare le litt av at vi tenker så ulikt, for jeg er så fornøyd med at jeg får levert bikkjene med en gang på Sola, for jeg tenker at da ligger de jo i bura og har det freit, i stedet for å stresse rundt med meg inne på flyplassen, gjennom sikkerhetskontroll osv. Men når jeg flyr fra Vigra, så er de generelt mer hundevennlige eller noe, så der vil de helst at jeg har hunden til gaten. Det syns jeg bare er stress! Og en gang holdt Fasit på å løpe bananas inn i kafeområdet forsi de skulle ha han til å gå igjennom sikkerhetsslusa uten halsbånd på, ved at en vekter skulle ta imot på andre siden. Trygt å si at han ikke akkurat tok imot, og jeg fikk ikke hente han heller - før jeg hadde kommet meg gjennom.... Mye morro for penga d.

Samme her, på Vigra var dyret med inn til gaten. Så plasserte jeg han i buret som bakkemannskapet hadde plassert ute ved flyet. Har heldigvis en veldig bedagelig hund så det hele foreløp uten problemer. Har heldigvis sluppet å tenke på å måtte ta av halsbånd og slikt. Der gikk han fint igjennom og så sjekket de ham bare med den der dingsen sin. (Den som de holder såvidt over kroppen og scanner etter metall objekter eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare le litt av at vi tenker så ulikt, for jeg er så fornøyd med at jeg får levert bikkjene med en gang på Sola, for jeg tenker at da ligger de jo i bura og har det freit, i stedet for å stresse rundt med meg inne på flyplassen, gjennom sikkerhetskontroll osv. Men når jeg flyr fra Vigra, så er de generelt mer hundevennlige eller noe, så der vil de helst at jeg har hunden til gaten. Det syns jeg bare er stress! Og en gang holdt Fasit på å løpe bananas inn i kafeområdet forsi de skulle ha han til å gå igjennom sikkerhetsslusa uten halsbånd på, ved at en vekter skulle ta imot på andre siden. Trygt å si at han ikke akkurat tok imot, og jeg fikk ikke hente han heller - før jeg hadde kommet meg gjennom.... Mye morro for penga d.

:D Ja, sant? Da jeg fløy med Fyda fra Torp så funket det helt perfekt. Men hun var jo veldig lydig, eldre og rolig, så jeg fikk henne bare til å ligge der sammen med oss. Vi gikk gjennom sikkerhetsslusa med hansbånd og kobbel og alt. :D

Komisk at man får så forskjellige erfaringer. :) Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at du har rett, for akkurat denne snuppa er det sikkert like greit å bare ligge i buret. Alternativet er jo å frese rundt på en flyplass med to mennesker hun aldri har møtt før, det er jo egentlig langt mer stressende. Det var fint du delte din erfaring kjenner jeg, nå ser jeg det på en annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wf.no? Men jeg skal fly med SAS? Skrivefeil eller skal jeg faktisk hendende meg til dem?

Men nå har jeg vel egentlig fått svar via de andre her. Tror jeg. Kjipt at man ikke kan ha de litt lengre sammen med seg, det var helt supert da vi fløy med Widerøe fra Torp. Du fikk meg til å skryte på facen deres til og med. :)

wf.no ja, ikke skriveleif. Widerøe er heleid av SAS enda, og har samme bakkemannskap og det som måtte være. For all things SAS Norge, hvis det er noe med billetten min eller whatnot, bruker jeg chatten til Widerøe :) Du kjøper billigst SAS-billetter hos wf.no også, enklere å booke enn på SAS' egne hjemmesider og mye bedre hjelp gjennom bestillingsprosessen til alt fra Australia til Hawaii :) chatten er døgnåpen på hverdager :)

Usikker på når siste innsjekkingstidspunkt for spesialbaggasje er, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spesialbagasje. De som flydde med hunden min skulle også ha med en bilstol til spebarn som spesialbagasje. De fikk beskjed om å komme 1-2 timer før avreise. Vet ikke om det var pga barna eller pga bagasjen da men... :P Kan være himla mye kø på sola så personlig ville jeg vært ute i god tid nå i feriesesongen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flydde med et SKUDO (?) 6 bur i et lite Widerøe propellfly, det var egentlig noen cm for stort men vi kom frem til at de bare hadde skrevet opp standardstørrelsene fra varikennel på hjemmesiden. Etter litt rot med forklaringer over telefon (jeg syns det var litt merkelig at maksmålene var akkurat til en serie med bur), fikk vi en forståelse på at døra var stor nok til buret vårt og det gikk greit. Men vi måtte gjennom en del personer altså, for ellers bøe vi avblåst med at de hadde burstørrelsene på nett, deal with it.

Gjelder å stille riktige spm og vite hva slags flytype som brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare le litt av at vi tenker så ulikt, for jeg er så fornøyd med at jeg får levert bikkjene med en gang på Sola, for jeg tenker at da ligger de jo i bura og har det freit, i stedet for å stresse rundt med meg inne på flyplassen, gjennom sikkerhetskontroll osv. Men når jeg flyr fra Vigra, så er de generelt mer hundevennlige eller noe, så der vil de helst at jeg har hunden til gaten. Det syns jeg bare er stress! Og en gang holdt Fasit på å løpe bananas inn i kafeområdet forsi de skulle ha han til å gå igjennom sikkerhetsslusa uten halsbånd på, ved at en vekter skulle ta imot på andre siden. Trygt å si at han ikke akkurat tok imot, og jeg fikk ikke hente han heller - før jeg hadde kommet meg gjennom.... Mye morro for penga d.

Jeg og ble veldig glad for den inputen der! Jeg synes alltid det er så ****** å lemne hunden i spesialbagasjen så tidlig i løpet, men stresset med å dra med meg diger bompigutt gjennom sikkerhetskontroll og whatnot...! Phjui! Pyton for hunden å vente i bagasjehallen, men sikkert like pyton å stresse med gjennom flyplassen. Så i valget mellom to onder er det kanskje like greit å lemne hunden først som sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt det så er størrelsesgrensa forskjellig fra flytype til flytype for at det skal være mulig å få det inn i luka under der.

Bruker dette gulliverburet:

7: 73 x 75 x 104 cm

Burets vekt: 11,3 kg

Hundens max vekt: 50 kg

Og om du får hunden din til å sitte/ligge inne i buret når du sjekker inn så trur jeg ikke de vil se om det er hakket for lite. Men det er jo for hundens egen sikkerhet at buret skal passe (de nevnte noe om å knekke ryggen), men har aldri hørt at det har gått galt for noen.

Jepp, det er min oppfatning også. Og da må jeg si at jeg heller mot å kjøpe et bur som i utgangspunktet er litt for lite pr def, og heller komme med på flere avganger pga burstørrelse. Jeg tror de lettere lar seg overtale til å sende hunden i et litt for lite bur enn å demontere det for å få det inn luken. Da trenger jeg bare et XL-bur, VariKennel, Gulliver eller Cayman 7 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Siden du er flyeksperten her. Jeg oppdget en liiiiten sprekk i plasten på flykassen jeg skal fly med i morra.... Kan jeg fikse det med litt gaffatape, eller er det helt krise???

Fix it with gaffa, neppe noe problem :thumbsup: Heck, de fixer fly med luftfartsgodkjent gaffa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...