Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal vi dra på ferie i desember?


Poter
 Share

Recommended Posts

Vi har så smått begynt å snakke om hvor vi skal reise i desember dette året. I fjor var vi i Dubai og det var helt supert! For et sted!! Men hvor skal vi dra nå, da?

Vi ønsker å dra til et varmt sted (helst ikke mer enn 30 grader) hvor vi kan oppleve litt av hvert. Vi liker å gjøre forskjellig, både strand og soling, men vil også oppleve ting, se ting, gjøre ting. Både avslapning og aktiviteter.

En gang skal jeg på safari, men det er for dyrt nå. Mannen har vært i Israel ellers har vi vært i Øst Europa og Tunisia. Sistnevnte var forresten utrolig kjedelig. Ja, og som sagt Dubai.

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Mexico, riviera maya. Langs kysten fra Cancun til Tulum er det mange fine steder, alt etter hva man ønsker. Det er aktivitetsparker og mange turer og utflukter å dra på. Snorkling, dykking, cenoter og mayaruiner bare for å nevne noe å gjøre. Cancun er vel kjent for uteliv, om man ønsker det.

Jeg var det i fjor, i oktober, som er slutten av regnsesongen (absolut ikke noe regn som plaget oss), så desember er en fin tid. Jeg er forelsket i stedet, og skal tilbake!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sykdommer? *har nettopp sett program om tropiske sykdommer på Discovery Channel* :|:P

Hva med Mauritsius eller Maldivene? Litt langt å reise, men går connection via Doha, så du kan fly OSL-DOH-MRU / etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en fast base og dra på dagsturer eller liker du å reise rundt? Anbefaler Mexico og spesielt yukatan halvøya om du liker det første. Liker du å reise rundt er det veldig mye fint å oppleve i asia. Veldig billig å fly innad i den verdensdelen med air asia iallefall :) Thailand har jo mye å by på feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt i Mexico, synes jeg hører om mye kriminalitet?

Jeg har reist rundt i mexico to ganger og har aldri opplevd noe skummelt. vestkysten og nord ved grensen til Usa er de stedene det er mest kriminalitet. Men man må jo ta forholdsregler som alle andre steder. Følte meg aldri utrygg på yukatanhalvøya iallefall. I fattige deler av landet føltes det mindre trygt. I mexico city ble vi veldig passet på av våre mexicanske venner som vi bodde hos da de er livredde for å bli kidnappet mot løsepenger (de bor i et priviligert strøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt i Mexico, synes jeg hører om mye kriminalitet?

På Yucatanhalvøya går det som veldig trygt. Det du hører om av kriminalitet er innenfor narkotikamiljøet, og befinner seg i omr. rundt Mexico city.

Det kan være litt skummelt om man skal leie bil og kjøre selv, og anbefales ikke på kvelds- nattestid. Landet går for å ha mye korrupt politi.. Men neste gang vi skal dit har vi lyst til å leie bil for å komme oss ennå mer rundt (leide bil på ene øya vi var en dagstur på, Cozumel, noe som var veldig ålright, og billig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sykdommer? *har nettopp sett program om tropiske sykdommer på Discovery Channel* :|:P

Hva med Mauritsius eller Maldivene? Litt langt å reise, men går connection via Doha, så du kan fly OSL-DOH-MRU / etc.

Ikke gi meg griller i hodet angående sykdommer!! *crazy*

Mauritius eller Maldivene hadde vært noe, kanskje særlig Maldivene, men det er jo litt langt å reise. Da vi reiste til Dubai mellomlandet vi i Doha, og det tok eeeevigheeeter! Mannen er ikke særlig gira på å gjenta det, så han vil helst at vi kan fly direkte et sted. For flyskrekken min vil det i grunn være best det også. Det går jo ikke så mye direkte fra Tromsø, men direkte fra Gardemoen tenker vi.

Vil du ha en fast base og dra på dagsturer eller liker du å reise rundt? Anbefaler Mexico og spesielt yukatan halvøya om du liker det første. Liker du å reise rundt er det veldig mye fint å oppleve i asia. Veldig billig å fly innad i den verdensdelen med air asia iallefall :) Thailand har jo mye å by på feks.

Jeg vil ha en fast base og dra på dagsturer. Greit å ha et fast sted som er nogenlunde rolig hvor jeg kan få hvilt meg mellom slagene. Har jo denne utmattelsesgreia, så er avhengig av et ok basested.

Jeg synes landene rundt Thailand høres spennende ut, kanskje særlig Vietnam. Vet dog ikke om jeg greier å reise så langt og lenge med fly pga flyskrekk.

Jeg har reist rundt i mexico to ganger og har aldri opplevd noe skummelt. vestkysten og nord ved grensen til Usa er de stedene det er mest kriminalitet. Men man må jo ta forholdsregler som alle andre steder. Følte meg aldri utrygg på yukatanhalvøya iallefall. I fattige deler av landet føltes det mindre trygt. I mexico city ble vi veldig passet på av våre mexicanske venner som vi bodde hos da de er livredde for å bli kidnappet mot løsepenger (de bor i et priviligert strøk).

