Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til Gardermoen-området, hjelp?


H P
 Share

Recommended Posts

I august/september skal jeg, om alt går etter planen, begynne i jobb på Gardermoen. Tidligere har jeg kun bodd på Vestlandet eller i utlandet, og den eneste erfaringen jeg har fra Østlandet er et år på folkehøyskole på Brandbu.

Har noen her erfaringer med leiemarkedet i området, spesielt med hund på flyttelasset? Jeg har lest litt i andre tråder her der det anbefales å legge ut annonse selv på Finn, så det har jeg tenkt å gjøre, men når bør jeg gjøre det (for innflytting i august)?

Jeg drar ikke tilbake til Norge før i juli, så jeg har ikke akkurat mye anledning til å dra på visninger. Jeg frykter det vil være alt for sent å lete etter noe først da, men tidligere når jeg har leid i utlandet har det vært en av de lokale jeg har bodd med som har dratt på visning, mens jeg var i Norge. Når jeg har leid i Norge var det selskapet jeg jobbet for som annonserte at de ønsket leiligheter til sine ansatte, dro på visning, og skrev kontrakt med videreutleie til oss. Derfor er tidsrammene her i stor grad ukjente for meg. :icon_confused:

Setter stor pris på eventuelle råd og erfaringer Sonenfolket kan dele med meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter selv etter leilighet ved Jessheim/Kløfta/Gardermoen. Mitt inntrykk er iallefall at det ikke er enkelt å finne hus/leiligheter i området hvor man har lov til å ha med hund. Men jeg vet ikke hvordan det er i områdene rundt, mulig det er litt enklere ved Mogreina, Nittedal eller noen av områdene som ikke ligger så fryktelig langt unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt å se allerede nå om jeg var deg. Det kan ta en stund å finne et sted å bo. Har du tenkt leilighet eller hus? Det er ikke så ille leie priser rundt her. Det kommer ann på hvor nærme Oslo eller Gardermoen du vil ?

Tenker leilighet, det er tross alt kun meg og pelsdyret. Vi er på lærlinglønn, så da er det jo greit å ikke spandere på seg noe større enn det som trengs. Jeg ser egentlig litt helhetlig på eventuelt bosted. Jeg bor heller litt lengre unna og får greit kjøkken (høy prioritet), og turområder ville jo vært ok. Jeg vet som sagt svæææært lite om hvor lang tid det tar å komme frem/trafikk, hvor det finnes turmuligheter, osv.

Om jeg begynner å lete nå, hvordan bør jeg gjøre det praktisk? Jeg har jo ikke mulighet til å komme på visning, og det passer dårlig å begynne å betale husleie før aller tidligst juli, helst august/september (har ikke fått nøyaktig oppstartsdato enda). Det er kanskje ikke så mange som vil leie ut til noen de ikke får møtt før innflytting?

Jeg leter selv etter leilighet ved Jessheim/Kløfta/Gardermoen. Mitt inntrykk er iallefall at det ikke er enkelt å finne hus/leiligheter i området hvor man har lov til å ha med hund. Men jeg vet ikke hvordan det er i områdene rundt, mulig det er litt enklere ved Mogreina, Nittedal eller noen av områdene som ikke ligger så fryktelig langt unna. :)

Hvor lenge har du lett nå? Har du lagt ut annonse selv, eller ringt/sendt epost på boliger som ligger ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du lett nå? Har du lagt ut annonse selv, eller ringt/sendt epost på boliger som ligger ute?

Jeg har lett en god stund, rundt et halvt år kanskje. Men jeg har en del begrensninger for hvordan jeg kan bo siden jeg ikke har førerkort og er avhengig av at det skal være passe avstand til butikk og kollektivtransport, samt en grei pris som jeg kan overleve med. Så det har nok gjort at det har tatt enda lengre tid for meg.

Jeg har ikke lagt ut annonse selv enda, da jeg muligens får leie leilighet fra bekjente etterhvert. Så jeg har tenkt å vente til jeg får vite når det eventuelt blir. Men jeg har planer om å legge ut annonse om det blir slik at han ikke skal leie ut leiligheten sin likevel, og jeg må finne meg noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at det er dyrt å leie på jessheim/kløfta, men billigere i utkanten som mogreina, sand, algarheim, hurdal, maura osv.

Jeg har selv leid leilighet med hund 3 ganger, så det er absolutt ikke umulig (alle tre gangene var på kløfta).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt inn en annonse på finn.no, som forklarer hva du leter etter, hvor du leter, hvem du er og den situasjonen du er i nå. Har du foreldre som kan reise på visning for deg? Eller noen andre som kan være stedfortreder? Det hender en del godtar det altså :)

Hybel.no er også et sted, men det er en god del useriøse mennesker der også dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg, Annik :) . Kan se for meg at det fort blir vanskelig når man ikke har lappen/bil (vært i samme situasjon nok år til at jeg vet hvor slitsomt det kan være).

