Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og AA


Bajas

Recommended Posts

Grr endelig ferdig med å skrive innlegget så var den låst, legger ut litt stoff om hvordan det er å leve med en HD hund her tillegg til mine meninger..

Jeg mener at raser hvor det ikke er mulig å oppdrive avlshunder uten defekter er raser som bør dø ut!!

Jeg har hund med HD E.

Jeg har våknet 2 ganger til en hund som har så store smerter at han ikke klarer å reise seg. Neste gang kommer men da kommer han ikke hjem fra veterinæren igjen har jeg bestemt.

Hunden min fungerer til daglig uten smertestillende men den har desverre sin bakside han kan bare brukes som en sofahund. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri drømte om en sofahund da jeg kjøpte han som valp, da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en tøyhund fra ikea!! Ikke er de bare billigere i innkjøp de er billig å leve med! Jeg lurer på egentlig hvor mange hunder jeg kunne ha kjøpt meg for alle de ekstra utgiftene jeg hatt med å eie en HD hund?? Utgiftene har vært store til cosequin, dietter, massasje/stretching, motstrøms basseng og akupunktur.

11 av 12 i kullet har HD flere av dem har måtte bøte med livet pga plagene forbindelse med HD, er ikke dette noe å tenke på eller er de fleste oppdrettere like kyniske?? Kombinasjonen har blitt brukt både før og etter min hunds kull og alle har gitt store lidelser!!

Hunden min går som en and uten smertestillende, men med smertestillende så traver han som en gud! Så det skjer nok juks innen utstilling som det skjer i idretten..

Jeg er ikke misunnerlig på noen, det eneste jeg ønsker at minst mulig hunder skal lide for at noen skal leke gud!

Ja hunden min blir nok gammel som sofahund,men hvilket liv er det for hunden????

Hvis alle oppdrettere går over i denne tanke banen så blir HD/AA verdens navle!!

Jeg kommer aldri i mitt liv til å kjøpe en valp med foreldre dyr med hd eller aa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår samojed har HD-E og siden poarhundkluben har satt det som et krav at hundene skal ha A eller B hofter for å få lov å avle på dem så får vi bare drømme om å avle på henne(hadde ikke gjort det alikavell siden hun har HD).

Hun er nå 4 år og viser så absolutt ingen tegn til å ha HD, hun er aktiv og finnes ikke stiv i bakbena.

Men valper skal hun aldri ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Desverre er det oppdrettere som la "penhet" gå foran sunnhet .De betegner ikke HD og AD som sykdom . heldigvis gikk nå Danmark i bresjen for at et av foreldredyra må være fri og dersom dette ignoreres, blir avkom utestengt for registerering av valper. Dette er inført i norge (01.01.2005) men i mildere grad. Hadde selv en puli med sterk grad. Det pådrog han seg da han hoppet ut fra 2 etasje 4 måneder gammel. Hofteskålene ble smelt flat .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synns det er kjempedumt at enkelte avler på slike hunder,! det ødelegger for eierne som kjøper valpene, og de andre oppdretterne som er seriøse :) kjempedumt. Buhundklubben avler kun på hunder uten HD og AA, men nå er jo buhundene færre enn feks schæferen, så det er vel litt enklere og holde alvel ren vil jeg tru :)

føler med deg og dere som har hunder med sterk HD! Det kan neimenn ikke være lett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "toegget" sverd..

Jeg har hatt to hunder med HD hjemme (en med sterk og en med middels), og det er av en rase som dette er MEGET sjelden på. Jeg har også avlivet en hund 13 mndr gammel pga AA.

JA, jeg er absolutt enig med at det å bruke hunder med HD i avl er forkastelig. Jeg er (var) den første oppdretteren i Norge som rutinemessig også undersøker mine for AA - selv om det ikke er noen krav eller engang rekomandert fra veterinærer (i Norge . men det er det i Sverige). Flere har begynt nå - etter skikkelig påtrykk fra meg...

Så ja, jeg har absolutt kjent på skinnet hvordan det er å ha slike hunder i hus - den forferdelige opplevelsen å måtte vurdere NÅR er det så vondt at man må avlive, NÅR begynne å medisinere, etc..

MEN derifra til å tro at bare oppdretterne bruker fri-røntgede hunder er litt for enkel, dessverre. Begge gutta' mine med HD hadde frirøntgede foreldre. Den ene var faktisk også fra en kennel som hadde over 100 fri-røntget rundt om i slekten, halv/helsøsken, foreldre, deres søsken, etc, etc.

Dette kan dukke om hvor som helst - uansett hvilket forarbeid oppdretteren gjør dessverre.

Men, det jeg egentlig skulle frem til, er jo at det er så alt for lett å bruke HD som en hvilepute på et seriøst oppdrett. HD er den eneste sykdommen hvor status blir stemplet på hundens registreringsbevis. Det offentliggjøres av de fleste klubber hvordan HD-resultatet er, etc.

Valpekjøpere virker å bli glade for at "foreldre er HD-frie", uten noen som helst tanke på de tusenvis av andre sykdommer, som er minst like invalidiserende og fryktelig for hunden.

