Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbredelser til utstilling?


zorbas

Recommended Posts

Heisann

Hva må til av stell av din rase til utstilling?

Boxer er jo en veldig lett stelt hund, men det jeg er nøye på er :

Dusjer alltid, og vasker ekstra mye på det hvite på hunden, pusser tennene, klipper negler, klipper skjørtene bak og vær hårene.

Er også nøye på forning og motion med tanke på at hunden ikke skal være får tynn eller får fett, men en fin mellom ting. Den får så klart den maten den skal ha, men hender de får litt ekstra iog noe mere motion. (valpene motionerer seg "selv", ved at vi har de med i skogen og lar de løpe og leke) Ikke noe press motion så klart.

Når de blir eldere og ledd og alt er orden blir det mere trening, som svømming, være med ut på sykkel tur, trekking av ett mindre dekk, mye turer i skog og mark med litt ujvent tereng.

Yorkshireterriern igjen er det mere jobb med:

Her må man rulle opp papilotter, som den må gå med fra pelsen er lang nok ca 6 mnd, til den da evnt blir NUCH, og skal den stilles etter det også, må den jo gå med de papillotene da. Så må de gå med ett silke dekken over. Får beste resultat skifter man papilotter hverdag og setter pelsen inn i olje.

Før utstilling, må man ta ut papilottene, dusje, føne og sparye.

Yorken skal du da heler ikke gå de lengste turene med siden da blir pelsen slitt. Mye av grunnen til at vi har valgt og ikke stille vår familie hund. En hund skal får all del få være hund også.

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen til dvergschnauzer trenger en del stell, ikke minst planlegging. Pelsen skal trimmes ned ca 12 uker før utstillinga, da napper man hårene og klipper skjegget. Har hunden mye underull må man gre gjennom pelsen ofte fram mot utstillinga, gjerne flere ganger i uka. Før utsillinga så må man ta en puss på hunden. Dusj hunden ett par dager før utstillinga, og vask det hvite kvelden før. Ett par dager før utstillinga så grer man godt med underullskam gjennom pelsen, barberer de områdene som skal barberes og klipper overgangene. Øyenbrynene må klippes, og klørne må klippes. Gre gjennom pelsen på føttene og skjegget.

På selve utstillingdagen må føttene og skjegget grees godt før man skal ut i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wheaten bør klippes 1-2uker før ustillingsdagen, jeg pleier å få mine klippet 1uke før, da klippes også neglene. Uken før utstillingen nappes gjerne ørene innvendig så det ikke er for mye pels der.

Dagen før utstillingen vaskes hunden med shampo og balsam og går seg lufttørr. (amerikansk pels bør fønes litt med en gang, men ikke helt tørr for da blir den for fluffy) Når hunden er helt tørr børstes pelsen godt. Hunden bør gå med dekken på turer etter vasken, blir pelsen regnvåt etter siste vask kan den bli krøllette og seendes fett ut.

Samme dag som utstillingen børster man hunden til utstillingsfrisyren. Ingenting skal fluffes opp!! Luggen fram, bart og skjegg fram og ellers skal pelsen være liggende på resten av kroppen :) Pelsen oppå hodet skal børstes oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borzoi; Passer på i et par uker på forhånd at han er verken for tynn eller feit, renser ørene, klipper klør ca en uke før og dusjer kvelden før, han håndkler tørkes først så fønes, børsters på vått så pelsen ligger riktig, på utstilling skal alt fluffes opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Så kommer den beryktede puddelen da...

Klippe så tett oppi utstillingen som mulig, klippen inneholder:

Bading, Føning (tar lang tid), børsting, klipping av snute, labber, under magen og halerot, børsting, klipping med saks hele resten av kroppen som ikke er kortklippt, klippe klør og nappe ører. På utstillingen må man være i god til for å tuppere pelsen ("rufse" opp pelsen å så gre den ut igjen) og gre. Man må jo også påsse på å trene litt ringtrening noen dager før utstillingen og når man har kommet dit, men det gjelder jo de fleste (alle) raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør vel egentlig lite..

Jeg dusjer hunden 4-5dager før utstillngen. Klipper klør (som jeg uansett gjør ukentlig) og tar en ekstra titt på tenna etter tannsten. Så er hunden ferdig :)

I mine "yngre" dager hadde jeg Tibetanske Spaniel, dem la jeg mye jobb i.

