Jump to content
Hundesonen.no

Valpen min biter meg!


Recommended Posts

Heisann.

Har en golden retriever valp på 5 måneder som kan være verdens snilleste. men han har til tider en ganske mørk side også. han er i tannfelling og er godt på vei med voksentennene sine,bitingen gjenopptok seg når han bynte tannfellingen. og ja,jeg vet att valper biter. men her er problemet! når han finner ut att han skal bite på sofa,stoler,bord osv og jeg sier "nei" og tar han bort,så kan han bli ganske så "sint" flekke tenner,bite og hopper og da er "kampen" igang, det verste er når vi er ute og går tur,da kan han plutselig slå helt om og springe rett i føtterne mine og bite seg fast..han blir rett og slett helt ustyrlig. er det noen som har vært bortig lignende? blir til tider ganske oppgitt av dette,siden jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre.

Link to post
Share on other sites

Når vi har hatt valp har vi brukt en liten valpegård som time-out. Det vil si at du kjøper en kompostgrind fra plantasjen, legger en seng oppi og når han får sånne raptuser, så setter du han oppi der og plukker han opp igjen når han har roet seg ned :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Spennende tema, da vi selv henter hjem 8 uker gammel valp 16 juli.

Men, når valpen er blitt så stor som 5 mndr, da forstår den korreksjon og kan vel ikke lenger vifte fritt med valpesertifikatet sitt?

Etter hva jeg har forstått på de som kan seg på det, og også etter egen sunn fornuft, så er det NÅ du legger grunnlaget for å få en trivelig og veloppdragen hund.

Jeg hadde tatt det alvorlig, tannfelling eller ikke. Hunden skal ikke gnage på hverken deg eller inventaret i huset.

Fyll opp med leker og tyggebein, korriger den når den går på deg eller stolbena for å tygge og ros den opp i skyene når den får fokuset over på det den kan og skal tygge på?

Har du lært valpen hva et nei betyr, sånn lært den ved å trene det inn som en komnando?

Nå er jeg av den slemme typen som ikke går av veien for å ta fysisk tak under korreksjon. Det er IKKE ensbetydende med å denge bikkja, men en lett fysisk berøring. For å få dens oppmerksomhet og å gjøre den litt "sharp".

Fjern hunden fra bordbeinet, vis den tyggeleken/tyggebeinet og gi en godbit når den gjør det riktig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

takk for svar. fikk råd hos en hundetrener om og bruke buret som timeout når vi var inne,og det funker ganske bra. litt vanskelig og bruke valpegår når man går tur :) litt usikker på om en sånn valpegår faktisk klarer og holde min valp inne,han er en stor gutt på 25 kg allerede. min mor brukte og passe han,noe hun ikke klarer lengre. hund brukte bånd inne som hund bandt fast i stubordet..noe som endte med att stuebordet plutselig sto på kjøkkenet :D

Link to post
Share on other sites

Når vi har hatt valp har vi brukt en liten valpegård som time-out. Det vil si at du kjøper en kompostgrind fra plantasjen, legger en seng oppi og når han får sånne raptuser, så setter du han oppi der og plukker han opp igjen når han har roet seg ned :)

Jeg leser at mange bruker time out. Men hva med å vise hunden et alternativ til hva den kan tygge på, slik at den forstår sammenhengen? Alle hunder har et tyggebehov som skal tilfredsstilles, og det får den ikke ved å bli satt i skammekroken?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

takk for svar. fikk råd hos en hundetrener om og bruke buret som timeout når vi var inne,og det funker ganske bra. litt vanskelig og bruke valpegår når man går tur :) litt usikker på om en sånn valpegår faktisk klarer og holde min valp inne,han er en stor gutt på 25 kg allerede. min mor brukte og passe han,noe hun ikke klarer lengre. hund brukte bånd inne som hund bandt fast i stubordet..noe som endte med att stuebordet plutselig sto på kjøkkenet :D

Ikke desto viktigere å lære den dette nå. Det høres alkerede ut som at dere er på vei til å få en litt krevende hund?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

har lagt klare grenser fra dag en,han vet godt va nei betyr..virker bar som han er ganske langørete og sta. jeg er ikke av typen som er redd for og fysisk ta i hunden når den gjør noe galt. har vært på valpekurs og den klubben var nazi på det og ta fysisk i hunden. men det og ta valpen i nakken eller holde den rundt snuten funker ikke lengere på min kar. eneste som kan funke 3 av 10 gang eg og ta den i øret. turer får han nokk av,og mental trening kunne jeg selvfølgelig blitt litt bedre på,men han får fremdeles litt der og. så jeg klarer egentlig ikke å skjønne hvorfor han er blitt sånn. og jeg fikk den roligeste og minste valpen i kullet. vil ikke tenke på hva di andre sitter med i dag :D

