Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og AA

Bajas

Recommended Posts

Skrevet

Grr endelig ferdig med å skrive innlegget så var den låst, legger ut litt stoff om hvordan det er å leve med en HD hund her tillegg til mine meninger..

Jeg mener at raser hvor det ikke er mulig å oppdrive avlshunder uten defekter er raser som bør dø ut!!

Jeg har hund med HD E.

Jeg har våknet 2 ganger til en hund som har så store smerter at han ikke klarer å reise seg. Neste gang kommer men da kommer han ikke hjem fra veterinæren igjen har jeg bestemt.

Hunden min fungerer til daglig uten smertestillende men den har desverre sin bakside han kan bare brukes som en sofahund. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri drømte om en sofahund da jeg kjøpte han som valp, da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en tøyhund fra ikea!! Ikke er de bare billigere i innkjøp de er billig å leve med! Jeg lurer på egentlig hvor mange hunder jeg kunne ha kjøpt meg for alle de ekstra utgiftene jeg hatt med å eie en HD hund?? Utgiftene har vært store til cosequin, dietter, massasje/stretching, motstrøms basseng og akupunktur.

11 av 12 i kullet har HD flere av dem har måtte bøte med livet pga plagene forbindelse med HD, er ikke dette noe å tenke på eller er de fleste oppdrettere like kyniske?? Kombinasjonen har blitt brukt både før og etter min hunds kull og alle har gitt store lidelser!!

Hunden min går som en and uten smertestillende, men med smertestillende så traver han som en gud! Så det skjer nok juks innen utstilling som det skjer i idretten..

Jeg er ikke misunnerlig på noen, det eneste jeg ønsker at minst mulig hunder skal lide for at noen skal leke gud!

Ja hunden min blir nok gammel som sofahund,men hvilket liv er det for hunden????

Hvis alle oppdrettere går over i denne tanke banen så blir HD/AA verdens navle!!

Jeg kommer aldri i mitt liv til å kjøpe en valp med foreldre dyr med hd eller aa!!!

Skrevet

vår samojed har HD-E og siden poarhundkluben har satt det som et krav at hundene skal ha A eller B hofter for å få lov å avle på dem så får vi bare drømme om å avle på henne(hadde ikke gjort det alikavell siden hun har HD).

Hun er nå 4 år og viser så absolutt ingen tegn til å ha HD, hun er aktiv og finnes ikke stiv i bakbena.

Men valper skal hun aldri ha.

• 3 weeks later...
Skrevet

Desverre er det oppdrettere som la "penhet" gå foran sunnhet .De betegner ikke HD og AD som sykdom . heldigvis gikk nå Danmark i bresjen for at et av foreldredyra må være fri og dersom dette ignoreres, blir avkom utestengt for registerering av valper. Dette er inført i norge (01.01.2005) men i mildere grad. Hadde selv en puli med sterk grad. Det pådrog han seg da han hoppet ut fra 2 etasje 4 måneder gammel. Hofteskålene ble smelt flat .

Skrevet

synns det er kjempedumt at enkelte avler på slike hunder,! det ødelegger for eierne som kjøper valpene, og de andre oppdretterne som er seriøse :) kjempedumt. Buhundklubben avler kun på hunder uten HD og AA, men nå er jo buhundene færre enn feks schæferen, så det er vel litt enklere og holde alvel ren vil jeg tru :)

føler med deg og dere som har hunder med sterk HD! Det kan neimenn ikke være lett! :D

Skrevet

Et "toegget" sverd..

Jeg har hatt to hunder med HD hjemme (en med sterk og en med middels), og det er av en rase som dette er MEGET sjelden på. Jeg har også avlivet en hund 13 mndr gammel pga AA.

JA, jeg er absolutt enig med at det å bruke hunder med HD i avl er forkastelig. Jeg er (var) den første oppdretteren i Norge som rutinemessig også undersøker mine for AA - selv om det ikke er noen krav eller engang rekomandert fra veterinærer (i Norge . men det er det i Sverige). Flere har begynt nå - etter skikkelig påtrykk fra meg...

Så ja, jeg har absolutt kjent på skinnet hvordan det er å ha slike hunder i hus - den forferdelige opplevelsen å måtte vurdere NÅR er det så vondt at man må avlive, NÅR begynne å medisinere, etc..

MEN derifra til å tro at bare oppdretterne bruker fri-røntgede hunder er litt for enkel, dessverre. Begge gutta' mine med HD hadde frirøntgede foreldre. Den ene var faktisk også fra en kennel som hadde over 100 fri-røntget rundt om i slekten, halv/helsøsken, foreldre, deres søsken, etc, etc.

Dette kan dukke om hvor som helst - uansett hvilket forarbeid oppdretteren gjør dessverre.

Men, det jeg egentlig skulle frem til, er jo at det er så alt for lett å bruke HD som en hvilepute på et seriøst oppdrett. HD er den eneste sykdommen hvor status blir stemplet på hundens registreringsbevis. Det offentliggjøres av de fleste klubber hvordan HD-resultatet er, etc.

Valpekjøpere virker å bli glade for at "foreldre er HD-frie", uten noen som helst tanke på de tusenvis av andre sykdommer, som er minst like invalidiserende og fryktelig for hunden.

