Gå til innhold
Hundesonen.no

Unødvendig merkebevist?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Hvis du tenker på tredjeparts optikk som Tamron og Sigma så har jeg erfart at Canon fungerer bed på Canon. Den optiske kvaliteten er ofte lik og i noen tillfeller faktisk bedre med tredjeparts optikk, men jeg har opplevd en del feilfokusering med Sigma. Dette gjelder fler objektiver og det virker som om det er veldig opp og ned. Det ene eksemplaret kan virke fint, mens et annet eksemplar fra samme butikk kan feilfokusere.

Det skal sies at jeg er ganske kresen på at fokus treffer NØYAKTIG der jeg fokuserer og mindre kresne vil kanskje ikke merke en slik feil hvis den ikke er stor, men allikevel så tyder det på at vertfall Sigma har en slettere kvalitetskontroll.

Tamron har jeg ikke prøvd så mye, men Tamron kommer kun med zoom optikk.

Får man et eksemplar som er bra rent teksnisk, så kan man spare en del penger på og velge tredjeparts optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på tredjeparts optikk som Tamron og Sigma så har jeg erfart at Canon fungerer bed på Canon. Den optiske kvaliteten er ofte lik og i noen tillfeller faktisk bedre med tredjeparts optikk, men jeg har opplevd en del feilfokusering med Sigma. Dette gjelder fler objektiver og det virker som om det er veldig opp og ned. Det ene eksemplaret kan virke fint, mens et annet eksemplar fra samme butikk kan feilfokusere.

Det skal sies at jeg er ganske kresen på at fokus treffer NØYAKTIG der jeg fokuserer og mindre kresne vil kanskje ikke merke en slik feil hvis den ikke er stor, men allikevel så tyder det på at vertfall Sigma har en slettere kvalitetskontroll.

Tamron har jeg ikke prøvd så mye, men Tamron kommer kun med zoom optikk.

Får man et eksemplar som er bra rent teksnisk, så kan man spare en del penger på og velge tredjeparts optikk.

Takk :) Da fortsetter jeg å være merkebevist :lol: Fordi ingenting irritere meg enn når jeg oppdager at bildene ikke er i fokus på riktig plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigma har mye bra, så det er synd at det er såpass ustabil kvalitetskontroll.

Den nye Tamron 24-70 f/2.8 med stabilisator har jeg dog hørt skal være kanonbra! :)

Selv, så skal jeg snart kjøpe meg Canon 24-70mm f/2.8L II :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det noe i det at man får det man betaler for, og jeg ser jo på kjøp av objektiv som en investering.

En 24-70 blir nok uansett for lite zoom til meg. Kunne gjerne tenkt meg noe som hadde en god zoom for å kunne få til gode bilder under feks løping av hunder som er et stykke unna :)

Har sett en del på Canon 70-200 f/2.8L USM IS II, men hvis jeg husker riktig så har jeg allerede et 200mm og skulle gjerne hatt mer.. Så hardt slag til lommeboken blir det nok uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oohh misunnelig :o:P jeg savner virkelig bedre objektiver enn det jeg har. men det blir det blir forhåpentligvis :D

men har du noen tanker om hvor stor zoom jeg behøver for å ta bilder av hunder under feks LC-trening og slikt? :)

Det skal sies at jeg skal selge 16-35/35mm/85mm til fordel for 24-70, så hvis du er interresert så kan du jo ta en titt på disse :)

Det kommer ann på hvor langt unna motivet du er, men jeg tror et objektiv som 70-200 er flott til dette bruket.

Jeg tok noen hestebilder i går med 70-200'en. Ikke akkurat hunder, men prinsippet er vel kanskje det samme vil jeg tro :)

Hestene løp ute i vannet mens jeg sto på land og knipset:

post-5768-0-23712500-1368642664_thumb.jp

post-5768-0-77026700-1368642692_thumb.jp

post-5768-0-47061300-1368642706_thumb.jp

post-5768-0-52291800-1368642716_thumb.jp

post-5768-0-84511800-1368642730_thumb.jp

post-5768-0-67730500-1368642743_thumb.jp

post-5768-0-52837300-1368642754_thumb.jp

post-5768-0-13931900-1368642768_thumb.jp

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vite hva som er best da? Og er det faktisk slik at andre merker er like bra? Ettersom jeg vet så har vel Canon bildestabilisator i objektivene sine og ikke kamerahuset, og andre merker har ikke stabilisator i seg..

Du får bildestabilisator på både tamron og sigma også, men ikke på alle, men det har ikke alle canon sine objekter heller. IS er vel canon sitt merke for bildestabilisator, så står det IS i navnet på objektivet har det stabilisator. På tamron heter tilsvarende IF (tror jeg) og på sigma husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tamron zoom nå. Den er "grei nok" men kommer ikke opp mot Canon sitt L objektiv som dekker samme området. Men det ER mye billigere, så det kan man vel strengt tatt ikke forvente heller.

Men jeg kommer nok til å bare kjøpe Canon fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamron har jo også i forskjellige prisklasser og med forskjellige spesifikasjoner, det kommer jo an på mye, man må jo sjekke spesifikasjoner og sammenligne også. Vis man kjøper et canon 70-200 IS *masse fine spesifikasjoner*med stabilisator så kan man ikke sammenligne det med et tamron 70-200 uten stabilisator og noe som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, men nå er både tamronen jeg har og canonen jeg har lyst på f.eks. like lyssterke, og begge er ganske like på en del andre spesifikasjoner. men tamronen er noe helt annet enn canon objektivet allikevel. Det finnes ingen dyrere tamron som dekker samme område, i alle fall ikke når jeg kjøpte min. Den koster ca. 7.000 ny så det er jo ikke den billigste opptikken som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg skal selge 16-35/35mm/85mm til fordel for 24-70, så hvis du er interresert så kan du jo ta en titt på disse :)

Det kommer ann på hvor langt unna motivet du er, men jeg tror et objektiv som 70-200 er flott til dette bruket.

Jeg tok noen hestebilder i går med 70-200'en. Ikke akkurat hunder, men prinsippet er vel kanskje det samme vil jeg tro :)

Hestene løp ute i vannet mens jeg sto på land og knipset:

attachicon.gifbilde-1-33.jpg

attachicon.gifbilde-2-8.jpg

attachicon.gifbilde-2-9.jpg

attachicon.gifbilde-4-3.jpg

attachicon.gifbilde-4-4.jpg

attachicon.gifbilde-5-2.jpg

attachicon.gifbilde-7.jpg

attachicon.gifbilde-10.jpg

Det skal sies at jeg skal selge 16-35/35mm/85mm til fordel for 24-70, så hvis du er interresert så kan du jo ta en titt på disse :)

Det kommer ann på hvor langt unna motivet du er, men jeg tror et objektiv som 70-200 er flott til dette bruket.

Jeg tok noen hestebilder i går med 70-200'en. Ikke akkurat hunder, men prinsippet er vel kanskje det samme vil jeg tro :)

Hestene løp ute i vannet mens jeg sto på land og knipset:

Fine bilder! Tror jeg skal prioritere å bruke penger imot et bedre zoomobjekt nå ;) Men takk for tilbudet! :)

Det kan nok hende at 200'n funker ja.. Skal prøve me den jeg har, og hvis det funker, så er det jo bare å bytte den ut ;):)

Fine bilder forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...