Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekte italiensk pizza - hvordan?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Som ekte italia-entusiast elsker jeg selvsagt pizzaen deres. Og da først og fremst den med ost og skinke. Men den blir aldri helt "riktig"! Vi har fått til bunnen og vi har fått til sausen. Men hva er hemmeligheten bak osten og skinken? Skinken er liksom så... full av smak når man kjøper den. Pizzaer alá pizzabussen, pizzasjappa på manglerud og lambertseter og den italienske pizzaen til Dolly har sånn skinke. Men hvilken? Og hvilken ost er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Jarlsberg, men jeg kan supplere med litt mozzarella. Jeg syns det er viktig å ikke overdrive mengden saus, ost, og pålegg.

Skinke har vi ikke så mye på pizza, siden fruen ikke spiser svin (tidligere vegetarianer, og svin er en av de tingene hun ikke har klart å spise igjen etter hun sluttet å være vegetarianer), men jeg ville forslått noe god italiensk spekeskinke i stedet for den vanlige, kjipe bogskinka.

Hva de har på Dolly aner jeg ikke. Syns ikke Dolly har noe god pizza :P

EDIT: Eksempler på skinke jeg ville gått for, ikke kjøp ferdig oppskjært, for da kan du i stedet skjære i litt større biter, ikke de tynne skivene á la parmaskinke:

CRUDOSMARCHIATO.jpg

Forøvrig er det godt med en god olje, litt salat (Ruccola eller lignende), og parmesanost på den ferdige pizzaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å dobbelposte om et så viktig tema som italiensk pizza. Noe av det beste jeg har spist på pizza, i Italia, er bresaola. Det er lufttørket storfekjøtt, altså spekeskinke av storfe. Ekstremt aromatisk, og det kommer ekstra frem på pizzaen.

How-to-make-bresaola-007.jpg

pizza-bresaola-L-1.jpeg

Du får tak i oppskjært bresaola i butikker med litt bedre utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes! Tusen takk for mange gode tips! Skal definitivt se hva jeg får tak i av skinke :D Ang Dollypizzaen så liker ikke jeg den heller - før jeg smakte den italienske de har her om dagen når valget var Dolly eller å sulte :P

Hvordan lager du bunnen?

Jeg vil også lære meg å lage ekte italiensk pizza :D

Øh. Har ikke oppskrift, bruker hvetemel, vann, litt olje og bittelitt gjær. Litt av hemmeligheten bak italiensk pizzabunn er å ha lite gjær og la den heve lenge, for så å selvsagt lage en tynn bunn som stekes på høy varme :)

Det meste av italiensk pizza blir ekstremt godt om man steker det i en veldig varm steinovn i et par minutter. Da er det litt det samme av hva man har på. Mmmmmm!!

Vi har faktisk pizzastein til grillen. Så lenge vi har is i magen og ikke åpner lokket for tidlig så får vi nyydelig pizza på 5-6 minutter på den steinen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...