Link to post
Share on other sites

jeg har prøvd dette også. men når han har gått inn for og bite på meg/møbler så er det ingenting annet som er interessant. har lest flere plasser som folk som sliter med akkurat det samme,men sto liksom aldri noe konkret svar på hva man kan gjøre. er og da oppmerksom på att golden retriever er kjent for å bite ekstra mye som valp. så det er mulig att dette bare er en fase.

Link to post
Share on other sites

Nå spør jeg fordi jeg ikke skjønner hva du skriver; hva mener du med at klubben var nazi på det å ta fysisk i hunden? Var de for å gjøre det eller motstandere av det?

Jeg er interessert i å vite, fordi jeg selv er litt fersk og usikker med hundeoppdragelse og at det er så veldig ulike oppfatninger ute og går når det kommer til det å ta tak i hunden.:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

hehe. di var imot det. men jeg kan godt ta min kar i nakkeskinnet om han er skikkelig vran. er forskjell på og ta hunden i nakken og banke hunden. alle jeg kjenner som har hund tok sine valper i nakken,og di har fine og sunne hunder i dag. :)

Link to post
Share on other sites

Greien er jo at det er forskjell på å "ta hunden i nakkeskinnet" og fysisk ta hunden vekk fra hva den enn styrer på med. Jeg har enda til gode å se tispa "ta valpen i nakkeskinnet" annet enn når de flyttes fra et sted til et annet... Derimot er hun meget tydelig (stirrer, viser tenner, snerrer, knurrer, glefser mot valpen om den fremdeles ikke tar hintet) på å gi beskjed at valpen skal holde seg på avstand, og andre ganger er det hun som går vekk fra den (overser).

En 5 mnd gammel valp er fremdeles en valp, og som du skriver, så er han midt i tannfellingen.

Jeg tenker at dette er tiden en valpeeier må "holde ut", jeg. ;)

Dette er ikke tiden for å kreve så fryktelig mye, men heller være bestemt og vise om igjen og om igjen hva en vil (og da med kommandoer en allerede har lagt grunnlaget for før). Jo da, valpen kan nok mye av dette, men samtidig så er det grenseprøving på gang og tenner som klør og sikkert en fin blanding hormoner på gang i samme slengen...

Derfor ble det å stå fast på en kommando, og vise fysisk ved å flytte valpen vekk fra situasjonen, viktig for meg med min forrige valp (en talentfull og krevende BC)

Timeout er bra. Dersom valpen er tilvendt bur, kan man bruke det som timeout. Dette er ikke noe valpen kan ta med seg eller rive over ende. Da er det dog viktig at en ikke går fra valpen, slik at det hele blir skremmende istedet... men er tilstede og heller blir midlertidig døv.
Dersom valpen ikke er tilvendt bur eller en ikke kan bruke det av ulike grunner, så ta valpen i bånd. Hold armer og tær utenfor rekkevidde ved å holde båndet ut fra kroppen så han ikke når deg.

Inne kan du gi ham noe han får lov å tygge på, ute er det egentlig best å bare fortsette å gå... Hev hodet, hold båndet ut fra kroppen, og gå videre. Han skjønner nok fort at du ikke er interessert i å lekesloss så lenge du fortsetter å gå. :)

Forsøk å unngå at valpen i det hele tatt når de store høydene på "raptussen", ie\stedet for å drive på med damage-kontroll når han først er i taket. Avled så snart du ser tendensene... ;)

Men viktigst av alt....

Ikke mist beherskelsen. Valpen vil ikke forstå et tøddel av at du blir rasende/sint/lei deg/frustrert. Det eneste du får ut av det, er mer forvirring og sannsynligvis en valp hvis hyperaktivitet når nye høyder fort.

Det er denne tiden som gjør at det ikke til enhver tid er valper i hjemmene til hunde-entusiaster... og det er denne tiden man snakker om når man til stadighet leser om disse fortvilte valpe.eierne som må vente med å kjøpe nye møbler/nye klær osv.

Vis deg som en rolig og god leder nå, og ikke fall for fristelsen med å gi seg over til frustrasjonen, så får du en god hund i andre enden...