På Yucatanhalvøya går det som veldig trygt. Det du hører om av kriminalitet er innenfor narkotikamiljøet, og befinner seg i omr. rundt Mexico city.

Det kan være litt skummelt om man skal leie bil og kjøre selv, og anbefales ikke på kvelds- nattestid. Landet går for å ha mye korrupt politi.. Men neste gang vi skal dit har vi lyst til å leie bil for å komme oss ennå mer rundt (leide bil på ene øya vi var en dagstur på, Cozumel, noe som var veldig ålright, og billig!).

Ok, skal skrive meg det bak øret, at det er trygge steder.

Monica, så jo din bildetråd etter du hadde vært i Mexico og det så jo utrolig herlig ut!

Vi har også blitt tipset om Oman. Der skal det visst være veldig pent. Enda mer strengt der enn i Dubai, så damer må gå med tildekket hode når man er utenfor hotellområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi meg griller i hodet angående sykdommer! *crazy*

Mauritius eller Maldivene hadde vært noe, kanskje særlig Maldivene, men det er jo litt langt å reise. Da vi reiste til Dubai mellomlandet vi i Doha, og det tok eeeevigheeeter! Mannen er ikke særlig gira på å gjenta det, så han vil helst at vi kan fly direkte et sted. For flyskrekken min vil det i grunn være best det også. Det går jo ikke så mye direkte fra Tromsø, men direkte fra Gardemoen tenker vi.

Jeg vil ha en fast base og dra på dagsturer. Greit å ha et fast sted som er nogenlunde rolig hvor jeg kan få hvilt meg mellom slagene. Har jo denne utmattelsesgreia, så er avhengig av et ok basested.

Jeg synes landene rundt Thailand høres spennende ut, kanskje særlig Vietnam. Vet dog ikke om jeg greier å reise så langt og lenge med fly pga flyskrekk.

Ok, skal skrive meg det bak øret, at det er trygge steder.

Monica, så jo din bildetråd etter du hadde vært i Mexico og det så jo utrolig herlig ut!

Vi har også blitt tipset om Oman. Der skal det visst være veldig pent. Enda mer strengt der enn i Dubai, så damer må gå med tildekket hode når man er utenfor hotellområdet.

Aner ikke hva slags tropiske sykdommer det er i Mexico jeg?! Leste en del rundt ang reiseråd, og slikt, og fant ikke noe. Som med alle andre steder anbefales det å ha grunnvaksinene, og hepatit A (denne gjelder mest ved langvarig opphold, men jeg har valgt å vaksinere meg mot hep. A og B for å få langvarig beskyttelse, så jeg ikke trenger å tenke på det ved annen reise). I tillegg tok jeg drikkevaksine mot kolera (det er ikke nødvendig, men det kan hindre turistdiarè bl.a), for jeg har alltid hatt følsom mage. Og vet ikke om det var det, eller at hygienen var bra, men jeg kom meg fint igjennom 2 uker uten noe diarè - vi var jo ikke sååå flinke til å unngå isbiter, salat, buffet osv osv (for i alle parkene vi var i var det et så mye du vil, så lenge man har betalt for å komme inn i parken.

Vi reiste rett før høysesongen, og da gikk det ikke direktefly. Men på vinterstid mener jeg det går (fra siste uka i Nov.-beg. Des.), og da er flyturen på 11 timer. Det er jo litt, så man bør jo være der hvertfall to uker.

Det jeg også likte med Mexico, er at man fikk så mye igjen for pengene. Ja, klart det koster litt å ligge på 5* all inclusive-hotell (vi hadde ikke valgt all incl. om det ikke var godt utvalg av restauranter), men vi satt igjen med følelsen av at vi fikk så mye mer enn det vi hadde betalt for.

Og alt av turer var godt organisert, og man ble hentet på hotellet.

Jeg savner det så sinnsykt. Være med på aktiviteter hvor man kjører zip-line over jungelen, bader og snorkler i havet, cenoter, grotter og "elver", dykke i en cenote, osv osv. Det var himmel på jord for min del :P Jeg sliter også med utmattelse, men kroppen min likte tydeligvis klimaet og jeg har ikke følt meg så bra på veldig mange år.

Jeg kan på det varmeste anbefale hotellet vi lå på, og anbefaler rom med bassengutgang. Eneste minuset er at stranda ikke er spesielt fin pga koralrevet som ligger rett utenfor (verdens nest største). Men nå er ikke vi av de som ligger mest på stranda, og lå heller ved bassenget (og baren hvor vi hele tiden fikk servert det vi måtte ønske av drikke).

Hvem vil vel ikke hit? :P

Hotellet-010.jpg

Hotellet-093.jpg

Hotellet-032.jpg

Hotellrommet7.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en drøm om å reise til Fiji, har hørt det skal være fantastisk, men flyturen er visst veldig dyr. Ellers har jeg Vietnam som en god nummer to.Viss man f.eks flyr med Singapore airlines kan man ta en stop over i Singapore et par dager, koster ikke noe ekstra å dele opp flyturen i 2, da får man både strandferie, storby og rundreise i Vietnam i tillegg viss man ønsker det.

