Gå til innhold
Hundesonen.no

Saluki ødelegger leiligheten!


Recommended Posts

Igjen er jeg spent på hvordan du mener man skal lære det når man IKKE er hjemme når ødeleggelsene skjer. Jeg sliter litt med det konseptet kjenner jeg. Det skal dog sies at jeg er motstander av å la små valper være alene hjemme, jeg synes alenehjemme treningen kan begynne sånn smått når valpen er en fire fem måneder, men frem til de er en 9-10 måneder så synes ikke jeg de behøver å være hjemme alene en hel arbeidsdag.

HOWEVER - om man velger å la de være hjemme, og har trent på det sånn at hunden ikke er redd - men kjeder seg og ødelegger - hvordan i huleste h.... mener du at hunden skal lære å IKKE ødelegge når man selv ikke er der?

Jeg er ikke fan av bur 24/7 - men jeg er moderat i forhold til burbruk på unge hunder, jeg bruker selv bur til hundene mens de er unge. Og så får de gradvis mer og mer frihet etterhvert som de vokser til. Fra de er rundt halvannet + får de gå fritt og vet du, det funker så fint. Ingen ødeleggelser (å snakke om, jeg regner ikke søppelsortering og papirmakulering for ødeleggelser), ingen lyd og bare kos. Hvordan de har lært det? Aner ikke, men jeg VET at de aldri har erfart at det er gøy å gå løs på vegger og interiør og adferd man ikke har lært at lønner seg tenderer hunder til å la være å gjøre - det har jeg både lest, hørt og erfart.

Så joda, bur mens de er unge funker helt greit - da lærer de at man er lugne når man er alene (såfremt hunden ikke har angst for å være alene) og når det blir en rutine i bur, ja så blir det lett også en rutine når de ikke lenger er i bur.

Til TS - om hunden din er så hysterisk redd for å være alene så ville jeg vurdert å omplassere den til noen som faktisk er hjemme og hvor den ikke behøver å være alene hjemme.

Selv jeg som er burmotstander sånn egentlig må si meg enig med deg. Veldig mange gjør som deg og slipper unna ødeleggelser fra slike pirajaer som enkelte kan være. Jeg vet iallefall at om det kommer noen ny salukivalp til meg så blir jeg å bruke bur inntil valpen er blitt litt voksen i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd klikkertrening? Skal visst gjøre underverker for motivasjonen, selv for belønningsvansklige hunder. Noe med å lære dem til å tro at de "lurer" deg til å gi klikk og godbit.. Min ellers småspiste terrier knasker tørrforkuler som bare det hvis han får lukke en skuff eller snurre rundt først! Så finner han kanskje ut at godbiter er kult? Lykke til :)

Har du lest de andre innleggene ang belønning og mentaltrening her, eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest de andre innleggene ang belønning og mentaltrening her, eller? :D

Det er ikke så lett hvis man ikke selv har erfaring med "litt spesielle" hunder eller raser. Gjett om jeg fikk mange aha-opplevelser etter at jeg fikk saluki. Da slo det meg at jeg nok har gitt råd jeg har trodd har vært gode til folk med hunder der disse rådene ikke vil hjelpe i det hele tatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...