Helt sant! :)

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg mer at det koker over enn at det bare klør i tennene.. Og ta fysisk i en hund som koker øker er som regel bare og hive bensin på bålet, det som fungerer best er en eller annen form for timeout hvor man får hunden på avstand og kan forholde seg rolig selv til hunden roer seg, da slipper man og tilføre enda mer energi/frustrasjon i situasjonen. På tur kan du jo stå på båndet og ha det kort slik at han må ligge, stå bare rolig der la han kjempe fra seg og slipp opp presset på båndet i det hunden roer seg, eller du kan binde han i noe, et tre eller en lyktestolpe feks og gå ut av rekkevidde til han er rolig igjen. Om du vil korrigere adferd så hadde jeg personlig heller brukt en spruteflaske med vann feks heller enn og ta tak i nakke eller øre, fordi det blir mer kort, pressist og overraskende og viss det virker vil det ha en helt annen effekt fordi det ikke tilfører energi på samme måte som det andre.

Hva som skaper denne situasjonen kan jo være så mangt, du har jo hannhund (viss jeg ikke har lest helt feil) og hos en del hannhunder er det mye hormoner i sving i valpe og unghund tiden og det kan man jo ikke gjøre så mye med, men hormonene forsvinner etterhvert og plutselig har man mye igjen for det arbeidet man har lagt ned underveis. Men det kan jo også være at han er understimulert eller overstimulert, men det er fryktelig vanskelig og si over nett.. Mtp alderen så vil jeg gjette på hormoner, de har gjerne en periode rundt 5-7 mnd, isåfall går det nok over etter en mnds tid, så får de en igjen rundt 1 år også rundt 2-3 år.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

takker for mange gode svar! da har jeg litt og prøve meg på :) satser som sakt på att dette bare er en fase! og det med å ta hunden i nakken er noe jeg gjør som siste utvei. er ikke sånn att jeg tar han i nakken hver gang han gjør noe jeg ikke liker,er ikke den største fan av dette. men nå har jeg en del ting og prøve ut! takk :)

Link to post
Share on other sites

takker for mange gode svar! da har jeg litt og prøve meg på :) satser som sakt på att dette bare er en fase! og det med å ta hunden i nakken er noe jeg gjør som siste utvei. er ikke sånn att jeg tar han i nakken hver gang han gjør noe jeg ikke liker,er ikke den største fan av dette. men nå har jeg en del ting og prøve ut! takk :)

Jeg kan ta i hunden min jeg også, men det gjelder og lære seg når det er fordelaktig og når det evt ikke er det. Det er sjeldent slik at en ting hjelper mot alt så man bør ha litt flere alternativ. Også innenfor aktiv korigering, det er stor forskjell på hvordan et kort presist dult i siden eller en kjapp smekk virker i en situasjon og hvordan det og ta øret eller nakken virker. De to siste skaper mye mer konflikt og fører med seg mye mer drivstoff inn i fighten enn de to første gjør. Hos en hund som koker så ville jeg ikke brukt noen av dem, da ville jeg heller tatt timeout i bånd/bur eller tvangsholdt de til de roer seg, ikke noe sinne eller frustrasjon, bare ro.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ta i hunden min jeg også, men det gjelder og lære seg når det er fordelaktig og når det evt ikke er det. Det er sjeldent slik at en ting hjelper mot alt så man bør ha litt flere alternativ. Også innenfor aktiv korigering, det er stor forskjell på hvordan et kort presist dult i siden eller en kjapp smekk virker i en situasjon og hvordan det og ta øret eller nakken virker. De to siste skaper mye mer konflikt og fører med seg mye mer drivstoff inn i fighten enn de to første gjør. Hos en hund som koker så ville jeg ikke brukt noen av dem, da ville jeg heller tatt timeout i bånd/bur eller tvangsholdt de til de roer seg, ikke noe sinne eller frustrasjon, bare

må prøve dette. blir bare så overraskett hver gang han slår seg vrang på tur. kan gå helt fint og plutselig henger han etter buksa på meg og ska "ta meg" . er oppvokst med hund,småe raser da. dette er min første hund og da av stor type..er litt vanskeligere å kontrollere en valp på 25 kg enn det er å kontrollere en chihuahua! :)

Link to post
Share on other sites

må prøve dette. blir bare så overraskett hver gang han slår seg vrang på tur. kan gå helt fint og plutselig henger han etter buksa på meg og ska "ta meg" . er oppvokst med hund,småe raser da. dette er min første hund og da av stor type..er litt vanskeligere å kontrollere en valp på 25 kg enn det er å kontrollere en chihuahua! :)

Har du lagt merke til om det er en sammenheng i "anfallene" ? Altså om de alltid skjer på slutten av turen, eller alltid etter han har gått løs eller alltid på samme plass etc?

