Gå til innhold
Hundesonen.no

Jerko


Jerko1
 Share

Recommended Posts

Jerko har fulgt med i rundt 7 år nå, han var omlag 2 år når jeg hentet han som omplasseringshund. En vet aldri helt hva en får når en henter en slik hund, selv om jeg sjekket godt i forkant og fikk møte han flere ganger. Men han har vært en slik type hund og personlighet som en som regel bare får gleden av å eie en gang i livet og jeg har møtt og vært sammen med mange hunder opp i gjennom åra.

Han er en blanding av schàffer, Border Collie og Buhund og der en kan finne igjen samtlige raser både i eksteriør samt ikke minst i egenskaper og type. Han er oppmerksom, lett stresset, lett trent men samtidig trygg og harmonisk og takler selv uforutsette hendelser på en god måte. Han er svært fører nær og lydhør og kan gå båndløs med all slags dyr omkring seg. Samtidig er gjeterinstinktet godt intakt og det ser en både i lek og i enkelt andre settinger. Han elsker sauer men vil helst ha de samlet :) Han er god i søksøvelser og var da jeg hentet han vært med i ett prosjekt der en testet ut hunder i forhold til påvisning av hudkreft i tidlige stadier. Det er forresten en ting jeg i ettertid har angret på og det er at jeg ikke har brukt mer tid og krefter i forhold til å videreutvikle talentet hans som søkshund.

Nå er han drøyt 9 år og mentor og en trygg klippe for vår unghund som nærmer seg 2 år. Selv om han er blitt godt voksen, er han svært leken ennå og tar gjerne også initiativet overfor unghunden i forhold til det, men han setter også klare grenser når det er nødvendig.

486292_353598508017200_1960163266_n.jpgHer ett bilde som illustrerer hans lekne vesen og også noe hans personlighet der han har ballen i fast grep mens unghunden nærmer seg :):)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...