Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kastrere tispe? Hyppige løpetider.


trulte
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei tispe på 7 år som plages av innbildt etter løpetiden, og jeg vurderer å kastrere henne. Vi har også 2 hanner her hjemme som ikke går overens, og dette startet i forbindelse med en av løpetidene til tispa. Er i kontakt med adferdsterapaut, og hun mener det kan bli lettere for gutta i huset om de slipper å forholde seg til løpetiden hennes. "Problemet" er at hun har løpetid hver 4.mnd, og jeg er i tvil når i syklusen jeg bør gjøre det. Skal selvfølgelig snakke med vetrinær å høre hva han syns, men greit å høre hva andre mener også.

Etter som jeg har hørt bør man ikke kastrere når tispen har løpetid, og heller ikke når hun er innbildt. Noen sier i tilegg at man ikke bør kastrere rett før forventet løpetid (1 mnd før), så når tror dere det er best å få dette gjordt om jeg ender på kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren min sa at det beste er å gjøre det midt mellom to løpetider fordi at da er hormonene mest i balanse, men det kan jo være vanskelig når hun har løpetid hver 4.mnd. Ville ringt veterinær og avtale en slags konsultasjon, bare ta det som den årlige helsesjekken til hunden eller noe :) Vil tro veterinæren din kan svare på de fleste spørsmål, i det minste kunne finne svaret. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...