Link to post
Share on other sites

Har du lagt merke til om det er en sammenheng i "anfallene" ? Altså om de alltid skjer på slutten av turen, eller alltid etter han har gått løs eller alltid på samme plass etc?

nei det virker som di kommer når det passe han. han kan slå seg vrang på begynnelsen av turen,midt i turen eller på slutten. og enkelte gang kan man faktisk gå tur der han er en engel og gå med. så han skifter en del på akkurat det. var ute og luftet han for rundt en time siden,å da slo han seg helt vrang. var ute med han nå og da var han helt rolig. så det er ikke bare og skjønne hvorfor han gjør dette. vil tru det er hormoner og tenner det står i. for jeg begynte og legge merke til det når han begynte og miste valpetennene sine og di nye begynte og bryte fram! han har enda ikke slått seg vrang når vi drar fisketurer rundt omkring,så det er jo en possitiv ting :)

Link to post
Share on other sites

Jeg leser at mange bruker time out. Men hva med å vise hunden et alternativ til hva den kan tygge på, slik at den forstår sammenhengen? Alle hunder har et tyggebehov som skal tilfredsstilles, og det får den ikke ved å bli satt i skammekroken?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg opplever at valpen må tvinges i ro når den får raptus. Det går selvfølgelig ann å prøve å gi den noe annet å tygge på før man legger den i valpegården, men vi har alltid hatt 1-3 leker i valpegården og det er ikke snakk om lange tiden i valpegården, kun til den har roet seg ned. I mange tilfeller klarer ikke valpen (vi har hatt) å roe seg ned før den blir puttet oppi der.

Når Zelda var valp så hun til slutt på buret valpegården som sitt fristed og søker fremdeles til buret hvis hun vil ha fred fra besøkende barn og voksne.

Personlig synes jeg det er en god løsning :)

TS, kanskje du kan legge valpen på et rom med en grind foran døren, hvis du har plass? Sikkert lettere med tanke på størrelse :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jeg opplever at valpen må tvinges i ro når den får raptus. Det går selvfølgelig ann å prøve å gi den noe annet å tygge på før man legger den i valpegården, men vi har alltid hatt 1-3 leker i valpegården og det er ikke snakk om lange tiden i valpegården, kun til den har roet seg ned. I mange tilfeller klarer ikke valpen (vi har hatt) å roe seg ned før den blir puttet oppi der.

Når Zelda var valp så hun til slutt på buret valpegården som sitt fristed og søker fremdeles til buret hvis hun vil ha fred fra besøkende barn og voksne.

Personlig synes jeg det er en god løsning :)

TS, kanskje du kan legge valpen på et rom med en grind foran døren, hvis du har plass? Sikkert lettere med tanke på størrelse :)

buret funker fint for min del når vi er inne. brukte og sette han i gangen på timeout,med to store høytalere framfor døren. men det ble det slutt på når han ble så stor att han bare dyttet høytalerne bort :) han er ikke lange tida i buret før han roer seg ned,av og til kommer han ut og begynner og gire seg opp igjen. da er det rett tilbake i buret. :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Det jeg har lært og som har fungert for oss er: når valpen/unghunden får biteraptus og biter på f.eks hender.. så trykker man, legger en finger ned på tungen dens. Da klarer den ikke bite.. Dersom man gjør dette hver gang.. så finner den ut at det ikke er nice å bite på hender.  

Med å ta tak i ankler, bukseben osv.. så snur jeg meg vekk og står stille.. til hunden begynner å kjede seg.. og av seg selv vil gå videre.. evt setter seg pent ved siden av og venter. 

Med hund som hopper opp ved hilsing på folk, har jeg gjerne godbit i hånden og holder hunden nede på gulvet ved å holde hånden flatt over hodet dens i "sitt-høyde" for hunden.   

de 3 tingene har fungert supert for oss 
Link to post
Share on other sites

Det jeg har lært og som har fungert for oss er: når valpen/unghunden får biteraptus og biter på f.eks hender.. så trykker man, legger en finger ned på tungen dens. Da klarer den ikke bite.. Dersom man gjør dette hver gang.. så finner den ut at det ikke er nice å bite på hender. ;)

Med å ta tak i ankler, bukseben osv.. så snur jeg meg vekk og står stille.. til hunden begynner å kjede seg.. og av seg selv vil gå videre.. evt setter seg pent ved siden av og venter.

