Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstart av sykkeltrening


marjea
 Share

Recommended Posts

Familiehunden vår koblet jeg bare til springeren de gangene jeg skulle sykle 5-6 km til min mormor, uten oppvarming og da på asfalt hele veien. Jeg vet nå at asfalt er no-no, og da jeg syklet med Foxy i går var vi kun korte strekker på asfalt - og resten på grus.
Hadde kun gått en superkort tissetur som oppvarming, men leser nå at man må varme opp først.

Så - hvor lenge (og på hvilken måte) varmer dere opp hunden først? Gangfart, løping?
Når hunden aldri har syklet tidligere, hvor fort går dere fram mtp. tempo, lengde osv?
Hviletid mellom sykkelturene i starten, for herding av poter (selv om man sykler på grus) og generell restitusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt med hunden først sånn at han får mulighet til å gå på do og stekke litt på beina. Deretter starter jeg i rolig tempo (sakte trav), og øker tempo etter ca 10 min ish.

Går ned hunden etterpå og lar han ha på BOT dekken 1-2 timer etter trening.

De første turene var i rolig tempo, ca 2-3 km.

Jeg sykler kun på grus/skogsveier. Men sjekker poter jevnlig for sikkerhets skyld. Smører med jurfett fra Felleskjøpet ved behov :)

Springer fungerer ikke på min eldste hund, han trekker fryktelig skeivt da, så han fester jeg foran i styret. Tidligere hunder har jeg hatt i springer.

Sykler vel maks 2 ganger pr uke, men det har med at jeg trives best med variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varmer opp på sykelen jeg, hunden får gå på do først, mest av praktiske årsaker også starter jeg og sykle helt rolig i starten også øker jeg etter en liten stund :) Hvor langt og hvor fort du kan øke synes jeg er litt vanskelig og svare på, det beste svaret der synes jeg er se an hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt med hunden først sånn at han får mulighet til å gå på do og stekke litt på beina. Deretter starter jeg i rolig tempo (sakte trav), og øker tempo etter ca 10 min ish.

Går ned hunden etterpå og lar han ha på BOT dekken 1-2 timer etter trening.

De første turene var i rolig tempo, ca 2-3 km.

Jeg sykler kun på grus/skogsveier. Men sjekker poter jevnlig for sikkerhets skyld. Smører med jurfett fra Felleskjøpet ved behov :)

Springer fungerer ikke på min eldste hund, han trekker fryktelig skeivt da, så han fester jeg foran i styret. Tidligere hunder har jeg hatt i springer.

Sykler vel maks 2 ganger pr uke, men det har med at jeg trives best med variasjon.

Hun trakk litt mot siden helt i starten, men etterhvert synes jeg hun løp nokså bra. Brukte brystsele fordi det er det eneste hun har akkurat nå, men det er kanskje bedre med en halvnome/y-sele?

Dersom man trenger å smøre med jurfett, setter du på potesokker e.l. sånn at det meste trekker inn? Eller er ikke det nødvendig?

Jeg er ikke vant til BOT-dekken (eller bruk av dekken i det hele tatt), er det nødvendig for alle hunder og i all slags vær?

Jeg varmer opp på sykelen jeg, hunden får gå på do først, mest av praktiske årsaker også starter jeg og sykle helt rolig i starten også øker jeg etter en liten stund :) Hvor langt og hvor fort du kan øke synes jeg er litt vanskelig og svare på, det beste svaret der synes jeg er se an hunden :)

Det var vel igrunn det der jeg gjorde selv. Første strekka måtte hun gå selv uansett, for ruta starter med en helsikes oppoverbakke hvor det var helt uaktuelt for meg å prøve å sykle opp (sliter med å gå den liksom, - og ja, jeg er i dårlig form;)).

Er bare redd for å presse på for mye, men får bare ta det ekstra forsiktig nå i starten. Merker ingenting til stølhet/stivhet i dag da, det er vel et godt tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite oppfølgingsspørsmål: hvordan lærer dere hunden å løpe ved sykkel? Bare spenner dere de til springer og starter eller har dere noen form for opplæring?

Jeg bare spente henne fast i springeren og begynte å sykle. Hadde med en hel boks med oppskjærte pølsebiter, og så for meg DEN opplæringa, men det trengtes ikke. Hun hadde aldri forsøkt det før, men det gikk som en drøm! Første meterne blei litt vinglete fordi hun trakk litt til sida (og jeg ble usikker på om jeg skulle stoppe eller fortsette), men så fort vi fikk vanlig fart så gikk det supert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg slipper dem ut i hagen før vi skal sykle, sånn at de kan tisse der først. Det blir stort sett alltid en bæsjepause underveis, for de går kun unntaksvis på do i hagen.

Så sykler jeg nedover veien med jentene på ene siden av meg, festa i trekkbelte. Ingen av dem trekker (lenger, Imouto var veldig flink i høst). Underlaget varierer mellom asfalt, kjerrevei, gjørmehelvete og sandgrus. Imouto er ganske lur og løper i grøfta når vi sykler på asfalt, mens Aiko føler seg så stilig når hun løper fort fort i front at hun er umulig å få ut i kanten. :P Potene holder uansett, og det eneste jeg egentlig har et bevisst forhold til, er å øke farta over lengre strekker, og noe intervaller. Dette trener jeg på, men samtidig har de en såpass strøken grunnkondisjon at jeg forventer at de kan løpe i 8 km uten problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med noen tips for trekkhunder da folkens!

Nora drar så intenst(mens hun hyler og bjeffer) fra første meter av at hun er skutt etter 1,5km. Jeg kødder ikke.. Hun vil forsatt løpe lengre, men hun er helt out.. Vi har syklet lenge, men veldig sporadisk, og skal nå sykle mer jevnt, slik hun forhåpentligvis ikke dør etter 5km.. (Hun gjør jo ikke det, men jeg er seriøst redd for å sprenge det lille dyret).

