Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har sett at mange har spurt om det med valp i bur, men fant ingen tilfeller som passer mitt problem. Jeg har en hund fra før og fikk en ny senest idag. Planen har hele tiden vært å ha den nye i bur, enkelt fordi vi har hems og at jeg vil ha henne så nært som mulig. Det å ha hunden i bur er ikke nødvendigvis noe jeg liker. Jeg vil ikke ha hunden nede da jeg føler den kan føle seg alene, å jeg kan foreløpig ikke ha hunden i sengen (som den andre) i frykt for at hun skal ramle ned. Jeg har lagt inn tyggebenet hennes, god varm pels å ligge på samt teppet hennes med lukten av mor, far og søsken. Jeg bryr meg ikke om å måtte vaske opp eller rydde etter henne, det er sjarmen med valp. Vi har en hylle som er i hodehøyde med oss, som buret står på. Da kan hun lett se oss. Hun peip å ble litt urolig først men det tok ikke mange minuttene før det ble stille. Dette er første gang jeg har valp da min tidligere var omplassering. Jeg vil gjerne høre hva folk tenker om tilfellet..

Hun vil såklart aldri bli satt i bur på dagtid, eller utenom sovetid da jeg mener hun skal oppdage mest mulig, sammen med min andre hund.

Hva tenker andre om tilfelle, å har du noen tips til andre bedre løsninger.. Nede på gulvet er ikke aktuelt, da tror jeg bok hun føler seg veldig forlatt!

Takk på forhånd, setter pris på raskt svar!

Skrevet

Hunden din tar garantert ikke skade av å være i bur disse nettene. Men hvorfor kan ikke du sove nede med henne den første tiden, om det er der hun skal være til vanlig?

• Like 1
Skrevet

Hunden din tar garantert ikke skade av å være i bur disse nettene. Men hvorfor kan ikke du sove nede med henne den første tiden, om det er der hun skal være til vanlig?

Slik jeg forstår det skal hunden være i senga sammen med den andre, men kan ikke foreløpig da man er redd den kan falle ned. Altså er det vel ment som en midlertidig løsning frem til hunden skjønner at den må passe seg for å ikke falle ned.

Selv ville jeg helst satt opp kompostgrinder f.eks. langs kanten, men dersom det er vanskelig så kan jeg ikke se at det er krise å bruke buret noen timer om natten.

Skrevet

Jeg har hatt valper i senga fra første dag, og de pleier ikke å falle ned. De legger seg stort sett tett inntil meg. Et større problem er at noen av valpene ikke klarer å holde seg hele natten og kan tisse i sengen. Jeg synes forøvrig ikke det er noe problem å ha hundene i bur om natten. Jeg begynte å ha tispene mine i bur om natten da de hadde løpetid, og hanhunden i min seng. Men han vil være med de andre og nå sover alle i buret. Når klokka er ca 22.00 går hanhunden og legger seg i buret heeelt frivillig. Hvis det tar for lang tid før vi ber jentene legge seg og stenger døren, kommer han og henter oss... Så jeg tror neppe de har vondt av å ha sitt eget "soverom" i form av et bur. Buret er stort nok til at alle tre kan ligge strekk ut (buret er størrelse stor hund), men de legger seg som regel tett inntil hverandre.

Skrevet

Det første jeg tenkte var kompostgrinder e.l. for og sikre at hun ikke kommer seg ned. Vil du være nær henne kan du jo bare legge deg på en madrass på gulvet? :) Ellers så ser jeg ingen krise med og bruke bur slik du skisserer her, bare på natten i starten.

Skrevet

Tusen takk for mange bra svar her! Skal sjekke muligheten for å sette opp slike "gjerder", det negative er at sengen er bygd på en måte som gjør at det er to store åpninger å falle ned når man er så liten. Setter pris på svarene! Takk :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...