Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til valp under 3mnd som skal over grensen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sliter litt med å finne fram på Mattilsynets sider, og lurer på om valper under 3mnd ikke trenger ormekur mot revens dvergbendelorm når de skulle til og fra Sverige, om det fremdeles gjelder i de nye reglene fra 1mai?

Skrevet

jeg fikk dette svaret fra mattilsynet da jeg spurte om ca. det samme forrige måned :)

"Hei,

Viser til din henvendelse angående å ta med en hundevalp fra Sverige i sommer. Etter 1. mai er det nye regler og da gjelder de samme reglene som ellers i EU/EØS når man reiser til Norge (med voksen hund). Utenom kravet om rabiesvaksine.

Innreise med hund fra Sverige fra 1. mai

Hvis du skal innføre en hund fra Sverige, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

• Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter 3. juli 2011. Identitetsnummeret skal være oppgitt i passet og alle originale dokumenter.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Behandlingen skal være gjennomført i løpet av 120-24 timer før innreise til Norge. Behandlingen skal attesteres i passet av veterinær.
  • Dyret skal ha et eget EU-pass. Pass skal være forhåndstrykt. Det skal også være trykt nummer på forsiden av passet. Mattilsynet godtar også stemplede pass, men numrene i passet må være lesbare. Mattilsynet vil vurdere hvert enkelt tilfelle, og dersom det er tvil om hvorvidt passet er ekte, vil hunden kunne avvises og settes i isolat til passets gyldighet er dokumentert av eier. Passet skal inneholde informasjon om navn på dyrets eier, dyrets ID-merking og behandling mot revens bendelorm.

Dere må reise sammen med valpen til Norge. Det er også en fordel å ha med kjøpskontrakt etc. for bevis at valpen er deres og at den er kjøpt i Sverige. Dere trenger ikke stoppe i tollen over grensen til Norge."

Skrevet

ok, takk for svar, da får jeg finne et vetrinærkontor, så fort valpen kommer, så den kan bli med på tur til Sverige :)

Forresten; må jeg ha med kjøpskontrakt når valpen er kjøpt i Norge?

Skrevet

Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

Skrevet
Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

ok, da tar jeg den med :)