Med hund som hopper opp ved hilsing på folk, har jeg gjerne godbit i hånden og holder hunden nede på gulvet ved å holde hånden flatt over hodet dens i "sitt-høyde" for hunden.

de 3 tingene har fungert supert for oss :)

Link to post
Share on other sites

Det jeg har lært og som har fungert for oss er: når valpen/unghunden får biteraptus og biter på f.eks hender.. så trykker man, legger en finger ned på tungen dens. Da klarer den ikke bite.. Dersom man gjør dette hver gang.. så finner den ut at det ikke er nice å bite på hender. ;)

Med å ta tak i ankler, bukseben osv.. så snur jeg meg vekk og står stille.. til hunden begynner å kjede seg.. og av seg selv vil gå videre.. evt setter seg pent ved siden av og venter.

Med hund som hopper opp ved hilsing på folk, har jeg gjerne godbit i hånden og holder hunden nede på gulvet ved å holde hånden flatt over hodet dens i "sitt-høyde" for hunden.

de
3 tingene har fungert supert for oss :)

Link to post
Share on other sites

Valpen min er nå 7 mnd, og ditt innlegg kunne vært skrevet av meg for 2 mnd siden! Jeg har en flat som bet som besatt på oss hele tiden, helt fra vi fikk henne. Da hun var 5 mnd begynte jeg å lure på om det var noe feil med henne som bet sånn hele tiden. Og spesielt ute på tur klikket hun plutselig og hoppet og bet etter hendene mine og kroppen/beina. Det var rett og slett grusomt! Hun bet også barna hjemme en del, ofte alt for hardt.

Nå er hun en enklere og mykere hund og dette har vi gjort de to siste månedene:

Biting på hendene: Når hun biter og det kjennes roper vi AU! (roper høyt, det høres sikkert litt merkelig ut for naboene). Da kvekker hun til og vi sier kom og avleder med godtbit, leke eller annet. Og etter en stund slutter hun faktisk med tullebitingen og hun begynner å gjøre noe annet. Hun elsker å kosebite, og vi har markert grensen for kosebiting og vond biting for henne, og nå forstår hun det. Men jeg har hatt min andel med blåmerker og småsår på hendene:-)

Hopping: Vi går ett bestemt skritt mot henne, helt oppreist i overkroppen og sier nei bestemt. Fortsetter sånn helt til hun setter seg, da roser vi og gir gjerne en godbit eller leke. Hopper hun opp igjen fortsetter vi. I startet ble hun oppstemt av dette, men nå forstår hun av hun ikke får lov å hoppe og slutter med det ganske raskt. Men alle hun hopper på må gjøre samme øvelsen, også de på besøk.

Hopper og biter ute på tur: Her har jeg måttet vært streng, fordi hun giret seg opp og ble helt villstyring. Jeg napper litt hardt i båndet og sier bestemt NEI, og så begynner jeg å gå raskt framover. Og sånn fortsetter jeg til hun roer seg, da sier jeg "flink jente" med veldig myk stemme. Noen ganger begynner hun hoppingen/bitingen igjen når jeg sier "flink jente" og da blir jeg streng igjen. I starten kunne turen være en skikkelig slåss-tur som ikke var noe hyggelig i det hele tatt, men etter 2 mnd med samme konsekvens forstår hun at nei er nei og hun slutter med tullet og går faktisk ofte ganske fint i bånd. Akkurat på dette har jeg erfart at det er viktig å skille på stemmeleiet (myk god stemme når hun gjør noe riktig, og litt sint streng mørk stemme når hun gjør noe hun ikke skal).

Når det gjelder biting på møbler og ting i huset: Valpen vet ikke forskjell på lekene sine og sko/møbler/ting. Alt er leker for valpen. Du må derfor hele tiden bytte ut det den ikke får bite på med det som er lov. Og denne innlæringen tar TID. De skjønner det ikke etter en gang, men mange repetisjoner og lang tid. Og for at valpen ikke skal løpe fra ting til ting som ikke er lov bør du lage noe den kan jobbe litt lenge med, f.eks. fylle en kong med forskjellig mat som den må jobbe for å spise opp (tørrfor, smøreost, leverpostei, ost, skinke - stapp den full og legg i fryseren et par timer, da har valpen en halvtimes jobb foran seg før alt er spist:-)

Meningen med innlegget mitt er å si at jeg har vært der du er, og nå begynner jeg å se at vi kanskje er på vei framover og at ting blir bedre etterhvert. Men det krever arbeid og hard innsats!