De ble badet dagen før utstilling og fønet til perfeksjon. Pluss børsting.

Utstillingsdagen så ble det mer børsting, hadde hunden blitt skitten under buken så var det vasking av buken som lett ble klissete på denne kortbente hunden. Så var det nok noen runder med børsting og bruk av vann for å få den siste lille snerten i pelsen :roll:

Jeg er glad jeg ikke trenger å bruke så mye tid på forberedelser lengre, men så kjøpte jeg ikke henne til det eller forventet at hun skulle gjøre det så bra heller :D Det er ingen gruppevinner/plassering rase. Og utstilling har blitt mellom andre bruks/lp stevner 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste forberedelsen jeg gjør er det jeg gjør gjennom hele året: nemlig å gi hundene god trim og kondisjon og et godt fôr. Uten riktig trim og fôring får man heller ikke det maksimale ut av hundene - mener nå jeg. I tillegg til trim og fôring er jeg veldig nøye med å stelle pelsen jevnlig - her går det aldri i skippertak nei. Etter en tur med sele så er det fram med børsten for å forebygge floker i pelsen - floker sliter nemlig mye pels når de skal børstes ut. Pinner og kvist og kvas som gjerne setter seg i pelsen etter en langtur i skogen plukker jeg veldig forsiktig ut - her er det ikke riving nei :-).

Briarden skal helst ikke bades noe særlig, men de blir jo skitne de også, så jeg bader dem sånn ca 4-5 ganger pr år. Dersom de har blitt skitne like før utstilling, vasker jeg beina og under magen kvelden før.

Som dere andre her klipper også jeg klør - samt bak i rumpa (der kan det jo henge seg fast litt ekle ting og tang). I tillegg klipper jeg rundt potene slik at hundene ikke går rundt med "donald-føtter" (hår utover gulvet). Ut over dette børster jeg gjennom pelsen grundig kvelden før utstillinga slik at den er helt flokefri.

Når vi kommer til utstillinga holder det gjerne å børste gjennom en gang like før vi skal inn i ringen - børster man for mye "dør" pelsen og mister spensten liksom.

.... men som sagt: det er det jevnlige stellet gjennom hele året som bidrar til at man kan vise fram en hund i topp kondisjon (fysiksk og pels).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dusj en liten uke før, børsting hver dag før utstillingen, og kanskje litt stussing av "buksene" på lårene. Dette var generelt om rasen, jeg stusser aldri buksene hans, buhunden skal se naturlig ut. om det trengs må klørne klippes, og pelsen på, og under potene klippes litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bader jeg hundene med shampoo og balsam, deretter blir de fønet tørre. Dette gjør jeg så tett opp i mot utstillingen som mulig. Jeg bader hundene hver 14. dag for å forhindre at det skal bli så mye floker og rask i pelsen deres, samt at pelsen holder seg bedre. Jeg barberer halsen, ansiktet samt øvre del av ørene og inni ørene før jeg hiver meg over resten av trimmingen.

Cockerne blir nappet på ryggen og dette kan være tidkrevende for hånd. Derfor bruker mange king coat til dette som er et fint hjelpemiddel. Cockerne kan ikke klippes på ryggen, for da ødelegger man ryggpelsen på dem. Deretter må jeg klippe til halsen, bryskassen, bak på bena, poter, under magen, på halen og skjørtet bak. Jeg napper mellom øynene for å få fram stoppet, samt at jeg klipper av værhårene. Hårene ved munnvikene blir også klippet kort fordi det ellers kan samle seg en del matester der og føre til at det blir betent. Ellers blir det en del finstussing for å prøve å få fram det beste i hunden..

Det blir litt arbeid om jeg ikke gjør dette regelmessig og jeg har lært at skippertaktrimmingen er håpløst for mitt vedkommende... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader henne én uke før siden Pito sin pels har en tendens til å bli veldig bløt etter bading uansett hvilke shampo jeg bruker. Da har jeg i shampo to ganger og så føner jeg (puh det tar tid gitt! :-o ) og da klipper jeg klør,stusser ører og labber og klipper "ball form"

Så dagen før børster jeg og stusser litt og klipper klørne igjen (de skal ha knall korte klør) vasker øynene og rundt øynene,pusser tenner og fjerner evt tannstein med tannskrape.

På selve dagen så børster jeg og evt stusser litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...