Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør han den andre reddere enn nødvendig?


Margrete

Recommended Posts

Jeg har tre hunder i huset og etter nyttårsaften har jeg sett et par ting. F er skuddfast, tror jeg... den neste er redd, men sikker når det ikke smeller, Z har fobi/angst. Han forventer smell og liker seg ikke.

Så kommer det til betraktningen. På tur, kveldstid eller dagtid, så har jeg alltid med F, slik at han kan trygge de andre. I forigårs lufter jeg kun Z og besøkshunden alene, hvor resultatet var stikk motsatt av hva jeg trodde ville skje. Begge reagerte når det smalt, men ingen stakk av!? De kom seg begge fort og det var ikke mange minuttene før de lekte igjen. Ingen gikk å ventet på nye smell. På kvelden, da endelig Z fobi/angst dukket opp fra kjelleren, nektet han å gå ut med F. Når jeg så gikk inn med han og ut igjen med Z. Da det ikke noe problem... På samme måte i går. Jeg luftet alle tre sammen, begge reagerte kraftig på raketter. Luftet to alene på ettermiddagen, ingen reagerer kraftig på rakettene. Det samme på kvelden...

Nå har jeg vært ute med redd og reddest, hvor jeg tenkte at en liten test er på sin plass. Jeg skal trene! Noe som ville vært utenklig for et par dager siden. Han er glad og fornøyd, slutter mens vi er på topp og tar ut F og binder han opp, men nei, nå er han ikke glad og fornøyd lenger. Så inn igjen med F, og trene litt morro. Borte vekk var usikkerheten...

Har jeg nå funnet ut noe nytt her? Er ikke F så sikker? Eller er det noe annet? På K testen gikk han gjennom uten noe problem, så her er det noe rart jeg ikke aner hva er.

Kanskje litt om hvordan F er mot Z sånn i hverdagen; F er en bølle og en mobber. Han bruker enhver anledning til å gruse Z. Slik jeg har sett det hittil er at han ikke eier sos.antenner. Jeg har hele tiden beskyttet Z mot dette. Nå begynner jeg derimot å tro at F utnytter situasjonen, han kruser Z når Z er usikker og redd. Når Z føler seg i storform og tar igjen, så trekker F seg fort ut av situasjonen.

F er 1 1/2 år eldre enn Z og kastrat (pga sykdom)

Håper på betraktninger og nye innspill :(

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Kanskje litt om hvordan F er mot Z sånn i hverdagen; F er en bølle og en mobber. Han bruker enhver anledning til å gruse Z. Slik jeg har sett det hittil er at han ikke eier sos.antenner. Jeg har hele tiden beskyttet Z mot dette. Nå begynner jeg derimot å tro at F utnytter situasjonen, han kruser Z når Z er usikker og redd. Når Z føler seg i storform og tar igjen, så trekker F seg fort ut av situasjonen.

F er 1 1/2 år eldre enn Z og kastrat (pga sykdom)

Margrete

Interessant og sier kanskje litt om de "usynlige" signalene som utveksles mellom hunder?

Utfordrer til debatt om hva Margrete bør gjøre for å "normalisere" situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen :nono:

Svaret ligger vel egentlig oppe i dagen, lufte dem hver for seg og beskytte Z, men likevel. En hund som er skuddfast vil jo enten gjøre ting bedre eller ikke gjøre noe i det hele tatt. At ting forverrer seg med han til stede finner jeg interisant, og det hadde vært gøy med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi :-o Den var ny for meg...eller egentlig ikke kanskje?Man tror gjerne at en eldre hund vil trygge den engstelige ,men det kommer jo veldig ann på forholdet dem i mellom..

Jeg hadde en Groenendael hannhund/kastrat samtidig som jeg hadde ei mild lita tispe og jeg merket et hav av forskjell i hennes selvsikkerhet etter han tok siste turen til dyrlegen.Gamlegronnisen hadde sine problemer og han var en mester i utpsyking av vesla -hvis han fikk bestemme så fikk ikke hun lov til å nærme seg sofaen når jeg satt i den,hun fikk ikke ha en eneste pinne eller annen leke,ikke mat,hun fikk ikke nærme seg andre hunder etc.Samtidig var de verdens beste venner når han tillot det..Selv om jeg gikk inn og kontrollerte det hele slik at hun ikke skulle lide for mye under samboerskapet så er det ikke til å kommer forbi at det skjedde mye under bordet som ikke jeg fikk med meg.Hun var unselig,mørkeredd,initiativsløs og veldig dempende når han levde,og hun blomstret opp til å bli en fin og selvsikker ung dame kort tid etter at han døde.Selvfølgelig skyldes noe av dette at jeg endelig hadde ressurser nok til å konsentrere meg om å gi henne det hun trengte i tillegg.Hun var en omplasseringshund (retriever/bcblanding) som hadde bindt alene i en hage det første året av sitt liv og trengte vel å føle seg mest mulig backet opp i møte med den store verden istedet for å bli daglig psyket ned av Generalen på kammerstet.

Desverre døde hun veldig ung som følge av HD :D

Jeg vet ikke om det er noe av det samme som skjer mellom Faro og Zisco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...