Jeg har vært på Seychellene og det var helt fantastisk. Akkurat som en stor botanisk hage. Mer variert natur enn f.eks Maldivene. Mange øyer, granit bergformasjoner, endeløse strender som man kan så og si være alene på viss man ikke tar den mest sentrale, mener det var ca 60 sternder på hovedøya (Mahe). Fantastisk å snorkle (evt dykke viss du kan/vil det). God kreolsk mat.

Ellers drømmer jeg også litt om å ta en kombo til en karibisk øy. F.eks fly til Miami, cruise derfra og stå av på St.Thomas og være der en uke og fly derfra hjem? Cruise behøver ikke engang koste 1000 kroner per døgn med helpensjon per person så jeg syns det er ganske eksotisk per krone og nå er det ikke kun pensjonister med gulltenner som reiser på cruise lengre, visstnok (men har altså ikke prøvd det ennå, bare en drøm foreløpig altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke gi meg griller i hodet angående sykdommer! *crazy*

Mauritius eller Maldivene hadde vært noe, kanskje særlig Maldivene, men det er jo litt langt å reise. Da vi reiste til Dubai mellomlandet vi i Doha, og det tok eeeevigheeeter! Mannen er ikke særlig gira på å gjenta det, så han vil helst at vi kan fly direkte et sted. For flyskrekken min vil det i grunn være best det også. Det går jo ikke så mye direkte fra Tromsø, men direkte fra Gardemoen tenker vi.

Jeg vil ha en fast base og dra på dagsturer. Greit å ha et fast sted som er nogenlunde rolig hvor jeg kan få hvilt meg mellom slagene. Har jo denne utmattelsesgreia, så er avhengig av et ok basested.

Jeg synes landene rundt Thailand høres spennende ut, kanskje særlig Vietnam. Vet dog ikke om jeg greier å reise så langt og lenge med fly pga flyskrekk.

Ok, skal skrive meg det bak øret, at det er trygge steder.

Monica, så jo din bildetråd etter du hadde vært i Mexico og det så jo utrolig herlig ut!

Vi har også blitt tipset om Oman. Der skal det visst være veldig pent. Enda mer strengt der enn i Dubai, så damer må gå med tildekket hode når man er utenfor hotellområdet.

Jeg har vært i Oman en tre-fire ganger, og det var helt ålreit, men ikke sånn utrolig spennende synes jeg. Du trenger ikke gå tildekket på hodet når du er utenfor hotellområdet. :P Men om du alt har vært i Dubai ville jeg nok heller funnet noe annet. De har noen fine hoteller, med fine sandstrender, og vi var på båttur som jeg husker var veldig koselig. Men ellers er det ikke så veldig mye spennende å finne på i Oman synes jeg. :) Tror det vil føles som en nedtur etter Dubai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Costa Rica har alt hvad du ønsker i en ferie - der er super fedt. Dog er hovedstaten vildt kedelig... Men lej en bil og kører rundt og se alt. Det er et trygt land. Åh, vil gerne tilbage :wub:

Fortelle mere?

Jeg har vært i Oman en tre-fire ganger, og det var helt ålreit, men ikke sånn utrolig spennende synes jeg. Du trenger ikke gå tildekket på hodet når du er utenfor hotellområdet. :P Men om du alt har vært i Dubai ville jeg nok heller funnet noe annet. De har noen fine hoteller, med fine sandstrender, og vi var på båttur som jeg husker var veldig koselig. Men ellers er det ikke så veldig mye spennende å finne på i Oman synes jeg. :) Tror det vil føles som en nedtur etter Dubai.

Hm, ja, det har jeg ikke tenkt på. Du har nok et poeng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har været i Costa Rica en gang, i en uge, som en del af en længere bagpackertur. Vi burde havde lejet en bil, da er det mye nemmere at komme rundt end med offentlig transport.

Det er et kult land med masser naturoplevelser, smukke strande og adventure muligheder. På visit Costa Rica kan man se mere om alle de muligheder der er http://www.visitcostarica.com/ict/paginas/home.asp?ididioma=2

Jeg var på vulkantur, sejltur på flod og så en hel masse spændende dyr, og så ville jeg rigtig gerne have set Rio Celeste, men vi havde ikke råd.

169.jpg

Ellers er nabolandet, Panama, fantastisk. Men jeg er nok også lidt forudindtaget, da jeg har været udvekslingsstudent der i et år. Panama Kanalen, San Blas, Chiriqui og selvfølgeligt Bocas del Toro...

coral10.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Madeira, ikke tropevarme i desember, men som en god norsk sommer! Masse å se, oppleve og gjøre. Fullt mulig å slenge rundt bassenget også. På den tiden av året er havet litt for kaldt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...