Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til valp under 3mnd som skal over grensen


Carro92
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å finne fram på Mattilsynets sider, og lurer på om valper under 3mnd ikke trenger ormekur mot revens dvergbendelorm når de skulle til og fra Sverige, om det fremdeles gjelder i de nye reglene fra 1mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk dette svaret fra mattilsynet da jeg spurte om ca. det samme forrige måned :)

"Hei,

Viser til din henvendelse angående å ta med en hundevalp fra Sverige i sommer. Etter 1. mai er det nye regler og da gjelder de samme reglene som ellers i EU/EØS når man reiser til Norge (med voksen hund). Utenom kravet om rabiesvaksine.


Innreise med hund fra Sverige fra 1. mai

Hvis du skal innføre en hund fra Sverige, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

  • Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter 3. juli 2011. Identitetsnummeret skal være oppgitt i passet og alle originale dokumenter.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Behandlingen skal være gjennomført i løpet av 120-24 timer før innreise til Norge. Behandlingen skal attesteres i passet av veterinær.
  • Dyret skal ha et eget EU-pass. Pass skal være forhåndstrykt. Det skal også være trykt nummer på forsiden av passet. Mattilsynet godtar også stemplede pass, men numrene i passet må være lesbare. Mattilsynet vil vurdere hvert enkelt tilfelle, og dersom det er tvil om hvorvidt passet er ekte, vil hunden kunne avvises og settes i isolat til passets gyldighet er dokumentert av eier. Passet skal inneholde informasjon om navn på dyrets eier, dyrets ID-merking og behandling mot revens bendelorm.

Dere må reise sammen med valpen til Norge. Det er også en fordel å ha med kjøpskontrakt etc. for bevis at valpen er deres og at den er kjøpt i Sverige. Dere trenger ikke stoppe i tollen over grensen til Norge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

ok, da tar jeg den med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...