Hvordan begynne trenig med slik hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trakk litt mot siden helt i starten, men etterhvert synes jeg hun løp nokså bra. Brukte brystsele fordi det er det eneste hun har akkurat nå, men det er kanskje bedre med en halvnome/y-sele?

Dersom man trenger å smøre med jurfett, setter du på potesokker e.l. sånn at det meste trekker inn? Eller er ikke det nødvendig?

Jeg er ikke vant til BOT-dekken (eller bruk av dekken i det hele tatt), er det nødvendig for alle hunder og i all slags vær?

Ja y-sele/nome/halvnome synes jeg helt klart er bedre. En brystsele vil ikke gi den samme frie bevegeligheten for hunden skuldre.

Når jeg smører potene så tar jeg det innendørs, sånn at fettet får trekke inn før vi går ut. Utendørs vil jo småstein/støv/grus/alt mulig feste seg til potene om de er "klissete".

BOT dekkenet bruker jeg etter fysisk trening (snørekjøring, sykling, agility, kløving), for å unngå at hunden blir stiv og støl, det er ikke nødvendig, men jeg bruker hundene mine såpass hardt at jeg synes det er helt på sin plass. Om man feks sammenligner med idrettsutøvere, så vil jo de alltid etter trening være nøye på tøying, gå seg ned og massasje :)

Ane; qouten din ble borte, men har du henne i springer eller foran i styret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane; qouten din ble borte, men har du henne i springer eller foran i styret? :)

Strikk forran sykkel. Hun har innslag av gjeting på sykkel når det går for sent, så jeg kan ikke ha henne i springeren. Hun snur og går mot dekket for å bite. Jeg klarer alltid(til nå) å stoppe å skrike "nei" før hun når dekket når jeg har henne forran. Springer tør jeg ikke. Om hun biter og setter seg fast i dekk og spiler og hjulene går rundt tør jeg ikke tenke på hva som kan skje.. Og siden hun gjør dette i rolig fart, så er ikke løsningen for meg å bremse ned farten heller. Pluss at om jeg bramser så drar hun mer og hardere... Bra hode på henne der, men formen er ikke helt der enda :P

Kickbiken er sendt nå, og har et ørlite håp om at hun ikke vil gjete den. Om ikke har jeg hvertfall tenkt å gå inn skikkelig inn for at hun skal forstå at det er veldig fy!! Det er jo farlig.. Og jeg vil jo kanskje kjøre barnarksløp med henne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk forran sykkel. Hun har innslag av gjeting på sykkel når det går for sent, så jeg kan ikke ha henne i springeren. Hun snur og går mot dekket for å bite. Jeg klarer alltid(til nå) å stoppe å skrike "nei" før hun når dekket når jeg har henne forran. Springer tør jeg ikke. Om hun biter og setter seg fast i dekk og spiler og hjulene går rundt tør jeg ikke tenke på hva som kan skje.. Og siden hun gjør dette i rolig fart, så er ikke løsningen for meg å bremse ned farten heller. Pluss at om jeg bramser så drar hun mer og hardere... Bra hode på henne der, men formen er ikke helt der enda :P

Kickbiken er sendt nå, og har et ørlite håp om at hun ikke vil gjete den. Om ikke har jeg hvertfall tenkt å gå inn skikkelig inn for at hun skal forstå at det er veldig fy! Det er jo farlig.. Og jeg vil jo kanskje kjøre barnarksløp med henne etterhvert.

Dersom dette var min hund så hadde jeg satt på munnkurv i en periode, sånn at det ikke gav mulighet for å bite i dekket. Så hadde jeg rett og slett begynt sykkelturen med å gå ved siden av sykkelen en liten stund, og satt meg på når hun holdt linen stram uten å kave. Lyd = ingen fremdrift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette var min hund så hadde jeg satt på munnkurv i en periode, sånn at det ikke gav mulighet for å bite i dekket. Så hadde jeg rett og slett begynt sykkelturen med å gå ved siden av sykkelen en liten stund, og satt meg på når hun holdt linen stram uten å kave. Lyd = ingen fremdrift. :)

Hun har aldri fått bitt i det, men prøver, og jeg tror hun forsatt vil løpe bak og "ta" det om hun har munnkurv, men skal prøve :)

Ja, sist vi sykla så hylte hun som en misshandla hund. Jeg har ikke problem med lyden egentlig, mer stresset og intensiteten mot sykkelen, men lyden er jo med på det. Sist trente vi på at hun skulle sitt ved siden av, helt stille og at jeg satt meg på sykkelen og hun deretter fikk ja, og kunne løpe. Det var ikke bare bare å kontrollere seg vist... Det er når jeg sitter meg på hun begynner å gaule og kødde. Med en gang vi begynner å bevege på oss drar hun rett frem og slutter å lage lyd etter ca 10 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har aldri fått bitt i det, men prøver, og jeg tror hun forsatt vil løpe bak og "ta" det om hun har munnkurv, men skal prøve :)

Ja, sist vi sykla så hylte hun som en misshandla hund. Jeg har ikke problem med lyden egentlig, mer stresset og intensiteten mot sykkelen, men lyden er jo med på det. Sist trente vi på at hun skulle sitt ved siden av, helt stille og at jeg satt meg på sykkelen og hun deretter fikk ja, og kunne løpe. Det var ikke bare bare å kontrollere seg vist... Det er når jeg sitter meg på hun begynner å gaule og kødde. Med en gang vi begynner å bevege på oss drar hun rett frem og slutter å lage lyd etter ca 10 meter.

Selvbeherskelse er noe dritt :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...