Jeg ville satt inn en annonse på finn.no, som forklarer hva du leter etter, hvor du leter, hvem du er og den situasjonen du er i nå. Har du foreldre som kan reise på visning for deg? Eller noen andre som kan være stedfortreder? Det hender en del godtar det altså :)

Hybel.no er også et sted, men det er en god del useriøse mennesker der også dessverre..

Den eneste forelderen som er i Norge har neppe lyst å dra med seg flere småbarn på tur i 7+ timer for å dra på visning, selv om det hadde vært veldig greit for meg :P . Tror dessverre ikke jeg kjenner noen som bor i området heller. Men jeg får vel bare begynne på annonsetekst og se hva som skjer. Jeg har jo mulighet for å snakke per telefon, og om jeg presenterer meg greit i annonsen kan det vel hende at jeg får noen positive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo ikke værre enn at du skriver det kort i annonsen, at du for tiden bor i utlandet og ikke har mulighet til å reise på visning selv - så at det derfor vil være fint med bilder av leiligheten. Ikke værre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet litt med tekst, virker dette som en ok annonse? Noe som mangler, eller forslag til endringer?

Hei!

Jeg er en jente på 25 på jakt etter leilighet i Gardermoen-området. Til høsten begynner jeg som flygelederaspirant på flyplassen, og jeg ønsker derfor helst langtidsleie. Jeg er ordentlig, rolig, og utadvendt – er ikke noe festmenneske, men inviterer i blant venner til middag eller filmkveld. Jeg røyker ikke, og er en sikker betaler.

Hjemme er jeg glad i å lage mat, så et godt kjøkken er svært viktig for meg. Nær tilgang til turområder og eventuelt uteområde er også en stor fordel. Jeg kommer til å ha bil, men om det skulle være sykkelavstand til flyplassen er det ingen ulempe.

Med meg på flyttelasset er Apollo, en to år gammel belgisk fårehund. Vi trener lydighet, løper, og går lange turer. Han er veloppdragen, stille og rolig, og gjør lite av seg inne. Han har kun fått godord av utleiere, naboer, og romkamerater der vi tidligere har bodd i utlandet og i Norge.

For tiden avslutter jeg flygelederstudiet i USA, og er tilbake i Norge i månedsskiftet juni/juli. Jeg har derfor lite anledning til å komme på visning, men setter stor pris på beskrivende bilder. Send gjerne epost, så kan vi eventuelt avtale en telefonsamtale. Både møblert og umøblert leilighet er av interesse, men hvitevarer er ønskelig. Innflytting helst i andre halvdel av juli, og ikke senere enn 16. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av en liten bokstavfeil i setning 2 (du har sikkert sett den allerede :P ) synes jeg dette så bra ut! Muliggens litt overflødig med "Han har kun fått godord av utleiere, naboer, og romkamerater der vi tidligere har bodd i utlandet og i Norge" - men then again er jeg av typen "less is more" og alle er kanskje ikke bestandig enig i det :P

Kudos med å ha fått plass som aspirant på ENGM, svjv er det ikke enkelt å få utplassering på de mest sentrale flyplassene i norje. Blir kanskje verre når du er ferdigutdanna :P Lykke til, så snakkes vi kanskje på en tårnfrekvens i framtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av en liten bokstavfeil i setning 2 (du har sikkert sett den allerede :P ) synes jeg dette så bra ut! Muliggens litt overflødig med "Han har kun fått godord av utleiere, naboer, og romkamerater der vi tidligere har bodd i utlandet og i Norge" - men then again er jeg av typen "less is more" og alle er kanskje ikke bestandig enig i det :P

Kudos med å ha fått plass som aspirant på ENGM, svjv er det ikke enkelt å få utplassering på de mest sentrale flyplassene i norje. Blir kanskje verre når du er ferdigutdanna :P Lykke til, så snakkes vi kanskje på en tårnfrekvens i framtiden!

Det gikk visst litt fort i svingene ja… og jeg som leser korrektur på deltid. :icon_redface:

Vet liksom ikke helt hvor mye jeg bør si, eller akkurat hvor skeptiske folk er til å leie ut til folk med hund. Har jo vært veldig heldig hittil. :icon_confused:

Og takk, det er definitivt litt av en utfordring jeg har å komme hjem til! Så vidt jeg har forstått er sjansen faktisk der for å bli en stund pga. bemanningsmangelen, men en vet så klart aldri. Går nok enda noen måneder ut på vinteren før jeg blir å høre på frekvensen, men vi snakkes kanskje etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...