Gå til innhold
Hundesonen.no

Endret atferd på eldre tispe


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Bridie er en raring.... Det er jo forsåvidt ikke noe nytt, men.

En kompis kjøpte seg en staffetispe for 1 år siden. Da Lita var lita (haha) så oppførte Bridie seg som normalt mot henne. Sa fra til henne om hun ble for innpåsliten, og oppdro henne som Bridie pleier å gjøre. LITT hardere enn jeg normalt liker, og derfor fikk hun sjelden lov til å gjøre så mye. Men jeg leser Bri godt, og ja... Det hele gikk bra uten for mye situasjoner.

I fjor fikk Bridie "bank" av "storebror" til Lita, Ozzy. (også staffe). Han har ved flere anledninger tidligere lagt Bri i bakken og bare holdt henne nede (nei, han har selvfølgelig ikke fått lov til dette osv), men i fjor en eller gang var første gangen Lita var med da dette skjedde. Ozzy holdt Bri nede, hun hylte av smerte, Gry (vår andre hund) angrep Bridie og beit henne, mens Lita på sin side bare løp rundt og skjønte ikke hva som skjedde.

Denne episoen gikk over uten store problemer mellom Gry, Lita og Bridie, men Ozzy og Bri har fått "varige men" etter dette. Bridie er blitt skeptisk for Ozzy.

Tiden har gått, og vi har jo vært en del med Ozzy og Lita, ikke sett noe spes oppførsel, får nå på nyåret. Da har Bridie begynt å unngå Lita så godt hun kan. Er alle hundene løse sammen hjemme hos oss, sitter Bridie klistret ved beina mine og vil ikke engang se på de andre.

Ozzy er blitt kastrert, og han overser Bridie hele tiden nå. Bryr seg ikke om henne i det hele tatt. Og Bridie overser han. Mens Lita har siden hun kom til Norge smisket og krøpet for Bridie, og dette gjør hun enda. Hun hopper opp på Bri, slikker henne i munnviken og er tilsynelatende den mest underkastende hunden man kan se. Hun innviterer Bri til lek, hopper litt opp på henne, men ingenting som TILSYNELATENDE (for oss iallefall) skulle si at Bridie skulle bli redd.

Men Bridie demper med hele seg, kryper unna og gjemmer seg ved beina mine. Dette er den ENESTE hunden jeg ser Bridie oppfører seg sånn mot!

Her er et av eksemplene på Lita og Bridie... Her bumper nok Lita mer enn hun gjør til vanlig, men ja...

65533_10152637624645252_1782939177_n.jpg

63264_10152637625030252_1216633259_n.jpg

66937_10152637625110252_410675401_n.jpg

479764_10152637625565252_1176182220_n.jp

Lita får rolig beskjed om å gå unna når hun gjør sånn, og har etterhvert lært å la Bridie være mer i fred enn før.

Idag var vi på tur med dem igjen. Har i det siste latt Gry få være ute med Ozzy og Lita alene, så Bridie bare får slippe evnt konflikt, men idag forsøkte vi på nytt. På et nytt sted.

Da Lita og Ozzy kom så ble Bridie helt flat og bare søker seg til meg. Ozzy overser henne. Lita løp bort for å slikke henne i munnviken, men gikk vekk med det samme da Bridie bøyde seg unna.
I løpet av turen turte Bridie å løpe litt lenger unna oss, men så fort Lita kom i nærheten av henne, så senket hun hodet, slikket seg rundt munnen, og søkte seg til meg.

Jeg roste Bri masse for hver gang hun overså Lita, og Lita fikk masse ros for å bare se på Bri og så gå unna. Tilslutt løp Bri og det holdt at hun snudde hodet vekk da Lita kom, for at L skulle snu en annen vei.

Men, jeg fatter ikke HVA som har gjort dette her! Hvorfor er Bri så skeptisk for Lita? Er hun redd for at Ozzy skal ta henne om hun sier fra til Lita? Er det så mye saker her vi ikke ser, og at det ligger langt mer bak enn jeg tror?

Ozzy er forøvrig blitt KJEMPEFLINK sammen med Bridie nå! Han overser henne, men kommer de på kollisjonskurs, så svinger han glatt unna. De havnet også i en situasjon her der jeg tror han tidligere ville svart henne opp, men denne gangen bare snudde han og gikk. Han oppfører seg nå eksemplarisk! Men ja, Bridie og Lita er en snodig sak.... Og jeg liker ikke ting jeg ikke forstår :P

det er vondt å se at Bridie er så tilsynelatende redd, men samtidig også godt at hun ikke oppsøker konflikter som hun kunne finne på å gjøre før...

Er Bridie bare blitt gammel og ikke vil sloss? Eller hva skjer?

Bridie er nå 9 år... Gry 4,5. Lita snart 1,5 og Ozzy er vel 5 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke. Ikke som jeg har sett. Annet enn om Lita kan ha truffet på Bridie dengangen Ozzy la hu i bakken ogGry klikket osv. Ellers treffer hun ikke på langt nær på samme måte og like hardt som blandt annet Gry og andre aussier har gjort på Bridie.

