Gå til innhold
Hundesonen.no

Why is the Skye terrier an endangered breed?


Artemis
 Share

Recommended Posts

The most loyal dog in popular culture - Greyfriars Bobby - was a Skye terrier, a Scottish breed which has been popular for about 500 years. Why is a breed which used to be a common sight on Scottish streets now on the Kennel Club's list of the most vulnerable native breeds?

Artikkel fra bbc.co.uk

Må selv innrømme at jeg ikke kjenner til denne rasen noe særlig utover at jeg tenker på det som en rase med et litt snodig utseende som kanskje ikke appellerer til enhver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en del interessant informasjon om rasen:

http://retrieverman.net/tag/skye-terrier/

Man kan jo lure på om den ville lidd samme skjebne hvis den ikke hadde blitt avlet såpass langt fra opprinnelsen som den er blitt? Jeg tror nok de fleste har lettere for å se for seg hverdagen med en cairn terrier, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt skye terriere - og ingen tvil om at det er en utrolig "spesiell" rase som slett ikke passer for alle. De ser snodige ut (30 cm mankehøyde, over 1 meter fra nese til haletipp), de har bakkelang pels (som krever sitt stell + drar med seg ALT av bøss pga de korte bena), det er forholdsvis tung hund (10-12-14 kg) så de er upraktiske som "fang-hund" pga tyngde og lengde og ikke minst, de har et relativt spesielt temperament. Når jeg skaffet min første skye var de veldig skarpe, og jeg tror knapt jeg var på en utstilling uten at en fikk 0 premie etter å ha snappet etter dommeren... Dommere som KAN terriere dømmer de aldri på gulvet (de må på bord før de håndteres) og jeg ble stort sett alltid spurt om dommeren fikk ta på den.

Tror de er bedre nå - i alle fall her i Norge/Sverige.

Pga alle disse tingene ville jeg aldri avle på mine skyetispe (som var sunn og frisk, hadde et herlig temperament og var en vakker raserepresentant). De er sunne mht avl også - får maaaange valper.. Så jeg orket simpelthen ikke jobben med å finne disse "spesielle" hjemmene som var nødvendig for å få fornøyde valpekjøpere..

Men som en HUND å eie, var de utrolig hyggelige, da. SÅ eierglade (enemannshunder) og lojale at det var helt tåpelig - men veldig hyggelig. De var sunne og friske - ikke noen problemer med ryggene til tross for den ekstreme lengden... Endel hadde voksesmerter (halthet i oppveksten), men det så ikke ut til å plage dem nevneverdig..

Men jeg skjønner godt at med alle de alternativene som finnes i verden er det ikke lett å overbevise noen om at akkurat den sære skye terrieren er den perfekte rasen... Ikke bryr dem seg det spøtt om fremmende folk, så de oppfattes jo heller ikke som spesielt hyggelige - lol.

Men jeg tror likevel at jeg en eller annen gang kommer til å ha en skye igjen, da...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...