Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "vedlikeholder" dere en hvit pels?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har for første gang eier av en hvit hund, av røytefri blanding, med krøllete pels i øyeblikket og med tiden så blir vel pelsen ganske langhåret. Valpen elsker å være ute, ruller seg og løpet og leker alle plasser, og joda; pelsen er grå/gul/brun allerede etter første tur ut om morgenen. Lurer på hvordan i alle dager dere andre med sånne hvite bøllefrø klarer å holde valpen / hunden ren?! Tips om shampoo, børster e.l. mottas med takk. Børster henne daglig, usikker på hvor mye jeg kan dusje henne? Tips og råd mottas med takk der også...

Skrevet

Jeg har en helt hvit hund. Nå er jeg heldig i og med at japaneren er kjent for å ha en såkalt "selvrensende" pels. Han blir fort skitten på labbene samt under magen/buken pga lang pels (og lav hund :P ), men det er ikke mer enn å tørke over ham med et håndkle når han kommer inn, så er han som regel helt ren.

Ellers bader jeg ham ca en gang hver 1-2 måneder, og bruker da en shampoo for hvite hunder. Det er alt jeg trenger å gjøre for å holde ham hvit. :)

Skrevet

Mine har MYE hvit,krøllete lang pels,og jeg har bare måttet akseptere at utstillingshvitt og friluftshunder går ikke å kombinere. De er i saltvann og myrmark og alt mulig annet hver dag og de blir ikke kritthvite uansett hva shampo jeg bruker.

Guest Yellow
Skrevet

Gjelder å ikke være være for fin på det, la hunden få være hund og bli møkkete. :-) Og veldig mye pelsstell er det jo med disse røytefrie.

Jeg får min helt ren på Optima pH hudvask, jeg (men min er ikke kritthvit, har en del røde hår i seg), og bruker ikke noe fancy utstyr. Eneste som er viktig derimot er å gre og gre, og bade regelmessig. Selv bader og stusser jeg (under buk og labber, rundt øynene) en gang ukentlig, disse rasene har hår og ikke pels og helt minimalt med fettlag, så det blir ikke ødelagt ved jevnlig bading.

Skrevet

Vasker min hvite/aprikos med EZ-groom sjampo og balsam som www.2dogs.no selger. Veldig fornøyd og de er utrolig trivelige og flinke; man kan sende mail for å høre med de hva slags sjampo og balsam de anbefaler til akkurat din hunds pels :)

Skrevet

Med en powder puff får man nesten bare være glad når man klarer å holde den fri fra floker og filtring, men de skal bli helt ren og fin etter vask. Balsam er et must! Kanskje man kan ta seg bryet verd å prøve tørrshampo, men det er en del arbeid å gre det fine pulveret ut av pelsen igjen. Vask med vann og shampo gir finest pels. Om hunden ikke skal på utstilling, liker de ofte å være kortklippet som sommeren.

Skrevet

Min kvite bomullsdott har sjølvrensandes pels, så pleier stort sett kun å bade ho før utstilling. Noko som vil sei at ho gjerne ikkje treng å bli bada meir enn 3-4 gangar i året, meir om vi stiller oftare så klart. Når pelsen er tørr, så pleier det meste av møkka forsvinne, resten forsvinn ved børsting.

Akkurat no brukar eg MUD shampoo for kvite hundar, og MUD balsam for meir volum.

Skrevet

Takk for svar dere, skal prøve ut noen av dem dere har tipset om. Hun skal selvsagt få være hund, og jeg tåler at hun skitner seg til, men greit at når jeg faktisk bader henne så blir hun hvit igjen og ikke bare "gråhvit" :lol: Hun liker ikke så godt å bli børstet, men vi børster hver dag alikevel og øver på det. Merker at det skal lite til for at pelsen tover seg. Noen gode tips til "must have"-børster til en puffe??

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...