Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til valp under 3mnd som skal over grensen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sliter litt med å finne fram på Mattilsynets sider, og lurer på om valper under 3mnd ikke trenger ormekur mot revens dvergbendelorm når de skulle til og fra Sverige, om det fremdeles gjelder i de nye reglene fra 1mai?

Skrevet

jeg fikk dette svaret fra mattilsynet da jeg spurte om ca. det samme forrige måned :)

"Hei,

Viser til din henvendelse angående å ta med en hundevalp fra Sverige i sommer. Etter 1. mai er det nye regler og da gjelder de samme reglene som ellers i EU/EØS når man reiser til Norge (med voksen hund). Utenom kravet om rabiesvaksine.

Innreise med hund fra Sverige fra 1. mai

Hvis du skal innføre en hund fra Sverige, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

• Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter 3. juli 2011. Identitetsnummeret skal være oppgitt i passet og alle originale dokumenter.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Behandlingen skal være gjennomført i løpet av 120-24 timer før innreise til Norge. Behandlingen skal attesteres i passet av veterinær.
  • Dyret skal ha et eget EU-pass. Pass skal være forhåndstrykt. Det skal også være trykt nummer på forsiden av passet. Mattilsynet godtar også stemplede pass, men numrene i passet må være lesbare. Mattilsynet vil vurdere hvert enkelt tilfelle, og dersom det er tvil om hvorvidt passet er ekte, vil hunden kunne avvises og settes i isolat til passets gyldighet er dokumentert av eier. Passet skal inneholde informasjon om navn på dyrets eier, dyrets ID-merking og behandling mot revens bendelorm.

Dere må reise sammen med valpen til Norge. Det er også en fordel å ha med kjøpskontrakt etc. for bevis at valpen er deres og at den er kjøpt i Sverige. Dere trenger ikke stoppe i tollen over grensen til Norge."

Skrevet

ok, takk for svar, da får jeg finne et vetrinærkontor, så fort valpen kommer, så den kan bli med på tur til Sverige :)

Forresten; må jeg ha med kjøpskontrakt når valpen er kjøpt i Norge?

Skrevet

Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

Skrevet
Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

ok, da tar jeg den med :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...