Det er bare helt rart dette. Aldri sett Bridie sånn ovenfor noen andre hunder. Og dette mot en hund som kryper og smisker og virkelig innynder seg. Og som slenger seg på rygg om Bridie så mye som strammer leppene mot henne. Det er helt snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor la Ozzy Bri i bakken med jevne mellomrom? Det tenker jeg at er litt interessant og relevant :)

Lita er ikke lita lenger, hun begynner å bli en voksen tispe, og da vil forholdet mellom henne og de andre voksne tispene forandre seg. Jeg tenker jo kanskje at Bri fikk seg en skikkelig smell i selvtilliten ifjor, og at hun derfor velger å dempe når Ozzy og Lita er der. Det kan hende det ikke har så mye med Lita å gjøre? Kanskje det er Ozzy hun har respekt for? Hanner har en greie med å passe på tispene sine, ikke sant.

Jeg lurer også på om kanskje ikke du har litt problemer med å komme over denne episoden? Du hadde en tråd for litt siden der du lurte på noe ang Gry etter denne klinsjen, hadde du ikke? Kanskje det er noe du gjør når dere er sammen med staffene, noe du ikke tenker over, blir mer anspent eller mer påpasselig eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor la Ozzy Bri i bakken med jevne mellomrom? Det tenker jeg at er litt interessant og relevant :)

Lita er ikke lita lenger, hun begynner å bli en voksen tispe, og da vil forholdet mellom henne og de andre voksne tispene forandre seg. Jeg tenker jo kanskje at Bri fikk seg en skikkelig smell i selvtilliten ifjor, og at hun derfor velger å dempe når Ozzy og Lita er der. Det kan hende det ikke har så mye med Lita å gjøre? Kanskje det er Ozzy hun har respekt for? Hanner har en greie med å passe på tispene sine, ikke sant.

Jeg lurer også på om kanskje ikke du har litt problemer med å komme over denne episoden? Du hadde en tråd for litt siden der du lurte på noe ang Gry etter denne klinsjen, hadde du ikke? Kanskje det er noe du gjør når dere er sammen med staffene, noe du ikke tenker over, blir mer anspent eller mer påpasselig eller lignende?

Ja, hvorfor Ozzy la Bri i bakken er et godt spørsmål.... Han har hatt en tendens til å legge flere hunder i bakken han. Både tisper og hanner. Men vært mer ekstrem på Bridie enn andre, kanskje. Og det er, iallefall slik jeg har tolket det, et dominansproblem fra hans side. Og det har skjedd i all hovedsak i situasjoner der enten pinne, ball eller godbiter har vært involvert.

Bortsett fra ene gangen, da Bridie kom ut døra, overlykkelig over å ha møtt meg, og ble møtt med en Ozzy som bare smalt henne ned. Men her var vel kanskje ressursen han forsvarte,- meg. Jeg hadde vært på overnattingstur med Ozzy og co, og kom hjem til Bridie liksom.

Nja, jeg er over episoden som i at jeg ikke går rundt og er redd for at Ozzy skal gjøre dette igjen egentlig. Og grunnen til at jeg har dratt den frem noen ganger, er vel bare at det er i den/de episoden(e) som jeg har sett uventede reaksjoner osv i hundene mine. (Sist var det jo Gry som det svartnet helt for og som angrep Bridie da hun lå nede og hylte som jeg skrev om ;) )

Ellers føler jeg ikke at jeg oppfører meg noe annerledes med dem. Men, selvfølgelig vet jeg jo ikke det. Uansett ikke noe jeg tenker noe spes på.

Nei, Lita er jo ikke lita lenger. Hun er på vei til å bli en voksen dame. Selv om hun ikke ser sånn ut. Hverken i utseende eller oppførsel mot hundene mine. Hun parkerer alt av hannhunder ellers, eller bare trekker seg unna dem. Og har vel "kvekset" til noen tisper, men aldri mot mine. Kun smisket eller invitert til lek.

Men ja, tanken om at Ozzy skal passe på dama si er den som har slått meg også. At det er noe språk her som vi ikke ser, og som gjør at Bridie føler det er best å holde seg unna Lita. Det er vel det jeg har sett på som den mest riktige konklusjonen. Det er bare så rart at vi ikke ser antydning til dette utad liksom.

Om Bridie har løftet på leppene til Lita, så har ikke Ozzy enset dette. (som vi ser) Mens på slutten på turen nå sist, så gikk Gry helt tydelig i mellom Lita og Bridie, og tydelig dyttet Lita unna Bri.

Men, det er jo pokker meg så mye språk her som vi ikke får med oss, at det er garantert langt mer bak dette enn det jeg ser :)

Og ja, Bri har jo respekt for Ozzy. Det er jo ikke tvil om annet. Men der har det også utrolig nok endret seg en del etter at Ozzy ble kastrert. Før ga han jo utrykk for å ville tukte Bri om det skjedde noe. Nå så snur han seg faktisk og går vekk. Og Bridie overser han alt hun er god for.

Men ja, at det er den episoden med Ozzy og Bri som alltid kommer opp igjen her, er nok kanskje mer tilfeldig enn noe annet.. Tror jeg.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...