Link to post
Share on other sites
Guest lijenta

Tja har da overlevd to flater og husker dem gjerne ville bite.

Tror jeg hadde laget et alternativ til å bite på dere. Altså trent apport med hunden da får han en glede av.

og 6 mnder kaller ejg unghund det er første utvikling.

Jeg begynte med mine når dem var valp med å pipe og trekke vekke hender. Da roet dem seg ned på det. Biting ute har jeg ikke huske jeg ahr opplevd menTror jeg ville trent litt lydighet på turene altså alla gå på plass sitt bli, inkalling osv. Erindrer at daboene trodde ejg var gal her tidligere krysset veien fjerten ganger for hunden syntes turen var treg. Kryssingen var emd på plass. Da begynte den å gå fint på tur. Jeg ville trent i denne fasen også men ikke hatt store krav til dhunden. Etter hva du sier så tipper jeg du får en hund på ca35 kg og bedre å få styr på det nå enn når han er voksen. Kan også¨være at om du trener inn sitt og bli, ta på utstyr, kle på deg sittvidere lukk opp døren og sier ja til at nå får du lov til å gå ut av døren kan hjelpe deg på veg. KAn være at bitingen går på at jessss jippi vi er pååååååååååå tuuuuuuuuuuuuur som gjør at det koker i skallen på han.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • Tusen takk. Da lærte jeg noe nytt. 
    • Det er tatt høyde for at dette er uavhengige hendelser (kjønnet til valp 2 avhenger ikke av hva valp 1 var). I et kull på 3 valper har man følgende mulige utfall, eller rekkefølger kjønnet på hver valp kan komme i: H=hannvalp T = tispe 1. 2. 3. valp H H H  - 1/8 T H H - 1/8 T T H - 1/8 H T H - 1/8 H T T - 1/8 H H T - 1/8 T H T- 1/8 T T T - 1/8 Siden det er 8 mulige utfall, sier man at hvert utfall har oddsen 1/8. For å finne sannsynligheten for at det kommer minst en hannvalp, adderer man bare alle utfallene med minst en hannvalp og får 7/8 (eller 87,5%). Men dette er teoretiske beregninger og faller innunder sannsynlighet og kombinatortikk. Det kan si noe om statistikk (f.eks ved terningkast, tror det heter "store talls lov" hvis jeg husker riktig ), men ikke alltid.  Denne beregningen vil ikke vise tendens til at det totalt som regel vil fødes flere hanndyr enn hunndyr når man ser på helheten i en populasjon (altså når vi snakker om maange individer, store tall). I praksis er det viktig å huske på at det forekommer kull med bare et kjønn hele tiden.
    • Gratulerer 😁 Så nydelig hun er 😍
    • Hei. Har en labbis unghund på snart 9 mnd. Han elsker alt og alle og vil helst leke med hvermannsen. Problemet er at han blir for ivrig og 'kjører ned' andre hunder. Hopper på de, jokker av og til og er helt i hundre. De andre hundene sier ifra på en rolig måte, men virker ikke som han helt hører etter og fortsetter. Ender alltid opp med at jeg må gripe inn og avslutte leken selv om det bare har gått noen minutter. Er det unghundfakter som går seg til med alderen eller gjør vi noe galt? Vi har også pleid å gå tur med de andre hundene uten at de får hilse for å så avslutte med lek, men han fortsetter å være bajas. Når han er i bånd forstår han nå at han ikke skal hilse og har grei(de fleste gangene) impulskontroll rundt andre hunder. Noen som har tips til å trene han å respektere andre hunder når nok er nok? Min drøm er at han kan leke med andre og kose seg. 
    • Det er grunnleggende kombinatorikk. Dette var det første og beste bilde jeg fant:  La JA være hannhund og NEI tispe. Da ser vi at det er 8 mulige rekkefølger på valpene i et kull på tre: HANN - HANN -HANN HANN - HANN -TISPE HANN -TISPE -HANN osv. Det er bare den siste kombinasjonen (bak hode til jenta) TISPE-TISPE-TISPE som ikke gir noen hannvalp. Men dette er den statistiske sannsynligheten. Det er selvsagt mulig at akkurat dette kullet blir et kull med bare tisper. Men sannsynligheten er altså stor for at det blir født minst en hanne.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...