Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Prøver bare å sjekke om jeg har regna riktig innavlsprosent. Er bare teoretisk nå, så jeg vet at jeg gjør det riktig når jeg leter etter foreldredyr til min fremtidige supervalp :drool::frantics:

To hunder med samme oldefar på morssiden (mormors far altså :P ) får valper. Jeg har regna ut at innavlsprosenten i valpene da blir sånn:

2 + 4 + 8 + 11 (samme tipp-oldefar) = 27

Innavlsprosent = 0.5 27 = 0,000000007450580596923828125 = 0,0000007450580596923828125 %

Er dette riktig? Går vel ikke egentlig som innavl, men bare så jeg har "teknikken" inne :P

Bonusspørsmål: Noen som vet hva typisk innavlsprosent i Schæfer og Rottweiler er? Per idag altså.

Edit: Faila, la til tipp-..

Endret av L.M.
Skrevet

Det er nok ikke helt rett ;)

mener du at de har denne hunden både på mor og fars siden?

For dersom mor og far er helt ubeslektet blir innavlsprosenten 0 (men det er nok noe felles bare du går langt nok tilbake)

er f.eks. mormors far og farmors far samme hund, så går du disse leddene:
Farmors far - farmor - far - valp - mor - mormor - mormors far

Du inkluderer ikke leddet til den samme hunden, altså går du 4 ledd, innavlsprosenten blir da 0,54 = 0,0625 = 6,25%

Skrevet (endret)

Det er nok ikke helt rett ;)

mener du at de har denne hunden både på mor og fars siden?

For dersom mor og far er helt ubeslektet blir innavlsprosenten 0 (men det er nok noe felles bare du går langt nok tilbake)

er f.eks. mormors far og farmors far samme hund, så går du disse leddene:

Farmors far - farmor - far - valp - mor - mormor - mormors far

Du inkluderer ikke leddet til den samme hunden, altså går du 4 ledd, innavlsprosenten blir da 0,54 = 0,0625 = 6,25%

Okei, jeg trenger ting inn med teskje.. Hvis jeg kaller hunden som gjentas i stamtavla for Hund X, skal jeg da telle generasjoner fra Hund X på farssiden, tilbake til valpen og så over til Hund X på morssiden, og så ta bort leddet som valpen utgjør, og også ikke telle med leddene Hund X utgjør på hver side. Altså, så hvis Hund X er farmor og mormors mor. Da blir det sånn (?) :

Hund X (farmor) - far - valp - mor - mormor - Hund X (mormors mor) = 3 => Innavlsprosent = 0.5 3 = 0.125 = 12,5 %

Jeg håper jeg har fått det til nå, sorry om jeg er heelt på jordet :P

Edit: Masse skriveleif..

Endret av L.M.
Skrevet

Du tar med "valp", ser jeg gjorde en tellefeil over, og det skulle vært 0,55 = 0,03125 = 3,125%

så i ditt eksempel blir det da 6,25%

Ahaa, da har jeg skjønt det :) Tusen takk! :D