Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til metallapport?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Nå er gode råd dyre her.

Vi har planer om klasse 3 debut til høsten, eller jeg som eier har den planen... Vi har to øvelser som trenger å bli klar før debuten og begge er øvelser vi kommer til å ha en del trøbbel med. Det er neseprøva og Metallapport.

Hovedproblemet er apporteringen, nermere bestemt er det vell opptaket som er skikkelig dårlig :-/ Min hund liker nemlig ikke apport, og vi har jobbet myyye og lenge med apportøvelsen og nå endelig er treapport skikkelig :-)

Men metallen viste jeg kom til å bli en utfordring. Det som har funket best hittil er mye belønning av stor verdi (fotball eller stooore godbiter!). Det funker også best å kaste apporten slik at det blir avstand mellom meg og hunden. Men han springer ut (god fart) så stopper han og nøøøler veldig på opptaket, bøyer seg, smatter og griper saaaakte apporten før han kommer inn (der kjører jeg belønning tidlig som oftest da det er opptaket jeg vil belønne!) :-) Det er relativt tydelig at han synes den er ekkel, og jeg kan ikke stille før metallen er i boks siden han blir svært dempa (kan bryte sammen en del) ved feiling av øvelse (der jeg f.eks kommanderer apport 2-3 ganger :-/ Vi har hatt samme problem på treapporten også, men det har løst seg i 97% av tilfellene!!

Jeg har fått råd om å bare trene opptak nært meg, men opplever at han har lettere for å bli dempa og at han "gir opp" når vi trener bare opptak. Og da blir han enten stående passiv, han dekkmarkerer apporten eller begynner å smiske og klenge på meg siden han blir usikker og vegrer seg.

Han har ikke vondt noe sted bare så det er sagt :-)

Er det noen som har gode løsninger til meg? Forslag på hvordan jeg skal få dette til å løsne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han konkurranselyst? Hvis du kaster en leke på bakken og løper om kapp med ham for å se hvem som er førstemann til å plukke den, responderer han på det..?

På leker? ja :-) Så lenge ting ikke blir for voldsomt! I forhold til apporten? så er det mye morsommere å la meg vinne den for så å bompe på meg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I så godt som alle andre apportøvelser er jeg veldig for å gjøre opptak, avlevering og sånt bra rett forran fører, før man øker avstanden. Men metallapporten syns jeg ofte det gjør ting vondt værre i. Kast og få fart og moro inn i øvelsen. Det er uansett lite sannsynlig for at du får mye tygg på metallapporten. Skulle det mot formodning skje kan du heller fikse det seinere. Også ville jeg tatt tape på metallet der hunden griper en periode for å endre hundens syn på at dette er ekkelt. Jo eklere de syns det er, gå dårligere grep får de, jo mer klirring mot tennnene som er ekkelt og da blir det enda eklere og enda dårligere grep osv. Dårlig sirkel. Så jeg ville brukt tape på den en periode for å bryte mønsteret med at dette er ekkelt. Og så selvfølgelig ta den gradvis bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjøper tapettape da tenker jeg :-) Han tygger ikke så mye på treapporten heller, mest i avleveringsfasen. Men jeg har kommet dit at jeg vil at han skal apportere med glede og høy lyst så får vi heller få trekk for tygging. For å begynne å pirke vil nok være negativt for han, hvertfall foreløbig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da har du et godt utgangspunkt :) Jeg ville ha lekt og tøyset masse fremover, kaste ulike leker og løpe om kapp, kaste ulike leker og la ham komme tilbake til deg med de for å leke mer, rett og slett lekt og kost dere med å løpe etter ting sammen. Så, 2 av 10 ganger ville jeg kasta apporter i stedet for leksaker, vekselvis treapport og metallapport (med tape). Rett og slett lære ham å leke med masse forskjellige saker (=> plast, plysj, tre, metall, alt er like gøy!) Hvis mulig ville jeg brukt dette som belønning mellom lydighetsmomentene du ellers trener på, sånn at det å løpe ut og hente ting til deg lagres i minnesbildet som det kuleste i verden å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...