Vi har en annen greie på endel hunder som er fryktelig - og det har med klørne å gjøre. Det virker som en sopp-infeksjon, og blir behandlet som dette. Noen blir helt bra, andre har fryktelige smerter, klørne ser ut som de råtner og faller av... Vi har lite erfaring fra Norge med dette (ennå), men i Sverige har de begynt å snakke om dette på lik linje som HD/AA etc. Hunder BLIR avlivet pga dette også - i ung alder. Dessverre er det kanskje omtrent like mange (på min rase) som dør av dette, som av HD.

MEN - dersom eier/oppdretter ikke opplyser om dette, så er det ingen som får vite det.

Hva med kløe'n som er så "vanlig" på endel raser, eller den såkalte Schæferhund-rumpa, hjertefeil, allergier, øyesykdommer, etc.

Jeg vil her absolutt IKKE forringe verdien av HD/AA røntgen, men vil prøve å opplyse folk flest om at DET i seg selv er ikke noen garanti for verken HD-fri hund, eller en som er sunn og frisk i 12-15 år frem i tid.

Jeg kjøper hunder villig vekk fra utlandet (som IKKE røntger slik vi gjør det), jeg røntger dem her fordi vi må. Men det JEG synes er viktig å sjekke er at foreldredyrene er sunne, friske, helst "litt eldre", har hatt endel valper fra før, som gjerne har blitt noen år.. At (seriøse) oppdrettere bruker akkurat DEN hannen, selv om han er 8-10 år gammel og har hatt mange valper tidligere. Da har i alle fall DE ikke hørt masse "skummelt" om hans avkom. Da jeg faktisk tror at de oppdrettere jeg kjenner, har kjøpt hunder ifra, IKKE bevisst bruker hunder som gir "huff" til valpene sine.

JEG liker å bruke avlshunder fra linjer som blir gamle. Gjerne hunder man ser i utst.ringen til de er både 8 og 10 år gamle, hunder man har møtt i hjemmemiljø og gått skikkelig igjennom - og sett selv ikke er "skabbete og fæle" selv om de ikke blir utstilt mere, etc.

Dataverden går fremover, og register over hunder blir mer og mer tilgjengelige. MEN det gjelder KUN HD/AA, og det synes jeg er synd. Det er dessverre så mye mere som faktisk teller mere, selv om kanskje HD/AA burde ligge som en grunn for avl av hunder. Men husk - selv de rasene som har gjennom NKK krav om HD-røntgen IKKE har krav om at de skal være frie - kun kjent status! Resten blir opp til selvjustis i klubben, blandt andre oppdrettere, etc...

Det var mine "5 cents" i denne forbindelse..

Ha en fin dag!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG skulle ønske, var at oppdretterne kunne vise til lister over kullene sine, med litt om hver hund - hvor gammel den ble, litt om helse, både ting som er påkrevd og andre ting som kan gi hentydninger til et mulig problem, som mange hunder med kløe, eller mange som "må" kastreres fordi de er slik eller så.... Men det er vel en drøm!

Vet at min ene oppdretter nøye fører slike lister over sine hunder, og sørger for å følge dem opp til de er endel år gamle. Dette av hensyn til seg selv og eget rykte... siden de har bra statistikker, selger hunder mye til bruk og tjeneste, og har en god garantiordning. Det er ikke "offentlig", men jeg vet at oppdretter er nøye med ikke å ta "sjanser" avlsmessig.

Hadde engang en hund som hadde antydning til en defekt som rasen er plaget endel med. Oppdretter hadde sluttet, men jeg gav beskjed til vedkommende som eide faren - og som selv har oppdrett, og som eide endel av morens slekt. Var h*n særlig interessert? Nei... istedet fortsetter avlen i samme lei, samme kombinasjoner eller kombinasjoner av disse kombinasjonenes avkom. Vet hvor jeg ikke anbefaler noen å kjøpe hund fra nå ja!

Andre oppdrettere jeg kjenner lytter med superhørsel på utstillinger, når folk snakker om at "nei, nå har hunden min ørebetennelse for femte gang iår" eller "han blir alltid så dårlig når ...... " (begge deler kan signalisere noe om immunforsvar), plukker opp små biter her om hvem som har fått diagnostisert en øyensykdom, HD, Ad, eller en oppdretter som ikke vil stille på adferdstest med en bestemt hund fordi den er skuddredd. Blir til meget greie arkiver over ting som ikke nødvendigvis havner i offentlige lister, og fin måte å se sammenhenger på - når sjette hund etter samme pappa dør av hjertefeil, for eksempel (var sånn på gamlerasen, jeg snakket med mange fortvilte eiere, og det fantes INTET sted vi kunne "bruke" denne informasjonen).

Som du sier, det er mange andre sykdommer med arvelig sammenheng eller disposisjon. Men HD og AD og ryggproblemer og øyelysning (på sykdom som de kan frilyses for en gang for alle, som CEA) bør være det "letteste" stedet å starte - og så mye mer enn det tror jeg, helt ærlig, ikke "vanlige hvalpekjøpere" klarer å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...