Vi har en annen greie på endel hunder som er fryktelig - og det har med klørne å gjøre. Det virker som en sopp-infeksjon, og blir behandlet som dette. Noen blir helt bra, andre har fryktelige smerter, klørne ser ut som de råtner og faller av... Vi har lite erfaring fra Norge med dette (ennå), men i Sverige har de begynt å snakke om dette på lik linje som HD/AA etc. Hunder BLIR avlivet pga dette også - i ung alder. Dessverre er det kanskje omtrent like mange (på min rase) som dør av dette, som av HD.

MEN - dersom eier/oppdretter ikke opplyser om dette, så er det ingen som får vite det.

Hva med kløe'n som er så "vanlig" på endel raser, eller den såkalte Schæferhund-rumpa, hjertefeil, allergier, øyesykdommer, etc.

Jeg vil her absolutt IKKE forringe verdien av HD/AA røntgen, men vil prøve å opplyse folk flest om at DET i seg selv er ikke noen garanti for verken HD-fri hund, eller en som er sunn og frisk i 12-15 år frem i tid.

Jeg kjøper hunder villig vekk fra utlandet (som IKKE røntger slik vi gjør det), jeg røntger dem her fordi vi må. Men det JEG synes er viktig å sjekke er at foreldredyrene er sunne, friske, helst "litt eldre", har hatt endel valper fra før, som gjerne har blitt noen år.. At (seriøse) oppdrettere bruker akkurat DEN hannen, selv om han er 8-10 år gammel og har hatt mange valper tidligere. Da har i alle fall DE ikke hørt masse "skummelt" om hans avkom. Da jeg faktisk tror at de oppdrettere jeg kjenner, har kjøpt hunder ifra, IKKE bevisst bruker hunder som gir "huff" til valpene sine.

JEG liker å bruke avlshunder fra linjer som blir gamle. Gjerne hunder man ser i utst.ringen til de er både 8 og 10 år gamle, hunder man har møtt i hjemmemiljø og gått skikkelig igjennom - og sett selv ikke er "skabbete og fæle" selv om de ikke blir utstilt mere, etc.

Dataverden går fremover, og register over hunder blir mer og mer tilgjengelige. MEN det gjelder KUN HD/AA, og det synes jeg er synd. Det er dessverre så mye mere som faktisk teller mere, selv om kanskje HD/AA burde ligge som en grunn for avl av hunder. Men husk - selv de rasene som har gjennom NKK krav om HD-røntgen IKKE har krav om at de skal være frie - kun kjent status! Resten blir opp til selvjustis i klubben, blandt andre oppdrettere, etc...

Det var mine "5 cents" i denne forbindelse..

Ha en fin dag!

Susanne

Skrevet

Det JEG skulle ønske, var at oppdretterne kunne vise til lister over kullene sine, med litt om hver hund - hvor gammel den ble, litt om helse, både ting som er påkrevd og andre ting som kan gi hentydninger til et mulig problem, som mange hunder med kløe, eller mange som "må" kastreres fordi de er slik eller så.... Men det er vel en drøm!

Vet at min ene oppdretter nøye fører slike lister over sine hunder, og sørger for å følge dem opp til de er endel år gamle. Dette av hensyn til seg selv og eget rykte... siden de har bra statistikker, selger hunder mye til bruk og tjeneste, og har en god garantiordning. Det er ikke "offentlig", men jeg vet at oppdretter er nøye med ikke å ta "sjanser" avlsmessig.

Hadde engang en hund som hadde antydning til en defekt som rasen er plaget endel med. Oppdretter hadde sluttet, men jeg gav beskjed til vedkommende som eide faren - og som selv har oppdrett, og som eide endel av morens slekt. Var h*n særlig interessert? Nei... istedet fortsetter avlen i samme lei, samme kombinasjoner eller kombinasjoner av disse kombinasjonenes avkom. Vet hvor jeg ikke anbefaler noen å kjøpe hund fra nå ja!

Andre oppdrettere jeg kjenner lytter med superhørsel på utstillinger, når folk snakker om at "nei, nå har hunden min ørebetennelse for femte gang iår" eller "han blir alltid så dårlig når ...... " (begge deler kan signalisere noe om immunforsvar), plukker opp små biter her om hvem som har fått diagnostisert en øyensykdom, HD, Ad, eller en oppdretter som ikke vil stille på adferdstest med en bestemt hund fordi den er skuddredd. Blir til meget greie arkiver over ting som ikke nødvendigvis havner i offentlige lister, og fin måte å se sammenhenger på - når sjette hund etter samme pappa dør av hjertefeil, for eksempel (var sånn på gamlerasen, jeg snakket med mange fortvilte eiere, og det fantes INTET sted vi kunne "bruke" denne informasjonen).

Som du sier, det er mange andre sykdommer med arvelig sammenheng eller disposisjon. Men HD og AD og ryggproblemer og øyelysning (på sykdom som de kan frilyses for en gang for alle, som CEA) bør være det "letteste" stedet å starte - og så mye mer enn det tror jeg, helt ærlig, ikke "vanlige hvalpekjøpere" klarer å håndtere.

Skrevet

Har også en hund med Middels HD.. Heldigvis merker jeg ingenting til det endda. Håper det forbliver sådan. Ville nødig han skulle gå rundt med smerter :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...